JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Om ti dager kan Oslo bli bekvemmelighetshavn

Tøffere tone fra Oslo Havn i kampen mot sosial dumping, men havnearbeiderne krever mer enn prat.
Havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen sier det kan få konsekvenser for leieforholdet dersom operatører på Oslo havn bidrar til sosial dumping på havna.

Havnedirektør i Oslo, Ingvar M. Mathisen sier det kan få konsekvenser for leieforholdet dersom operatører på Oslo havn bidrar til sosial dumping på havna.

Roy Ervin Solstad/Oslo Havn

res@lomedia.no

I juni gjorde styret i Oslo Havn KF et vedtak som langt på vei kom Transportarbeiderforbundet og havnearbeiderne i møte når det gjaldt krav om at ILO-konvensjon 137 som skal sikre registrerte havnearbeidere fortrinnsrett til losse- og lastearbeid, også skal gjelde i Oslo Havn. Etter at vedtaket ble gjort orienterte Oslo Havn KF alle aktører i Oslo Havn om vedtaket.

Til tross for det har det gjennom hele sommeren og fram til nå blitt dokumentert at skip er blitt losset av skipene mannskap. Det foreløpig siste tilfellet var nå på mandag, da Oslo Stevedore Selskap mottok lasteskipet "Ness". Ifølge en rapport laget av Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, sin inspektør i Oslo, hjalp mannskapet til med lossingen uten å få betalt.

Heiste sjørøverflagget på Oslo Havn

Svært alvorlig

Til Transportarbeideren sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen at dersom rederier benytter sjøfolk på fartøy med bekvemmelighetsflagg, for å utføre losse- og lastearbeid i havna, skjer dette trolig på et lønnsnivå som skaper uønsket konkurranse med norsk arbeidskraft.

– Dette kan være et brudd på gjeldende regelverk, og kan klassifiseres som sosial dumping. Vi anser det som svært alvorlig hvis det stemmer at mannskapet på dette konkrete skipet ikke ble kompensert for arbeidet, sier han.

Mathisen forteller videre at Oslo Havn KF i etterkant av dette skipsanløpet og rapporten fra ITF, hadde et møte med Oslo Stevedore Selskap AS, operatøren og leietakeren i Oslo Havn med ansvar for skipets anløpet, torsdag 5. oktober.

– Vi har videre rettet en henvendelse til skipets rederi Norwest Ship Management AS. Her ber vi om en saksorientering, og hvilke tiltak rederiet planlegger for å unngå manglende kompensering ved fremtidige anløp, sier havnedirektøren.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Kan si opp kontraktene

Mathisen sier videre at Oslo Havn KF har sendt brev til Sjøfartsdirektoratet med spørsmål om hva direktoratet vil foreta seg hvis det avdekket nye brudd. Han legger også til at slike brudd kan få konsekvenser for de operatørene bruddene skjer.

– Operatører i Oslo Havn som ikke retter seg etter inngåtte avtaler og myndighetskrav, kan ikke forvente å få opprettholde eller fornye leieforholdet, understreker han.

Havnedirektøren vil imidlertid ikke foreta seg noe spesielt fram mot 16. oktober for å hindre en erklæring av havna som bekvemmelighetshavn.

– Oslo Havn har og tar en aktiv rolle i arbeidet for å forhindre at sosial dumping forekommer i Oslo havn. Dersom vi blir kjent med slike brudd, vil vi som i dette konkrete tilfellet handle aktivt. Vi innhenter nødvendig informasjon, og ved behov tar vi nødvendige grep for å forhindre at det skjer brudd i fremtiden. Det fortsetter vi med, uavhengig av hva ITFs koordineringskomite velger å gjøre, sier Ingvar M. Mathisen til Transportarbeideren.

Landsmøteflertallet vil ha et nytt samferdselsforbund

– Ikke nok til å unngå POC

Leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, Roar Langaard, mener dette er nye toner fra Oslo Havn.

– Jeg synes det er hyggelig at det virker som de ønsker å gjøre noe, og særlig at det vil få konsekvenser for leieforholdet dersom det blir nye brudd. Det må være et ris bak speilet når havna har satt slike krav, og dette er langt bedre enn det som har kommet fra Oslo Havn tidligere, sier Langaard.

Han er imidlertid klar på at det skal mer til for at han vil gravlegge ønsket om å få Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn.

– Dette er ikke nok til å avverge en POC-erklæring. Det er bra at de ønsker å gjøre noe, men vi har hatt rundt 15 anløp siden juni, og det holder ikke lenger å si at de skal gjøre noe. Nå må de også følge opp. Det er heller ikke nok at Oslo Havn sikrer seg at sjøfolkene får betalt for å losse skipene. De har så lav lønn at det vil være sosial dumping uansett. Dessuten sier losse- og lasteklausulene til ITF at de ikke skal gjøre det arbeidet uten at vi har godkjent det. Skjer det uten vår godkjenning er det brudd på ITF-avtalene, sier Roar Langaard i Oslo Bryggearbeideres Forening.

ITFs koordineringskomite i Norge skal behandle spørsmålet om bekvemmelighetshavn på sitt møte 16. oktober.

Har samlet inn 3,5 millioner kroner til havnearbeidere uten jobb

Ble anklaget for å ha solgt «ræva» si for en femmer på Transport-landsmøtet

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse

Flere saker

Annonse