JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Søppelkonkurs: Renovasjonsarbeider Julius Pedersen får nok en gang ny arbeidsgiver. Nå er han lei

Julius Pedersen gjør fremdeles den samme jobben med å hente søppel i Vestfold som før Retur AS gikk konkurs forrige uke, men nå heter arbeidsgiveren Norsk Gjenvinning.
Etter å ha gått gjennom to konkurser i renovasjonsbransjen, er tillitsvalgt Julius Pedersen (til høyre) usikker på om han orker å fortsette i bransjen. Nestleder i Transportarbeiderforeninga Vestfold-Telemark, Rune Eriksen, mener det vil være et bedre alternativ er å ikke ha anbud på kommunal renovasjon.

Etter å ha gått gjennom to konkurser i renovasjonsbransjen, er tillitsvalgt Julius Pedersen (til høyre) usikker på om han orker å fortsette i bransjen. Nestleder i Transportarbeiderforeninga Vestfold-Telemark, Rune Eriksen, mener det vil være et bedre alternativ er å ikke ha anbud på kommunal renovasjon.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var sist onsdag at Retur AS valgte å gå til skifteretten. Julius Pedersen som var tillitsmann for Transportarbeiderforbundet i selskapet, sier det hadde vært spekulasjoner om hvilken vei det ville gå med selskapet i lengre tid.

– Det har vært hintet fra ledelsen om at det var usikkerhet om hva som kom til å skje om de ikke fikk solgt unna bilene de satt igjen med etter Vesar-kontrakten, men det kom aldri noe spesifikt fra bedriften, sier Pedersen til Transportarbeideren.

De hentet søppel i 21 kommuner med 388.000 innbyggere. Nå er Retur konkurs

Gammel ukultur

Selv fikk han ikke vite noe før en kollega la ut en link til en artikkel som fortalte om konkursen på kvelden etter konkursen onsdag 27. februar. Det er den andre konkursen han opplever i bransjen. Pedersen begynte nemlig i Veireno, og jobbet der fram til det selskapet også gikk konkurs. Nå er han lei.

– Store deler av min fritid de siste tre årene har gått med til renovasjon her i Vestfold. Jeg har venner som ikke kjenner meg igjen, familie som savner meg, hobbyer og ambisjoner jeg har utsatt. Heldigvis har jeg ikke kone og barn som jeg har skuffet. Vi legger så mye inn i dette i håp om at det skal bli en god og bærekraftig arbeidsplass. Så faller utfallet på folk som jeg ikke engang har snakket med, og som prioriterer pris fremfor kvalitet og helse, sier han oppgitt.

Han savner en tredje-part som kan gå gjennom kontraktene som bedriftene tar på seg. Det kan kansje utelukke helgarderingsparagrafer som gjør dem umulig å regne på.

– Min oppfatning er at bransjen sliter med en kultur fra gammelt av hvor kommunene betalte godt for at underentrepenørene «bare skulle løse oppgaven». Dette er nå systematisert inn i en selskapsform, hvor lønnen har falt, men der de ekstraordinære kravene til underentrepenørene har forblitt for å sikre spillerommet som oppdragsgiver er godt vant med, sier han.

Vil ut av bransjen

Pedersen håper på bedring med Norsk Gjenvinning.

– Norsk Gjenvinning vant den neste kontrakten for Vesar, så på grunn av virksomhetsoverdragelse jobber jeg nå i Norsk Gjenvinning. Det gjør alle vi som jobbet her i avdelingen og som hadde fast jobb. Siden før Veireno gikk konkurs har jeg ønsket å få ryddet opp i denne kulturen, men det har vist seg å være en for stor oppgave for meg. Nå gjenstår det å håpe at NG får ryddet opp, slik som jeg håpet med Retur, sier han.

Selv om han er ansatt i NG nå, er det langt fra sikkert han vil fortsette i bransjen bestandig.

– Jeg er lei, og er på jakt etter ny jobb, innrømmer han.

Ensidig prisfokus

Nestleder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, Rune Eriksen, mener oppdragsgiverne, i dette tilfellet Vestfold Avfall og Ressurs (Vesar), har sin del av skylda for problemene i bransjen.

– Det har vært et ensidig fokus på pris i forbindelse med utlysning av anbud. I denne konkrete konkursen uttrykker Retur at årsaken var at selskapet ble sittende igjen med ansvaret for en rekke renovasjonsbiler som selskapet overtok etter konkursen i Veireno, og som Vesar ikke ønsket med i neste anbudsrunde. Disse bilene viser det seg at er vanskelige å få solgt til andre renovasjonsselskaper. Biler som ikke er eldre enn fem år står da igjen som ubrukelige. Hvilke miljøhensyn er tatt her? undrer han.

Eriksen mener at det må kreves at oppdragsgiver har større oppfølgingsansvar av operatørenes drift, samtidig som det må stilles krav om garantiordning som dekker minst ett års feriepenger og tre måneders lønn som automatisk utløses ved konkurs i operatørselskapet.

– I tillegg må alt anbud i renovasjon regnes som virksomhetsoverdragelse etter arbeidsmiljølovens bestemmelser. Alternativet må være å få slutt på anbud i denne bransjen, avslutter Rune Eriksen.

Valgte ikke billigste anbud

Kommunikasjonssjef i Vesar, Kaia E. Ross Lind, avviser at man ikke har tatt miljøhensyn i anbudsrunden.

– Påstanden faller på sin egen urimelighet. I anbudsrunden for renovasjonskontrakten ble miljøkriteriet vektet 30 prosent, og det ble stilt krav til kjøretøy på biogass med høy klimanytte. Dette resulterte i at tilbudet som vant frem ikke var det tilbudet som hadde lavest pris. Det henvises også til at vi var svært tidlig ute med krav om biler som drives på biogass, ikke bare for renovasjonsbiler med også for transport av avfall for viderebehandling. Vi kan for øvrig bemerke at det ikke medfører riktighet at eldre og mindre miljøvennlige biler vil tas i bruk når ny leverandør nå tar over, sier Ross Lind.

Annonse
Annonse