JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny tariffavtale mellom Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport

NHO ber medlemsbedriftene bruke havnearbeiderne

Men NHO er uenig med Transportarbeiderforbundet i om bedriftene har plikt til å bruke losse- og lastekontoret til Oslo Bryggearbeideres Forening.
- Det er ingen plikt eller tvang å benytte losse- og lastekontoret, men vi vil sende ut en oppfordring til alle bedriftene på Oslo Havn om å gjøre det, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

- Det er ingen plikt eller tvang å benytte losse- og lastekontoret, men vi vil sende ut en oppfordring til alle bedriftene på Oslo Havn om å gjøre det, sier administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport, Are Kjensli, bekrefter overfor Transportarbeideren at NHO ber medlemsbedriftene bruke havnearbeiderne.

Kjensli vil imidlertid ikke bruke tvang, for å få bedriftene til å gå bort fra å benytte egne ansatte.

– Vi reverserer ingenting, men er enige om at det kontoret som OBF startet ifjor skal fortsette. Det er ingen plikt eller tvang å benytte losse- og lastekontoret, men vi vil sende ut en oppfordring til alle bedriftene om å bruke losse- og lastekontoret, sier Kjensli.

Følg Transportarbeideren på Facebook

Fem eksklusive avtaler

Foruten Yilport og Oslo Stevedore Selskap som ikke har inngått tariffavtale med Norsk Transportarbeiderforbund, er det ni selskap som siden 2015 har nektet å benytte de registrerte havnearbeiderne tilknyttet losse- og lastekontoret i hovedstaden. Det er ferjeselskapene Color Line, Stena Line og DFDS Seaways og havneoperatørene BMC, HmH Cement, Rieber Salt G.C., Bring, Unicord og NorLines. Av disse ni har tre avtaler med Oslo Havn som gir dem eksklusiv råderett over sin del av havna. Dette har også gitt Color Line, BMC og Rieber Salt G.C. mulighet til å benytte egne ansatte framfor de som er tilknyttet losse- og lastekontoret.

Frp sa nei til privatisering av havna i Kristiansand

Oppfordrer alle

I den nye tariffavtalen som leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen og administrerende direktør i NHO Logstikk og Transport, Are Kjensli, undertegnet etter mekling lørdag morgen, står det at "Partene er enige om at det losse- og lastekontoret som i dag er etablert av NTF videreføres som i dag. NHO LT oppfordrer sine medlemmer til å bruke losse- og lastekontoret i Oslo."

Kjensli understreker at den oppfordringen vil gå til alle bedriftene, også Color Line, BMC og Rieber Salt som har eksklusive avtaler med Oslo Havn.

– Vi skiller ikke på dette, men vil anmode dem om å bruke kontoret, sier han.

– Vil det gå ut til bedriftene med anmodningen, eller vil det som står i tariffavtalen være nok informasjon?

– Vi kommer til å oppfordre til det spesifikt, poengterer han.

Over 100 millioner til konsulenter når jernbanen blir privatisert

Ikke tariffbrudd

Kjensli avviser imidlertid at bedrifter som ikke har eksklusivitet og som ønsker å fortsette å benytte egne ansatte bryter tariffavtalen. I den nye tariffavtalen står det nemlig at bedrifter som er bundet av Rammeavtalen eller Sør- og Nord-Norgeavtalen, viderefører den arbeidsordning som er etablert på det tidspunktet tariffavtalen ble signert, men det vil ikke være adgang til å inngå nye avtaler der unntaksbestemmelsen blir benyttet slik dommen i arbeidsretten fra 8. oktober 2014 gir anledning til. Det vil man ikke kunne gjøre før ILO har besvart en norsk henvendelse om ILO-konvensjon 137 om havnearbeidere er korrekt implementert i Norge.

Før bedriftene velger å ta oppmodningen fra NHO LT-sjefen til følge er det kun Toten Transport, Norsteve og Mesta som bruker havnearbeiderne. Det utgjør ikke mer enn fire årsverk. Det vil øke med åtte-ti årsverk om de andre operatørene også velger å bruke losse- og lastekontoret.

Høyre vil kutte ferieuke for ansatte over 60 år

– Må bruke havnearbeiderne

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen, mener i motsetning til Kjensli at operatørene i havna har en plikt til å bruke losse- og lastekontoret til Oslo Bryggearbeideres Forening.

- NHO LT har akseptert OBFs losse og lastekontor i den nye avtalen. Dermed må bedriftene benytte deres havnearbeidere, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen.

- NHO LT har akseptert OBFs losse og lastekontor i den nye avtalen. Dermed må bedriftene benytte deres havnearbeidere, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Morten Johnsen.

Roy Ervin Solstad

– Jeg opplever at Kjensli trekker seg litt tilbake i forhold til den forståelsen vi hadde under meklinga. Tidligere har bedriftene i Oslo valgt å ikke benytte OBF sitt lossekontor fordi de ikke aksepterte det kontoret som et adminstrasjonskontor for lossing og lasting i Oslo. Nå kan de ikke benytte den unnskyldningen lenger siden tariffavtalen som NHO har signert og som bedriftene er bundet til aksepterer OBF-kontoret. Derfor har alle bedriftene en plikt til å benytte det losse- og lastekontoret. Det eneste uklare er de operatørene som har fått eksklusiv rett, sier Johnsen.

Han advarer samtidig NHO Logistikk og Transport mot å skape usikkerhet rundt tariffavtalen.

– Det skal ikke store provokasjonene til fra NHO før havnearbeiderne stemmer nei i uravstemningen. Derfor er både vi og NHO LT nødt til å styre slik at vi kan overholde grunnlaget i den tariffavtalen vi signerte lørdag morgen, avslutter Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Så mye lønnsøkning har transportarbeiderne fått i år

Annonse
Annonse