JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transport vil ha lokale lønnstillegg til havne- og lagerarbeidere

Minstelønnsgarantien gir havnearbeidere og lageransatte og sjåfører på spedisjonslagrene drøyt tre kroner ekstra i timen fra 1. februar i år, men det er ikke nok, mener Transportarbeiderforbundet.
Minstelønnsgarantien, populært kalt februarreguleringen, i tariffavtalene mellom NHO og Transportarbeiderforbundet for havnene og spedisjonslagrene gir de ansatte 3,11 kroner mer hver time med virkning fra 1. februar.

Minstelønnsgarantien, populært kalt februarreguleringen, i tariffavtalene mellom NHO og Transportarbeiderforbundet for havnene og spedisjonslagrene gir de ansatte 3,11 kroner mer hver time med virkning fra 1. februar.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Sist uke ble det klart at ansatte på grossistlagre med tariffavtale med Virke kunne glede seg over 8,15 kroner mer i timelønn fra 1. februar på grunn av minstelønnsgarantien i grossistoverenskomsten mellom Transportarbeiderforbundet og Virke.

I tariffavtalene NTF har med NHO Logistikk og Transport for spedisjonslagre og for havnene er det også en minstelønnsgaranti, men den har tradisjonelt gitt mindre i lønnsvekst enn Virke-garantien. Sånn ble det også denne gang. I år ble det kroner 3,11 mer hver time, noe som er drøyt fem kroner under det de ansatte i grossistbransjen fikk.

Ny lønnsfest på lageret

Annet beregningsgrunlag

Leder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen forklarer hvorfor.

– Beregningsgrunnlaget for de to tariffavtalene med NHO er helt annerledes enn grossistoverenskomsten med Virke. De tar utgangspunkt i grunnlønn og bonus for alle arbeidere i NHO-området, men ekskludert skift- og ulempetillegg som er en del av beregningsgrunnlaget i tariffavtalen for grossistlagre med Virke, forklarer han.

Økningen var ifølge Johnsen som forventet.

– Det er omtrent på det nivået vi har ligget de siste årene, og vi hadde også generelt lav lønnsvekst i Norge i fjor med 2,8 prosent, så nivået på februarreguleringa ble omtrent på det nivået som vi hadde regnet med, sier han.

Saken fortsetter under bildet.

Vil ha minst tre kroner lokalt

Johnsen forutsetter imidlertid at årets februarregulering ikke blir det eneste lønnstillegget i spedisjonsbransjen og på havnene utenom mellomoppgjøret i 2019.

– Vi har ikke fått noen lokale lønnstillegg de siste årene, men det bør absolutt være mulig å få noe ut i lokale tillegg i år. Det er det viktig at klubbene tar tak i den lokale forhandlingsretten, siden det ligger som en rett i tariffavtalen, påpeker han.

Med det som er forventet i lønnsglidning fra fjoråret, det vil si hvor mye fjorårets lønnsøkning får av effekt i år, mener Johnsen at man skal kunne få et ekstra lønnsløft lokalt.

– Tariffavtalen sier at det skal gis lokale tillegg, og at det kun er unntaksvis man kan fravike det. Ut fra de statistikkene som er lagt fram og en forventet glidning på 1,2 prosent burde det være mulig med et lokalt tillegg på tre kroner timen - og vel så det, sier Johnsen.

– Vil ikke arbeidsgiverne peke på at de ansatte allerede har fått tre kroner ekstra i timen gjennom februarreguleringa?

– Den har ingenting med årets oppgjør å gjøre. Det er en etter-regulering for fjoråret. Det er ingen grunn til at det ikke skal være mulig å få lokale tillegg i år, understreker han.

Positiv utvikling

Den nye begynnerminstelønnen vil heretter være på kroner 205,65. Har du jobbet i fem år eller mer, vil minstelønna være på 207,42 kroner timen, mens arbeidende formenn vil ha 228,16 kroner timen. Dette gjelder både for spedisjonsoverenskomsten og havne- og terminaloverenskomsten.

De som jobber to skift vil ha 20 prosent tillegg på alle timene de jobber, mens de som jobber tre skift vil ha 30 prosent på alle sine timer.

– I 2017 lå disse gruppene på 94,7 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I fjor var det steget til 96,1 prosent, så det går riktig veien, sier en fornøyd Lars Johnsen.

3,11 for NHO-grossistlagre

I dag ble det også klart at minstelønnsgarantien i grossistoverenskomsten mellom NTF og NHO Logistikk og Transport gir nøyaktig samme økning som i de to andre NHO-avtalene. Det betyr 3,11 kroner opp til 205,65 kroner timen i minstelønn for lager- og sjåføransatte på de NHO-organiserte grossistlagrene.

Annonse
Annonse