JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping og nordlysturisme:

Selskap vil ha nordlysturisme uten sosial dumping

Bussjåførene som frakter nordlysturister for Northern Shots Tours i Tromsø har norske lønns- og arbeidsvilkår og kjører norske busser. Det gjelder trolig ikke alle i bransjen.
Over 50 selskaper driver med nordlysturisme i Tromsø. Langt fra alle bruker norske busser og norske sjåfører.

Over 50 selskaper driver med nordlysturisme i Tromsø. Langt fra alle bruker norske busser og norske sjåfører.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

De siste årene har nordlysturismen til Nord-Norge og ikke minst Tromsø eksplodert. I dag er det etter sigende over 50 ulike bedrifter bare i Tromsø som tilbyr turistene turer for å jage det fantastiske lysfenomenet. Å få se nordlyset er turistene villige til å betale godt for, og på turen Transportarbeideren var med på i begynnelsen av mars var også blant annet italienere, tyskere, brasilianere og japanere i bussen.

Selskapet Northern Shots var tidlig ute med å satse på nordlysturismen i Tromsø. I dag tilbyr selskapet ulike fototurer, deriblant nordlysturer der guidene er svært erfarne fotografer som gir tips til hvordan turistene skal få tatt de beste nordlysbildene selv.

p

Leier transport

Bussene leies inn fra en av de lokale buss-selskapene i Tromsø, Torghatten. Det inkluderer sjåfør. Daglig leder i Northern Shots Tours, Sara Lupini, forteller at det handler om kvalitet og sikkerhet.

– Det har vært en stor forandring i Tromsø de siste to årene. Det har kommet mange selskaper som tilbyr transport. Nå er det 56 selskaper som driver med nordlysturer. For seks år siden var vi kun fire. Det gjør at konkurransen i markedet er mye større, og det virker som mange prøver å kutte kostnader. Det skjer på transport, men vi har aldri hatt eller hatt ønske om å ha kompetanse på transportdelen. Derfor har vi en avtale med Torghatten. Det å ha en så sterk samarbeidspartner for oss er viktig, så viktig at vi heller vil leve med lavere marginer. Andre selskaper er nok mer opptatt av profitt enn oss, og jeg tror kanskje de overvurderer evnene til de utenlandske sjåførene de bruker og tilstanden til kjøretøyene som benyttes, sier hun.

Halvparten jukser

Akkurat som i turbilbransjen er det lov med kabotasjekjøring, det vil si at utenlandske transportører kan kjøre innenlands transport. For turbilbransjen er den eneste begrensningen at kabotasjekjøringen er midlertidig.

– I praksis betyr det at at en utenlandsk turbil vil kunne oppholde seg i Norge i ett år i strekk, og samtidig kalle det midlertidig, sier Peter Hansen, forbundssekretær i Transportarbeiderforbundet.

Han forteller at det er lite oversikt over omfanget av utenlandske turbiler, men at lønningene også for utenlandske sjåfører skal følge norske lønns og arbeidsvilkår, siden tariffavtalen er allmenngjort i turbilbransjen.

– Likevel viser tilsyn at utenlandske selskap bryter med bestemmelsen i over 50 prosent av de kontrollerte tilfellene. Vi mener det ikke blir foretatt nok og grundige nok tilsyn på dette området, sier Hansen.

Tall fra Arbeidstilsynet viser at situasjonen er enda verre enn Hansen påstår. Fra 2017 til 2018 gjorde Arbeidstilsynet en ny sjekk, og tall Transportarbeideren har fått videresendt fra Arbeidstilsynet viser at forholdene er like ille for turbilsjåførene. Av 40 tilsyn, viser statistikken at kun 25 prosent av de utsendte utenlandske sjåførene som kjører i Norge fikk den allmenngjorte lønna de har krav på. Antall brudd på dekning av kost og losji er imidlertid langt lavere.

Denne rapporten har ikke tatt for seg nordlysturisme med turbil spesielt, men gir en pekepinn på situasjonen i turbilbransjen.

Saken fortsetter under bildet.

Både Sara Lupini, daglig leder i Northers Shots Tours, og bussjåfør Jan Vidar Utheim vil ha flere kontroller for å sikre at regelverket blir fulgt.

Både Sara Lupini, daglig leder i Northers Shots Tours, og bussjåfør Jan Vidar Utheim vil ha flere kontroller for å sikre at regelverket blir fulgt.

Roy Ervin Solstad

Vil ha flere kontroller

Her ligger mye av problemet, mener Lupini.

– Det regelverket vi har blir ikke fulgt. Det skyldes at det er for lite ressurser til å drive kontroll. Vi hadde en stor uanmeldt kontroll av alle turistselskapene i fjor der både politiet, Vegvesenet, Arbeidstilsynet, Tollvesenet og Skatteetaten deltok. Det burde vi hatt hvert år. Nå får det ingen konsekvenser om reglene brytes, mener hun.

Det gjør det heller ikke enklere at transportnæringa og reiselivsnæringa har helt ulike syn på bruken av kabotasjekjøring.

– NHO Reiseliv og NHO Transport blir ikke enige, sier Lupini.

Hun påpeker at dette ikke handler om at hun vil ha ut de utenlandske selskapene.

– Vi er jo nesten bare utlendinger i Northern Shots også, men vi vil heller leve med lavere marginer enn å sette opp prisene. Hadde vi gjort det, ville vi blitt utkonkurrert. Alt vi ønsker er at de utenlandske selskapene følger reglene. Gjør de det, er det helt greit for oss, understreker hun.

p

Kommunen må på banen

Hun skulle gjerne sett at Tromsø kommune hadde vært litt mer på banen.

– Vi har tatt det opp med kommunen. Dette handler jo ikke bare om turismen, men også om transportselskapene. Vi trenger rene transportselskaper og da må vi bruke dem og støtte dem 365 dager i året, ikke utkonkurrere dem med billige utenlandske sjåfører og busser, fastholder hun.

Lupini mener det optimale ville vært om det var rene turistselskaper som leide transporttjenester av rene transportselskaper.

– Det har heldigvis ikke skjedd noen ulykker ennå, men det er noe vi har i bakhodet alle sammen. Det virker som turistkontoret i Tromsø har en ekte interesse i å promotere de som leverer kvalitet, men reglene er uklare, og kommunen har heller ikke satt noen krav, slik jeg mener de burde. Vi burde hatt en felles visjon for turismen i Tromsø, og den burde inneholdt krav om at man skal følge norske lønns- og arbeidsvilkår, og at alle sjåførene måtte hatt vintersertifikat som viste at de har kompetanse til å kjøre på vinterføre, sier Sara Lupini.

Ulykkesfare øker

Bussjåfør Jan Vidar Utheim frykter at det bare er et tidspørsmål før det skjer en ulykke.

– Jo flere det er på veien, desto større er faren for ulykker. Nå har vi så mange som jakter på de beste stedene å stå, at det er et problem å finne plasser å parkere bussene. Vi kan jo ikke bare stoppe på veiskulderen og slippe ut 50 passasjerer, sier han.

Siden 2013 har han kjørt nordlysturister i Tromsø-området. Han er enig med Lupini i at utviklingen har vært eksplosiv.

– Det kryr også av minibusser som er enda mindre kritisk til hvor de stopper og slipper av folk. Det kan skape farlige situasjoner, påpeker han.

Utheim innrømmer at han ikke kjenner regelverket som eksisterer godt nok, men mistenker at hovedproblemet er at det regelverket som finnes ikke blir fulgt.

– Det som er sikkert, er at når man opererer på det norske markedet, burde man ha norske lønns- og arbeidsvilkår, sier Jan Vidar Utheim.

Det er Peter Hansen i NTF helt enig i.

– Det er jo stort sett allmenngjøringa og det udefinerte kravet til midlertidighet som regulerer de utenlandske selskapene, men mye tyder på at disse reguleringene ikke har noen særlig effekt, sier han.

p

Burde vært forbehold nordmenn

Ole Roger Storås, leder i Troms Transportarbeiderforening er minst like klar.

– Problemet er at turoperatørene ikke har mandat til å stoppe busser med dårlige dekk og for lavt lønte sjåfører, og ofte er det kun bunnlinja som teller. Regelverket burde vært langt strengere og det er heller ikke nok kontroller. Selv om det ville blitt et voldsomt problem med logistikk på grensene, mener jeg at her i landet burde det være norske sjåfører og norske lastebiler og busser som fraktet gods og passasjerer. Vi ser jo de ulykkene som skjer hver vinter. Det holder ikke med et to-tre ukers kurs for å få seg et vintersertifikat. Her i Norge har vi utdanning over to-tre år og det å kjøre på vinterføre ligger i ryggmargen vår. Jeg har jo ikke kompetanse til å kjøre i ørkenen, sier han.

Stiller krav

Næringssjef Magne Amundsen i Tromsø kommune forteller til Transportarbeideren at kommunen jobber med problemstillingene omkring nordlysturismen som både Lupini, Utheim og Storås trekker opp.

– Det gjøres hyppige kontroller som følge av den sterke veksten av Skatt Nord, Arbeidstilsynet og Statens Veivesen, men det er selvfølgelig en utfordring at det er ulike offentlige aktører som håndhever ulike deler av regelverket, sier Amundsen.

Han bekrefter at det fra kommunalt hold nå jobbes med en handlingsplan.

– I den vil arbeidsforhold i næringa være et viktig tema. Vi bruker også eierskapet i Visit Tromsø for å stille krav til næringa, og stenge ute useriøse aktører. Så vi gjør en del, men må fortsatt arbeide med dette, sier Magne Amundsen.

Annonse
Annonse