JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Døgnhvileplasser

Risikerer tusenvis av kroner i gebyr for å parkere lastebilhengere på døgnhvileplasser

Plasser som er forbeholdt hvilende lastebilsjåfører brukes som parkeringsplasser.
Her på døgnhvileplassen på Buktamo i Målselv i Troms risikerer man 7500 kroner i gebyr dersom man bruker plassen til parkering for lastebilhengere og containere og ikke til hvileplass.

Her på døgnhvileplassen på Buktamo i Målselv i Troms risikerer man 7500 kroner i gebyr dersom man bruker plassen til parkering for lastebilhengere og containere og ikke til hvileplass.

Toril Ingvaldsen, Nye Troms

res@lomedia.no

Hvert eneste døgn skal lastebilsjåfører ha elleve timer sammenhengende hvile, eventuelt ni pluss tre timer. Det betyr at sjåførene ikke kan kjøre på henholdsvis elleve eller ni pluss tre timer. Særlig for langtransportsjåførene kan det være en utfordring å finne en parkeringsplass for å kunne ta den lovpålagte døgnhvilen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Problem flere steder

I den forbindelse er det i dag opprettet 43 døgnhvileplasser over hele landet, men det er ikke kun parkering for å hvilke disse plassene blir brukt til.

– Det er tidvis problemer flere steder i landet at det settes igjen traller, altså mot døgnvileplassenes bestemmelser, sier Roald Nyrum i Statens Vegvesen Region Nord til Transportarbeideren.

Han forteller at det i dag ikke eksisterer noen sentral oversikt over hvilke ordninger de ulike døgnhvileplassene praktiserer dersom det oppstår brudd på parkeringsbestemmelsene på disse plassene.

– Det er vanlig at overtredelser medfører gebyrer, og disse kan variere fra plass til plass. I Troms har vi lagt oss på 7500 kroner, men det er opptil hver plass i samarbeid med Statens Vegvesen å fastsette størrelsen på gebyret, påpeker Nyrum.

Lest denne? Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet kan slå seg sammen neste år

Vil ha hjelp av NTF og NLF

Han bekrefter at det er kommet inn spørsmål om størrelsesorden på gebyret til tross for at beløpet og parkeringsbestemmelsene er godt skiltet på de to plassene man har i Troms, henholdsvis på Buktamo i Målselv og på Storslett i Nordreisa.

– Retningslinjene for overtredelser er forankret i håndboka "Døgnhvileplasser for tungtransporten", men de som drifter døgnhvileplassene har ikke dette som sitt daglige virke. Det å måtte rykke ut for å låse av en tralle eller henger er ikke noe de ønsker, og dette genererer masse ekstraarbeid for dem. Derfor har vi i Vegvesenet nå kontaktet både Transportarbeiderforbundet og Norsk Lastebileier-Forbund slik at vi kan unngå likende tilfeller i framtiden, sier Nyrum.

Så mange som tretten av de 43 døgnhvileplassene befinner seg på Østlandet, mens det på de nesten 1700 kilometerne fra du kjører inn i Nordland sørfra til Kirkenes helt mot russergrensa i Finnmark, kun har åtte døghvileplasser totalt.

– I Troms har vi fått henvendelser på manglende oppstillingsplasser, spesielt i nærheten av Tromsø. Vi har nå lyst ut annonse hvor vi søker døgnhvileplass for tungtransporten, sier Nyrum.

Arbeidstilsynet kan ikke stoppe lastebiler – vegvesenet kan ikke kontrollere lønna deres

Kjent problem

I Transportarbeiderforbundet får de ofte tilbakemeldinger fra medlemmer og andre sjåfører som klager over at døgnhvileplassene er opptatt.

– Ofte skyldes det vogntog som står der over lengre tid, men vi hører også om at plassene blir brukt til hensetting av traller og containere. I tillegg er det også et problem at plassene blir brukt til bytte av container eller tralle, såkalt "rangering", på nattetid. Slik rangering skaper unødig støy for sjåfører som gjerne vil sove, sier Morten Hagen, forbundssekretær i NTF.

Sammen med utreder Geir Kvam, har Hagen jobbet mye med utfordringene i godsbransjen. De peker på at særlig utenlandske vogntog i mange tilfeller står parkert over lengre tid i påvente av last.

– Mange av disse sjåførene får nok klar beskjed om å stå i ro etter avsluttet oppdrag i påvente av nytt oppdrag for å unngå tomkjøring, sier Kvam.

NTF frykter frislipp av utenlandske lastebiler i Norge. Flere fylkeskommuner sier også nei

Må selv ta ansvar

De to mener at viktigste er nok god informasjon, gjerne på truckers guide og et ensartet regelverk med tydelig skilting og bruk av gebyrer.

– Det bør innføres et generelt forbud mot å parkere og rangere traller og containere på døgnhvileplasser, sier Hagen.

Det selv om det i dag er enda dårligere stilt med plasser til rangering og parkering av traller og containere enn det er for døgnhvileplasser.

– Slike plasser er det etter vår mening ikke Statens Vegvesen sitt ansvar å sørge for. Det kan ikke være slik at staten skal besørge oppstillingsplasser for transportkjøpere og transportører, så her må de selv ta ansvar, påpeker Kvam.

Riksrevisjonen: Dårlig styring har ført til mer godstransport på veiene

Ja til straff

Både Hagen og Kvam understreker at en døgnhvileplass skal være et sted der man kan parkere for å ta lovpålagt hvile. De mener også at et gebyr overtredelse av et ensartet regelverk er tiltak som bidrar til å "skjerpe" sjåførene/transportørene dersom reglene håndheves.

– Staten har ansvar for at sjåfører har mulighet til tilstrekkelig og lovpålagt hvile. At denne muligheten reduseres eller uteblir på grunn av misbruk av disse plassene er uholdbart, og bør straffes. Transportører og transportbestillere som har behov for steder å parkere eller rangere må finne seg i å ordne slike plasser selv, uten å misbruke plassene som er avsatt til hvile, sier Geir Kvam og Morten Hagen.

Konkurransen fra utenlandske billigselskaper gjør norske lastebiler utrygge på vinterføre

881 vogntogsjåfører anmeldt for å ha hatt for lite pause

Tidligere NTF-ledere positive til å gå inn i Fellesforbundet

Les flere saker om fagbevegelsen, arbeidsliv og politikk på vår forside

Døgnhvileplasser

Østlandet (13)

• E6 Svinesundparken, Halden, Østfold, 27 plasser

• E6 Fugleåsen, Ski, Akershus, 100 plasser

• E6 Ormlia, Eidsvoll, Akershus, 47 plasser

• E6 Circle K Minnesund, Eidsvoll, Akershus, 25 plasser

• E6 Biri travpark, Gjøvik, Oppland, 30 plasser

• E6 Vinstra vegpark, Nord-Fron, Oppland, 60 plasser inkludert 18 plasser for korttidsparkering

• E6 Dovreskogen, Dovre, Oppland, 14 plasser

• E18 Ørje, Marker, Østfold, 10 plasser

• E18 Kjellstad, Lier, Buskerud, 15 plasser (sørgående)

• E18 Furulund Kro & Motel, Stokke, Vestfold, 20 plasser

• Rv 3 Myklagard, Løten, Hedmark, 20 plasser

• Rv 3 Shell Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark, 13 plasser

• Rv 3 Alvdal, Hedmark, 20 plasser

Sørlandet (4)

• E18 Horisonten Lillesand, Aust-Agder, 21 plasser

• E18 YX Lillesand, Aust-Agder, 25 plasser

• E18 Circle K Lillesand, Aust-Agder, 10 plasser

• E39 Circle K Livold, Lindesnes, Vest-Agder, 10 plasser

Vestlandet (11)

• E16 Shell Dale, Vaksdal, Hordaland, 10 plasser

• E16 YX Skulestadmo, Voss, Hordaland, 10 plasser

• E16 Shell Gudvangen, Aurland, Sogn og Fjordane, 15 plasser

• E16 Steinklepp, Lærdal, Sogn og Fjordane, 10 plasser

• E39 Esso Vikeså, Bjerkreim, Rogaland, 10 plasser

• E39 Søylandskiosken, Gjesdal, Rogaland, 9 plasser

• E39 Heiane, Stord, Hordaland, 9 plasser

• E39 Bergen travpark, Vågsbotn, Hordaland, 25 plasser

• E39 Haugsvær, Masfjorden, Hordaland, 10 plasser

• E39 Esso Skei, Jølster, Sogn og Fjordane, 10 plasser

• E134 Best Kyrping, Etne, Hordaland, 10 plasser

Midt-Norge (7)

• E6 Oppdalsporten, Oppdal, Sør-Trøndelag, 14 plasser

• E6/E39 Circle K Klett, Trondheim, Sør-Trøndelag, 22 plasser

• E6 Stav Gjestegård, Malvik, Sør-Trøndelag, 25 plasser

• E6 YX Gråmyra, Levanger, Nord-Trøndelag, 10 plasser

• E6 Best Brekkvasselv, Namsskogan, Nord-Trøndelag, 8 plasser

• E39 Digerneset, Skodje, Møre og Romsdal, 15 plasser

• Rv 70 Håsøran, Sunndalsøra, Sunndal, Møre og Romsdal, 12 plasser

Nord-Norge (8)

• E6 Mosjøen, Vefsn, Nordland, 16 plasser

• E6 Fauske, Nordland, 12 plasser

• E6 Innhavet, Hamarøy, Nordland, 5 plasser

• E6 Buktamoen, Målselv, Troms, 12 plasser

• E6 Circle K Storslett, Nordreisa, Troms, 10 plasser

• E6 Shell Talvik, Alta, Finnmark, 10 plasser

• E6/E75 Tana bru, Finnmark, 10 plasser

• Rv 80 Bodø havn, Nordland, 9 plasser

Annonse
Annonse

Døgnhvileplasser

Østlandet (13)

• E6 Svinesundparken, Halden, Østfold, 27 plasser

• E6 Fugleåsen, Ski, Akershus, 100 plasser

• E6 Ormlia, Eidsvoll, Akershus, 47 plasser

• E6 Circle K Minnesund, Eidsvoll, Akershus, 25 plasser

• E6 Biri travpark, Gjøvik, Oppland, 30 plasser

• E6 Vinstra vegpark, Nord-Fron, Oppland, 60 plasser inkludert 18 plasser for korttidsparkering

• E6 Dovreskogen, Dovre, Oppland, 14 plasser

• E18 Ørje, Marker, Østfold, 10 plasser

• E18 Kjellstad, Lier, Buskerud, 15 plasser (sørgående)

• E18 Furulund Kro & Motel, Stokke, Vestfold, 20 plasser

• Rv 3 Myklagard, Løten, Hedmark, 20 plasser

• Rv 3 Shell Koppang, Stor-Elvdal, Hedmark, 13 plasser

• Rv 3 Alvdal, Hedmark, 20 plasser

Sørlandet (4)

• E18 Horisonten Lillesand, Aust-Agder, 21 plasser

• E18 YX Lillesand, Aust-Agder, 25 plasser

• E18 Circle K Lillesand, Aust-Agder, 10 plasser

• E39 Circle K Livold, Lindesnes, Vest-Agder, 10 plasser

Vestlandet (11)

• E16 Shell Dale, Vaksdal, Hordaland, 10 plasser

• E16 YX Skulestadmo, Voss, Hordaland, 10 plasser

• E16 Shell Gudvangen, Aurland, Sogn og Fjordane, 15 plasser

• E16 Steinklepp, Lærdal, Sogn og Fjordane, 10 plasser

• E39 Esso Vikeså, Bjerkreim, Rogaland, 10 plasser

• E39 Søylandskiosken, Gjesdal, Rogaland, 9 plasser

• E39 Heiane, Stord, Hordaland, 9 plasser

• E39 Bergen travpark, Vågsbotn, Hordaland, 25 plasser

• E39 Haugsvær, Masfjorden, Hordaland, 10 plasser

• E39 Esso Skei, Jølster, Sogn og Fjordane, 10 plasser

• E134 Best Kyrping, Etne, Hordaland, 10 plasser

Midt-Norge (7)

• E6 Oppdalsporten, Oppdal, Sør-Trøndelag, 14 plasser

• E6/E39 Circle K Klett, Trondheim, Sør-Trøndelag, 22 plasser

• E6 Stav Gjestegård, Malvik, Sør-Trøndelag, 25 plasser

• E6 YX Gråmyra, Levanger, Nord-Trøndelag, 10 plasser

• E6 Best Brekkvasselv, Namsskogan, Nord-Trøndelag, 8 plasser

• E39 Digerneset, Skodje, Møre og Romsdal, 15 plasser

• Rv 70 Håsøran, Sunndalsøra, Sunndal, Møre og Romsdal, 12 plasser

Nord-Norge (8)

• E6 Mosjøen, Vefsn, Nordland, 16 plasser

• E6 Fauske, Nordland, 12 plasser

• E6 Innhavet, Hamarøy, Nordland, 5 plasser

• E6 Buktamoen, Målselv, Troms, 12 plasser

• E6 Circle K Storslett, Nordreisa, Troms, 10 plasser

• E6 Shell Talvik, Alta, Finnmark, 10 plasser

• E6/E75 Tana bru, Finnmark, 10 plasser

• Rv 80 Bodø havn, Nordland, 9 plasser