JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stort lønnshopp for mange sjåfører, havnearbeidere og lageransatte

Disse yrkesgruppene får et ekstra lønnsløft i år.
Sjåfør og lageransatte på DHL er blant dem på speditøroverenskomsten med NHO som får 7,34 kroner økt timelønn som resultat av den såkalte februarreguleringa. Samme økning ble det også på havneoverenskomsten.

Sjåfør og lageransatte på DHL er blant dem på speditøroverenskomsten med NHO som får 7,34 kroner økt timelønn som resultat av den såkalte februarreguleringa. Samme økning ble det også på havneoverenskomsten.

Roy Ervin Solstad

roy.solstad@lomedia.no

Mens årets ramme i tariffoppgjøret ble på 2,4 prosent, får havnearbeidere pluss lager- og sjåføransatte på NHOs tariffavtale for speditørbedrifter et tillegg på over sju kroner timen – en økning på nesten fire prosent.

Det ble klart 15. mars i år, da Transportarbeiderforbundet og NHO Logistikk og Transport forhandlet om regulering av satsene i speditøroverenskomsten og havneoverenskomstene.

Opp til 90 prosent

Bakgrunnen for reguleringen er at partene er blitt enige om at innen 1. februar 2017 skal minstelønna for de to tariffområdene opp til 90 prosent av gjennomsnittet av grunnlønnen pluss bonus for «arbeidere i alt» i henhold til tall fra Statistisk Sentralbyrå. Under årets forhandlinger var partene enige om at den summen lå på 217,91 kroner per time, og at 90 prosent av dette igjen utgjorde 196,12 kroner timen.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

Reguleringa har fått navnet februarreguleringa, siden justeringen gjøres hvert år med virkning fra den 1. februar, basert på statistikken for året før. Timelønna før reguleringen var på 188,78 kroner, noe som gir en timelønnsvekst på hele 7,34 kroner, eller 3,88 prosent.

I speditøroverenskomsten får arbeidende formenn 217,68 kroner timen. I tillegg til en begynnerlønn på 196,12 kroner timen, økes satsen etter fem år til 197,89 kroner timen.

Også opp i havn

Lars Morten Johnsen, leder i Transportarbeiderforbundet, forteller at reguleringen også påvirker havneoverenskomstene.

– Vi er også enige om å regulere både havneoverenskomsten, Rammeavtalen og Sør- og Nord-Norge-avtalen tilsvarende, sier Johnsen.

Det betyr at i tillegg til en begynnerlønn på 196,12 kroner timen, økes satsen etter fem år til 197,89 kroner timen ved 37,5 timers arbeidsuke. I havneoverenkomsten er timesatsene ved 35,5 timers uke på henholdsvis 207,17– og 209,04 kroner timen, mens arbeidende formenn får henholdsvis 213,86– og 225,91 kroner timen ved 37,5 og 35,5-timers uker.

Også for ansatte på Rammeavtalen som er en fastlønnsordning, øker timelønna til 196,12 kroner. Den satsen er også gjeldende i i den timebaserte Sør- og Nord-Norge-avtalen, men da kun innenfor ordinær arbeidstid på 37,5 timer. For de to siste er imidlertid økningen på minstelønna på kroner 3,05 da timelønna der lå høyere enn i spedisjon. Fra ordinær arbeidstids slutt til klokka 21, øker timelønna til 294,18 per time, og til 392,24 per time fra kl. 21.00 på ukens 5 første dager og fra den ordinære arbeidstids slutt dagen før søn- og helligdager til ordinær arbeidstids begynnelse neste dag.

De ansatte i Schenker er ikke omfattet av februarreguleringen, men der lå snittlønna over gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, slik at de kun fikk det generelle tillegget på 50 øre timen.

• Følg oss på Facebook

Buss opp 3,50 kr

Foruten de overenskomstene med minstelønnsgaranti, var det bussbransjen som fikk størst løft i årets mellomoppgjør. Der ble det nemlig avtalt allerede i fjor at det skulle legges på tre kroner timen fra 1. april i 2017. Total økning i den bransjen ble derfor kroner 3,50 per time.

Annonse
Annonse