Roger Moum, leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening (fra venstre), Angelika Haugsrud, hovedtillitsvalgt for NTF i Taxi1 Bergen, og verneombud Jannike Hillestad håper de slipper å streike for å få tariffavtale i Taxi1.
Roy Ervin Solstad
Taxi1 i Bergen
Nå krever taxisjåførene tariffavtale
I november sa ledelsen i Taxi1 i Bergen at minst halvparten av sjåførene måtte være organisert for å få tariffavtale. Den biten er nå i boks.
res@lomedia.no
– I november var vi 19 medlemmer i Transportarbeiderforbundet i Taxi1, forteller hovedtillitsvalgt Angelika Haugsdal til Transportarbeideren.
SE VIDEOHun anslår at det er litt over 100 ansatte sjåfører totalt i selskapet som er det tredje største av de seks taxi-selskapene som opererer i Bergen.
– Vi er 65-70 sjåfører på heltid både natt og dag, mens de resterende har en lavere stillingsprosent og jobber bare noen få dager i måneden, sier 22-åringen.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Turavgift
Haugsdal har jobbet i Taxi1 i bare åtte måneder, mens verneombud Jannike Hillestad har vært taxisjåfør for selskapet i sju år. Hillestad bekrefter at det også tidligere har vært snakk om å opprette tariffavtale i selskapet, men at de ikke har vært nok medlemmer tidligere.
Årsaken til dette ønsket, har blant annet bakgrunn i at i den arbeidsavtalen sjåførene i Taxi1 har, ligger det en turavgift på 17 kroner som trekkes fra lønna til sjåførene på hver eneste tur.
– Taxi1 sier dette skal dekke bompenger, men det er jo håpløst at vi skal betale bomavgifter av egen lomme. Vi har anslått at det betyr mellom 3000 og 4000 kroner mindre i lønn hver eneste måned, og ingen av de andre taxiselskapene i Bergen har den ordningen, sier Haugsdal.
Bransjerådsleder for taxi i NTF: – Deregulering av drosjemarkedet er en oppskrift på sosial dumping
Verving via Facebook
I november ble ønsket om tariffavtale tatt opp med ledelsen i selskapet på nytt, men da var beskjeden at minst halvparten av sjåførene måtte være organisert for at det skulle være aktuelt.
Det var en utfordring Haugsdal og Hillestad tok på strak arm. Haugsdal tok kontakt med Vestnorsk Transportarbeiderforening og leder Roger Moum, og det ble opprettet en sjåførgruppe med informasjon om hva et medlemsskap ville bety. Dermed begynte antall innmeldinger å rase inn.
Det siste støtet ble satt inn på en ververunde 18-19. januar. Da ble Moum med ut på holdeplassene.
– Det er først og fremst den fantastiske jobben disse to har gjort som har gitt så mange nye medlemmer, men jeg klarte kanskje å få med noen som hadde vært tvilende siden jeg kunne svare på vanskelige spørsmål, smiler Moum.
Per 8. februar er det 42 medlemmer, og enda flere kan komme til.
– Det er nok noen til som vurderer å melde seg inn, sier Jannike Hillestad.
• Marte (27) fra Hammerfest er telefonvakt og drosjesjåfør
Sendt tariffkrav
Onsdag 8. februar ble tariffkravet oversendt bedriften, og leder i Vestnorsk Transportarbeiderforening, Roger Moum, har allerede vært i kontakt med ledelsen i bedriften.
– For to år siden da vi snakket om tariffavtale sa eieren at de ansatte ville gå ned i lønn med tariffavtale, men da jeg snakket med ham på telefon rett etter at kravet var sendt, avviste han ikke å inngå avtale, men sa at han måtte sende den over til advokaten sin for gjennomgang. Vi håper jo at han står ved det han har sagt tidligere om at de ville få tariffavtale dersom halvparten av sjåførene organiserte seg, forteller Moum.
• – For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber
– Streiker om vi må
Fristen for å gi tilbakemeldinge er to uker, så innen utgangen av måneden vil både transportatbeiderforeninga og sjåførene vite om de får avtale, eller om kraftiger lut må til.
– Hvis vi ikke får tariffavtale går vi ut i streik, og det vil han merke siden så godt som alle sjåførene som kjører på fulltid er medlemmer. Vi frykter at det blir streik, men er klare til å streike om vi må, sier Angelika Haugsdal.
Positiv til avtale
Daglig leder i Taxi1, Robert Aasmul er imidlertid langt fra negativ til å inngå en tariffavtale med NTF.
– Jeg synes en lokal forankret avtale er positivt, både for samholdet og arbeidsmiljøet i Taxi1. Vi trenger trygge og forutsigbare rammer for å heve trivselsfaktoren. Jeg ser en farefull fremtid for bransjen med Uber- og andre modeller, så en lokal avtale som er balansert og gir selskapet og sjåførene trygghet er en klar fordel, sier Aasmul.
– Betyr det at du sitter klar med kulepennen og er klar til å signere en tariffavtale?
– Nå må jeg nesten få kravet om tariffavtale i posten først, sier Aasmul.
Kravet om tariffavtale med sendt Taxi1 den 8. februar 2017.
Roy Ervin Solstad
Han legger til at bedriften i forkant av at tariffkravet ble sendt, allerede har løftet lønnen til de ansatte utover tariff.
– Vi sendte ut en gladnyhet til våre sjåfører om at grunnlønnen økes. De vil både få den generelle prisstigningen på fem prosent, men prosentsatsen for det de kjører inn, økes også med intill 1,7 prosentpoeng sier han.
• Bedriftsforbundet refser LO for delingskritikk
Vil beholde turavgiften
Sjåførenes ønske om å fjerne den forhatte turavgiften, kan han derimot ikke etterkomme umiddelbart. Det selv om han forstår frustrasjonen.
– Jeg har full forståelse for at sjåførene føler det som at de betaler en turavgift fra egen lomme, men dette skyldes at taxiene må betale bompenger. Det kunden betaler er selvsagt inkludert moms og inkludert bompenger, men det er jo ikke riktig at vi skal betale lønn av avgiften vi betaler til bompengeselskapene. Oslo Taxi har jo hatt en tilsvarende ordning i en mannsalder, og tilsvarende er allerede inntatt i avtalen mellom NHO og LO der bompenger holdes utenfor lønnsgrunnlaget, understreker han.
Derfor ser han bare en mulighet for å fjerne turavgiften.
– Drosjene er en del av kollektivtilbudet, og kollektivtrafikken burde ikke betale bompenger. Hvis vi blir unntatt å betale bompenger, så fjerner vi turavgiften lover Robert Aasmul.
– Gode signaler
Roger Moum er glad for signalene fra Taxi1-sjefen.
– Dette høres bra ut. Når det gjelder turavgiften er jeg ikke enig med Aasmul. Vi mener den er tariffstridig. Men første steg er å få tariffavtalen på plass, deretter får vi sette oss ned å bli enige om hva tariffavtalen faktisk sier om hvordan lønn skal beregnes, sier han.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin