JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Norsk krangel om streikebidrag på nordisk kongress for transportarbeidere

Fram til nå har styret i Nordisk Transportarbeiderføderasjon kunnet bestemme om medlemsforbundene måtte bidra økonomisk til streikebidrag til andre forbund i føderasjonen. Det ville ikke Handel og Kontor og Parat lenger være med på.
– Forslaget ser ut som en blankofullmakt til styret i Nordisk som vil kunne gå langt utover hva vårt forbund har vedtatt i streikesatser, sa Handel og Kontor sin nestleder, Christopher Beckham, fra talerstolen.

– Forslaget ser ut som en blankofullmakt til styret i Nordisk som vil kunne gå langt utover hva vårt forbund har vedtatt i streikesatser, sa Handel og Kontor sin nestleder, Christopher Beckham, fra talerstolen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var da forslaget til ny paragraf om konfliktbidrag skulle behandles at de to norske medlemsorganisasjonene i Nordisk Transportarbeiderføderasjon reagerte. Som tidligere stod det at styret kunne beslutte at medlemsorganisasjonene skulle gi økonomisk bidrag ved en konflikt.

Fra to til tre norske seksjonsledere i Nordisk Transport

Blankofullmakt

Hvorfor verken Parat eller Handel og Kontor hadde protestert mot paragrafen i vedtektene tidligere, ga ikke noen av dem svar på. Ingen av dem ville imidlertid ha den ordlyden med videre i de nye vedtektene.

Parats nestleder Vegard Einan mente det var svært problematisk at styret i Nordisk kunne bestemme hva hans medlemmers kontingent skulle brukes på. Han ville imidlertid ikke være med på at skepsisen mot vedtektsendringen betød at man var mindre solidarisk med de andre medlemsorganisasjonene i Nordisk.

– Solidaritet har ingen pris, men har en verdi, sa Vegard Einan fra Parat fra talerstolen.

Han fikk full støtte fra Handel og Kontors 2. nestleder, Christopher Beckham.

– HK vil ikke støtte endringen, da det kan se ut som vi gir en blankofullmakt til styret i Nordisk som vil kunne gå langt utover hva vårt forbund har vedtatt i streikesatser, argumenterte HK-nestlederen.

Begge møtte sterk motbør fra leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars Morten Johnsen.

Han viste til at forslaget til vedtektsendring kun var en forenkling av paragrafen, og at styret hadde hatt nøyaktig det samme mandatet tidligere som den nye paragrafen la opp til.

– Når man melder seg inn i en organisasjon, må man følge de vedtektene som ligger der, sa Johnsen.

Kompromiss

I de opprinnelige vedtektene stod det at «styret kan bestemme at medlemsorganisasjonene skal levere bidrag» ved streik. Det var imidlertid svært mange kriterier både når det gjaldt hvem som kunne få slik økonomisk støtte, hvor stor den skulle være, og også en mulighet for medlemsorganisasjonene til å få kravet om å bidra økonomisk vurdert av styret på nytt.

Den foreslåtte nye paragrafen var langt enklere. Der heter det at:

«En medlemsorganisasjon kan overfor styret begjære konfliktbidrag for egen konflikt, unntatt sympatikonflikt. Styret beslutter omfanget av et eventuelt konfliktbidrag. Styret kan i samband med dette beslutte at medlemsorganisasjonene skal bidra økonomisk. NTF kan hos den ansøkende organisasjon begjære å få ut den informasjon som er nødvendig for å fatte beslutning om eventuelt konfliktbidrag.»

Det viste seg imidlertid at det likevel ble enighet til slutt, da generalsekretær i Yrkestransportforbundet, Trond Jensrud, foreslo at man skulle endre paragrafen slik at styret kunne anmode medlemsorganisasjonene til å bidra økonomisk. Med andre ord be om bidrag framfor å bestemme at medlemsorganisasjonene skulle bidra.

Ikke veldig begeistra

Denne gikk enstemmig gjennom på kongressen, uten at Lars Morten Johnsen skal beskyldes for å være veldig fornøyd.

– Den var ikke vi veldig begeistra for. Nordisk Transportarbeiderføderasjon har hatt en sterk forpliktelse om å støtte hverandre hvis man kommer opp i konflikt, men nå kan man bare anmode omå gi støtte. Tidligere kunne styret pålegge de ulike forbundene konfliktbidrag, påpeker Johnsen.

Han er imidlertid usikker på om effekten av vedtektsendringen blir så stor.

– Jeg håper ikke dette svekker Nordisk som kamporganisasjon. Jeg tror nok at de fleste forbund vil følge opp hvis styret går ut med en anmodning. Dette har vært en sikkerhet for de mindre forbundene når de kommer opp i en konfliktsituasjon at de har økonomisk støtte fra resten av Norden. Det regner jeg med at fortsetter, og at det ikke ligger mer i det vedtaket, sier Lars Morten Johnsen.

Vil ha nordisk perspektiv på utfordringene i transportsektoren

Annonse
Annonse