JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Torunn (63) mister jobben i fagforeninga

Når Transportarbeiderforbundet sentraliserer kontingentarbeidet, mister flere eldre damer sin deltidsstilling.
Torunn Johansen (til venstre) kan miste jobben i Østfold Transportarbeiderforening når forbundet sentraliserer inndrivning av kontingenten. Foreningsleder Monica Johansen mener at en ikke kan behandle de ansatte i fagbevegelsen på den måten.

Torunn Johansen (til venstre) kan miste jobben i Østfold Transportarbeiderforening når forbundet sentraliserer inndrivning av kontingenten. Foreningsleder Monica Johansen mener at en ikke kan behandle de ansatte i fagbevegelsen på den måten.

Roy Ervin Solstad

torgny@lomedia.no

I ni år har 63 år gamle Torunn Johansen hatt ansvaret for at medlemmene i Østfold Transportarbeiderforening betaler medlemskontingenten til forbundet. Men til nyttår er det over. Forbundet har bestemt at arbeidsoppgavene hennes og tilsvarende skal overføres til forbundet sentralt, og fagforeninga har da ikke midler til å lønne Johansen videre i en deltidsstilling.

Transportarbeiderforbundet sjekker om 750 medlemmer har feil medlemskap

Avslått søknad

Leder i Østfold Transportarbeiderforening, Monica Johansen, har søkt om utsettelse med å overføre Torunns oppgaver til forbundet sentralt, til Torunn slutter frivillig eller går av med pensjon. Denne søknaden har østfoldingene fått avslag på.

«Vi går til ‘angrep’ på arbeidsgivere som sier opp ansatte som er seniorer og prøver alltid å finne en løsning som gjør at senioren blir stående i stilling fram til den ansatte kan gå av med pensjon. Argumentene vi normalt bruker går på vanskeligheter for denne gruppen å komme i annet arbeid grunnet ‘høy’ alder», skriver fagforeningslederen til forbundslederen.

I svaret viser forbundsleder Lars Morten Johnsen til at forbundets budsjett ble vedtatt enstemmig i desember også med Østfold Transportarbeiderforenings stemmer. Han viser også til at forbundet har hatt store ekstrautgifter som følge av feil eller manglende medlemsoppfølging. Et bedre system vil gi forbundet større inntekter, dessuten setter de nye personvernreglene strengere krav til personregistrene.

De vervet 200 nye medlemmer i fjor, men likevel går medlemstallet ned

Fra ti til tre fire årsverk

Forbundet har regnet ut at i dag bruker foreningene i Transportarbeiderforbundet 10 årsverk på å følge opp kontingenten. Når alt arbeidet er sentralt vil det holde med tre til fire årsverk.

– Dette svaret kunne en god kommersiell bedriftsleder skrevet i blinde. Her nevnes ikke hensynet til arbeidstakeren i det hele tatt. Selv i den mest lugubre bedriften tar de hensyn til seniorene når de sier opp folk, sier Monica Johansen som har erfaring fra slike saker som fagforeningsleder.

– Når vårt høyeste organ mellom landsmøtene fatter et enstemmig vedtak om dette har ikke jeg noen mulighet til å gjøre om på det, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen.

Forbundsleder Lars M. Johnsen taler under Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Han mener han ikke har anledning til å gjøre om på vedtaket fra forbundets representantskap.

Forbundsleder Lars M. Johnsen taler under Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Han mener han ikke har anledning til å gjøre om på vedtaket fra forbundets representantskap.

Bjørn A. Grimstad

Heidi saksøkte egen fagforening, mener hun er usaklig oppsagt

Ikke oppsigelser

Han mener at det ikke er nødvendig med oppsigelser, det er nok at innholdet i stillingen endres. Ved å overføre arbeidet med det automatiske kontingenttrekket til forbundet sentralt, vil det frigjøre mer ressurser lokalt slik at de kan utføre andre oppgaver.

– Østfold foreninga vil nå få mulighet til å følge bedre opp de medlemmene som betaler kontingent direkte. Det finnes en god del medlemmer som har betalt for lav eller ingen kontingent fordi de ikke har blitt fulgt opp, sier Johnsen.

Det var for eksempel et medlem som hadde sluppet kontingent i 12 år fordi ingen hadde oppdatert statusen hans fra lærling til fagarbeider. Lærlinger i Transportarbeiderforbundet har kontingentfritak.

Taper 800 000 kroner

Et annet eksempel er at i 2017 hadde forbundet 2766 medlemmer som ble strøket eller meldte seg ut. Totalt hadde disse medlemmene over 4000 måneder utestående kontingent. Forbundet får ikke inn denne kontingenten, men har betalt forsikringsdelen for disse 4000 månedene. Dette er et tap på 800 000 kroner i året.

Det er slike forhold han håper det nye systemet for kontingentinnkreving kan rette opp i.

Annonse

Flere saker

Annonse