Regjeringen ber om utsettelse av taxifrist
EFTAs overvåkingsorgan, ESA, ville ha svar innen fredag på hvordan drosjenæringen i Norge skal reguleres. Regjeringen har bedt om mer tid til å svare.
Regjeringen ber på nytt om utsettelse for å svare på hvordan de vil regulere drosjenæringa framover etter at EFTAs overvåkingsorgan, ESA, har sagt at dagens ordning bryter med EØS-avtalen.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
EFTAs overvåkingsorgan, ESA (EFTA Surveillance Authority) mener at reguleringen av den norske drosjenæringen med behovsprøving av antall løyver og hvilke kriterier som gjelder for å få tildelt løyve, samt at man må være tilknyttet en drosjesentral, er i strid med EØS-avtalens punkt om fri rett til etablering.
• Frykter frislipp og mer Uber
Ber om utsettelse igjen
I utgangspunktet hadde Regjeringen allerede fått utsatt fristen til å svare på hvordan Norge vil regulere drosjenæringen fram til fredag denne uka, etter at Samferdselsdepartementet allerede i juni ba om utsettelse til slutten av desember i år. ESA strakk seg imidlertid ikke lenger enn til 27. oktober, men i dag skriver departementet i en pressemelding at de på ny har bedt om utsatt frist. Denne gangen til 20. desember i år. der de forteller at de ber om utsatt frist
– Regjeringen trenger noe mer tid til å vurdere hvordan drosjereguleringen skal være i fremtiden. Det blir lagt særlig vekt på å finne løsninger som kan sikre et tilstrekkelig tilbud i hele landet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Frykter frislipp
Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet, har tidligere sagt til Transportarbeideren, at forbundet frykter et frislipp av løyver i de store byene. Forbundet mener regjeringen må opprettholde reguleringen av antall løyver i drosjemarkedet. Noe annet vil gjøre situasjonen langt verre for sjåførene.
– Allerede nå så må sjåførene ofte jobbe ti-tolv timer i døgnet for å tjene en normal lønn, og det spørs hvor mange drosjeeiere som vil holde ut om det blir overkapasitet. Vi mener det er fullt mulig å opprettholde regulering av løyver innenfor EØS-avtalen. Et frislipp vil legge til rette for masse deltid, selv om det blir en eller annen løyveplikt. Det vil uansett bli vanskelig å leve av å være drosjesjåfør på fulltid. Derfor ber vi regjeringa om å avvise ESA sin uttalelse, sier Peter Hansen i NTF.
• Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside