JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slik kan du sikre deg skikkelige transporttjenester

I går lanserte myndighetene, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjoner i fellesskap en veileder for transportkjøpere.
Kjell Haugen, regiondirektør Indre Østland, Arbeidstilsynet og 
leder i Treparts Bransjeprogram for Transport, lanserte en veileder for transportbestillere i Oslo i går.

Kjell Haugen, regiondirektør Indre Østland, Arbeidstilsynet og leder i Treparts Bransjeprogram for Transport, lanserte en veileder for transportbestillere i Oslo i går.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det er Treparts bransjeprogram for Transport som står bak veilederen som nå skal markedsføres. Målet med veilederen er at de som skal kjøpe transporttjenester kan sikre seg at de som utfører transporten har ordentlige lønns- og arbeidsvilkår.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

Langsiktig arbeid

Veilederen ble lansert på et seminar i Oslo, onsdag 2. mai, og leder for bransjeprogrammet, regiondirektør for Indre Østland i Arbeidstilsynet, Kjell Haugen var en stolt "fødselshjelper" for veilederen.

– Bransjeprogrammet ble etablert i 2013 mellom partene i arbeidslivet og myndighetene for å ha et langsiktig arbeid for å bedre situasjonen i bransjen. Målet har vært å engasjere arbeidstakere, arbeidsgivere og myndighetene til å dokumentere og ta fatt i arbeidsforhold og -miljø i bransjen, sa Haugen.

Nyttig verktøy

Han forklarte at bransjeprogrammet har jobbet med veilederen det siste året.

– Den første versjonen ligger nå klar på nett, og er en veileder for de som bestiller godstransporttjenester. Transportbestilleren har en viktig rolle i arbeidet med å legge gode premisser for gjennomføringen av transportoppdrag, slik at både sjåfør og gods kommer frem i riktig tid. Sjekklistene i veilederen er nyttige verktøy i dette arbeidet, påpekte Haugen.

Kun for gods

Utreder Geir Kvam har vært Transportarbeiderforbundets medlem i bransjeprogrammet helt siden starten. Han mener det viktigste med veilederen er å plassere ansvaret for å sikre gode forhold i bransjen.

– Oppdragsgivers ansvar har vært et hovedområde, og et av hovedargumentene for å få laget en veileder var nettopp å bevisstgjøre transportbestillere om ansvaret de har, sier han.

Veilederen gjelder kun for gods, men Kvam utelukker ikke at det kan komme en lignende veileder for turbilbransjen.

– Vi starta en diskusjon om turbuss samtidig med at vi begynte arbeidet med denne veilederen, men ble enig om å gjøre ferdig veilederen for gods først. Så får vi se om vi kan gjøre noe tilsvarende i turbuss, sier han.

Mamma skal lære polske sjåfører å kjøre lastebil i Norge

Vil ikke vente med tiltak mot kabotasjekjøring

Utfordrende

Han innrømmer at det kan være vanskelig å bli enige om hvor man skal legge lista internt i bransjeprogrammet.

– Det er absolutt en utfordring med så mange involverte. Et gjennomgående problem er vel at arbeidsgiverne vil ha minimumsstandarder, mens vi har mer fokus på å heve standarden i bransjen. Når det er sagt så må vi allikevel konstaterer at samarbeidet mellom de ulike aktørene i bransjeprogrammet fungerer utrolig bra. En av de viktigste elementene er vel at vi møtes jevnlig over lang tid. Det gir rom for gode diskusjoner og etablering av felles forståelse for de utfordringer vi har, sier Geir Kvam.

Kan brukes politisk

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i NTF, er også veldig godt fornøyd med veilederen.

– Her har både arbeidstakere og arbeidsgivere sett det samme behovet for å utvikle et verktøy som kan motvirke sosial dumping i bransjen. Denne veilederen er det mest konkrete dokumentet partene i bransjen har utvikla for å bidra til det, sier han.

Sivertsen peker også på at veilederen kan brukes opp mot de politiske miljøene.

– For oss blir det viktig å bruke dette verktøyet mot de politiske myndighetene for å styrke arbeidet mot sosial dumping og de vilkårene som vi ser at utenlandske operatører driftes etter, sier Dag-Einar Sivertsen.

Les hele veilederen HER.

- Det viktigste med veilederen er å få plassert et ansvar for situasjonen i bransjen hos bestillerne, sier Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Det viktigste med veilederen er å få plassert et ansvar for situasjonen i bransjen hos bestillerne, sier Geir Kvam, utreder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

Deltakere i bransjeprogrammet

• Spekter

• Virke

• Norsk Lastebileier Forbund

• NHO Transport

• NHO Reiseliv

• NHO Logistikk og Transport
• Arbeidstilsynet

• Statens Vegvesen

• Norsk Arbeidsmandsforbund

• Norsk Transportarbeiderforbund

• Norsk Jernbaneforbund

• Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund

• Yrkestrafikkforbundet

• PostKom

Annonse
Annonse

Deltakere i bransjeprogrammet

• Spekter

• Virke

• Norsk Lastebileier Forbund

• NHO Transport

• NHO Reiseliv

• NHO Logistikk og Transport
• Arbeidstilsynet

• Statens Vegvesen

• Norsk Arbeidsmandsforbund

• Norsk Transportarbeiderforbund

• Norsk Jernbaneforbund

• Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund

• Yrkestrafikkforbundet

• PostKom