JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Regjeringen ber om utsettelse av taxifrist

EFTAs overvåkingsorgan, ESA, ville ha svar innen fredag på hvordan drosjenæringen i Norge skal reguleres. Regjeringen har bedt om mer tid til å svare.
Regjeringen ber på nytt om utsettelse for å svare på hvordan de vil regulere drosjenæringa framover etter at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har sagt at dagens ordning bryter med EØS-avtalen.

Regjeringen ber på nytt om utsettelse for å svare på hvordan de vil regulere drosjenæringa framover etter at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har sagt at dagens ordning bryter med EØS-avtalen.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

EFTAs overvåkingsorgan, ESA (EFTA Surveillance Authority) mener at reguleringen av den norske drosjenæringen med behovsprøving av antall løyver og hvilke kriterier som gjelder for å få tildelt løyve, samt at man må være tilknyttet en drosjesentral, er i strid med EØS-avtalens punkt om fri rett til etablering.

Frykter frislipp og mer Uber

Ber om utsettelse igjen

I utgangspunktet hadde Regjeringen allerede fått utsatt fristen til å svare på hvordan Norge vil regulere drosjenæringen fram til fredag denne uka, etter at Samferdselsdepartementet allerede i juni ba om utsettelse til slutten av desember i år. ESA strakk seg imidlertid ikke lenger enn til 27. oktober, men i dag skriver departementet i en pressemelding at de på ny har bedt om utsatt frist. Denne gangen til 20. desember i år. der de forteller at de ber om utsatt frist

– Regjeringen trenger noe mer tid til å vurdere hvordan drosjereguleringen skal være i fremtiden. Det blir lagt særlig vekt på å finne løsninger som kan sikre et tilstrekkelig tilbud i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Frykter frislipp

Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, har tidligere sagt til Transportarbeideren, at forbundet frykter et frislipp av løyver i de store byene. Forbundet mener regjeringen må opprettholde reguleringen av antall løyver i drosjemarkedet. Noe annet vil gjøre situasjonen langt verre for sjåførene.

– Allerede nå så må sjåførene ofte jobbe ti-tolv timer i døgnet for å tjene en normal lønn, og det spørs hvor mange drosjeeiere som vil holde ut om det blir overkapasitet. Vi mener det er fullt mulig å opprettholde regulering av løyver innenfor EØS-avtalen. Et frislipp vil legge til rette for masse deltid, selv om det blir en eller annen løyveplikt. Det vil uansett bli vanskelig å leve av å være drosjesjåfør på fulltid. Derfor ber vi regjeringa om å avvise ESA sin uttalelse, sier Peter Hansen i NTF.

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Annonse
Annonse