JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sammenslåing av Transport og Fellesforbundet: Har ja-siden tatt seieren på forskudd?

Undersøkelse i representantskapet i Transportarbeiderforbundet viser at 73,3 prosent er for en sammenslåing med Fellesforbundet. Det er bare 6,7 prosentpoeng mer enn det som trengs på det ekstraordinære landsmøtet i mai.
Ti prosent av de spurte på representantskapet til NTF svarte nei til sammenslåing med Fellesforbundet, men nesten 17 prosent til var enten usikre, stemte blankt eller leverte ugyldige stemmer.

Ti prosent av de spurte på representantskapet til NTF svarte nei til sammenslåing med Fellesforbundet, men nesten 17 prosent til var enten usikre, stemte blankt eller leverte ugyldige stemmer.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Representantskapsmøte i NTF ble avholdt uka etter at Fellesforbundets representantskap enstemmig vedtok at de ønsker Transportarbeiderforbundet velkommen inn i Fellesforbundet, men stemningen på NTFs representantskap var langt fra enstemmig. Av de 30 som svarte på Transportarbeiderens undersøkelse, svarte 22 ja til sammenslåing. Det utgjør 73,3 prosent og er således bare snaut sju prosent mer enn kravet på to-tredels flertall for sammenslåing på det ekstraordinære landsmøtet som skal avholdes 8. mai.

Fellesforbundet sier ja til sammenslåing med Transportarbeiderforbundet

Tror planen kan stoppes

Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi, og den som offentlig har vært mest skeptisk til sammenslåingen, er ikke overrasket.

– Jeg hadde nok forventet en høyere ja-andel, men jeg synes å ha merket en økende skepsis til sammenslåingen i det siste. I hvert fall her lokalt i Trøndelag, og jeg snakka også med flere på sist representantskapsmøte som var mer skeptiske enn jeg hadde forventa, sier han.

Han utelukker ikke at det kan være mulig å få stoppet sammenslåingen på det ekstraordinære landsmøtet, men da må delegatene kunne stemme etter egen overbevisning, ikke komme med et bundet mandat fra foreningene.

– Selvsagt er det mulig å få til et nei, men da må de som er skeptiske argumentere for sitt syn i foreningene sine. Det er nok en del som ikke har sterke meninger om saken, og som kan overbevises både den ene og andre veien, men jeg har inntrykk av at skepsisen til sammenslåinga er større på medlems- og klubbnivå enn den er blant forbundets øverste tillitsvalgte, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

- Jeg snakket med flere på sist representantskapsmøte som var mer skeptiske til sammenslåingen enn jeg hadde forventet, sier Roald Arentz, bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.

- Jeg snakket med flere på sist representantskapsmøte som var mer skeptiske til sammenslåingen enn jeg hadde forventet, sier Roald Arentz, bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.

Roy Ervin Solstad

Bør bekymre ja-siden

Han er ikke i tvil om at ja-siden har tatt seieren på forskudd.

– Det kan godt hende planen fungerer, men som jeg har sagt før, så synes jeg prosessen har gått alt for fort, uten at dette hastverket er godt nok begrunna. Foreningene og medlemmene er kun blitt informert, ikke involvert i prosessen. Det gjelder særlig alle vi som holder til i trygg avstand fra Oslo. Dette har fratatt prosessen noe av den legitimiteten den burde ha hatt, særlig da et enstemmig forbundsstyre har anbefalt sammenslåinga. Det samme gjelder den innebygde «automatikken» i at alle landsmøtevalgte forbundssekretærer skal kunne ansettes i Fellesforbundet, påpeker han.

– Bør ja-siden bli bekymret for at det ikke blir noen sammenslåing?

– Dersom det ikke eksisterer noen plan B, bør de kanskje det, spesielt med tanke på gjenvalg, sier Roald Arentz.

Mer enn tre av fire NTF-tillitsvalgte er positive til å gå inn i Fellesforbundet

Tror en del er usikre

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, sier forbundet ønsker en reell diskusjon om fordeler og ulemper ved en sammenslåing.

– Vi ønsker at de som er mot sammenslutningen sørger for at motargumentene kommer fram og blir diskutert og avklart. Vi ønsker ikke at vi skal ta en beslutning uten at alle spørsmål er reist, sier han.

Han tror at de ti prosentene med vet ikke og blanke stemmer, skyldes at de ikke har fått god nok informasjon.

– Vi har foreløpig i hovedsak bare hatt informasjonsmøter med sentrale tillitsvalgte i foreningene og er i gang med å gjennomføre tilsvarende for medlemmene. Jeg tror derfor at det er en del usikkerhet om hva avtalen går ut på, men vi har selvfølgelig ikke tatt seieren som en selvfølge, sier Lars Johnsen.

Ti prosent av de spurte svarte nei, mens 6,7 prosent svarte «vet ikke». 3,3 prosent svarte blankt, mens resten av stemmene var ugyldige. Dersom man fjerner de ugyldige stemmene ville det vært 78,6 prosent ja og 10,7 prosent nei, mens det ville vært 7,1 prosent «vet ikke» og 3,6 prosent blanke.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse