JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Transportarbeiderforbundets fem foreninger i Nord-Norge kan bli til én

Alt tyder på at de fem nordligste foreningene i Transportarbeiderforbundet slår seg sammen 6. april 2019.
Fem transportarbeiderforeninger kan bli til en stor våren 2019.

Fem transportarbeiderforeninger kan bli til en stor våren 2019.

Kristin Margrethe Johansen

res@lomedia.no

Allerede i vår ble det gjort vedtak i de fleste av foreningene i Nord-Norge om at man skulle sondere muligheten for å gå inn i et tettere samarbeid. Siden den gang har både Polarsirkelen-, Hålogaland-, Troms-, Finnmark- og LKAB Transportarbeiderforening både jobbet og møttes ved flere anledninger for om mulig å kunne slå seg sammen til en stor forening som dekker hele landsdelen nord for Trøndelag.

Bussjåfører i Oppland vil ut av egen forening

Har laget vedtekter

Den siste helgen i september møttes representanter fra fire av de fem foreningene igjen (LKAB var forhindret fra å komme) på nytt, og nå begynner sammenslåingsplanene å bli helt konkrete.

– En sammenslåing av foreningene i Nord-Norge betyr at vi kan bli mer effektive og bli bedre på både saksbehandling, medlemsverving og generelt fagligpolitisk arbeid. På den siste samlingen ble det laget forslag til vedtekter for den nye foreninga, sier Roger Haagensen i Hålogaland Transportarbeiderforening.

Vedtektsforslaget skal nå til behandling i de fem foreningenes styrer, før innspill derfra blir behandlet av interimstyret for den nye storforeninga. Det styret består av lederne i de fem foreningene.

– Et endelig vedtak om vedtekter og sammenslåing vil komme på stiftelsesmøtet 6. april neste år, så vi får det travelt på nyåret med å arrangere årsmøter i foreningene slik at foreningene kan få gjort de vedtak som må gjøres før en eventuell sammenslåing, sier Bjørn Tore Bråten, leder i Polarsirkelen Transportarbeiderforening.

Bjørn Tore Bråten fra Polarsirkelen og Roger Haagensen fra Hålogaland (til høyre) ser fram til én stor forening.

Bjørn Tore Bråten fra Polarsirkelen og Roger Haagensen fra Hålogaland (til høyre) ser fram til én stor forening.

Roy Ervin Solstad

To på fulltid

I de nye vedtektene ligger det forslag om at den sammenslåtte foreninga skal lønne både leder og nestleder på fulltid. Forslaget innebærer også at det skal være to foreningskontorer i landsdelen, men hvor disse to kontorene vil ligge er ikke avgjort.

– Det er det medlemmene som bestemmer. Vi legger opp til at ingen skal måtte flytte dersom de blir valgt til leder eller nestleder, så den eneste avgjørelsen vi har tatt er at kontorene må ligge der de to som skal lønnes på fulltid bor, sier Haagensen.

Bråten legger til at man har vært nøye med å sikre at ikke noen deler av landsdelen vil føle seg overkjørt i en ny felles forening.

– Vi har jobbet fram konkrete forslag på hvordan foreninga skal driftes. Det inkluderer sammensetningen av styret slik at vi får representasjon fra hele landsdelen, sier han.

Oppsøkende virksomhet

Bråten sier en av de store fordelene med en sammenslåing er at det vil bli mer tid og ressurser til å reise rundt og besøke både eksisterende medlemmer og verve nye.

- Å drive med tilstrekkelig oppsøkende virksomhet har ikke vært mulig slik vi har vært organisert til nå. Med to ansatte på fulltid vil vi få mulighet til både å reise rundt og å ha et kontor som er bemannet på fulltid. Lederen vil få hovedansvaret for å reise rundt i regionen for å verve, besøke klubber og medlemmer, og å delta på forhandlinger. Det er det et stort behov for, og det vil være en stor forbedring for våre medlemmer, sier han.

Vil ha navneforslag

I de nye fellesvedtekter ligger det også et forslag til navn, Transportarbeiderforeningen Nord, men både Bråten og Haagensen påpeker at dette kun er å regne som et midlertidig navn fram til stiftelsesmøtet neste vår.

– Det kan godt hende vi ender opp med det navnet, men det kan også bli noe helt annet. Om noen har andre forslag, så oppfordrer vi medlemmene til å sende det inn til sin forening. Kommer det bedre forslag, så er vi i interimstyret åpne for det, sier Haagensen

Begge de to avviser imidlertid at det som nå skjer lengst nord har blitt påvirket av Transportarbeiderforbundet planer om sammenslåing med Fellesforbundet.

– Det at vi ønsker å slå de fem foreningene i Nord-Norge sammen til en forening, vil styrke oss uansett om forbundet blir med i Fellesforbundet eller ikke, understreker Roger Haagensen.

Kan selvkjørende busser få deg til å parkere bilen?

Annonse
Annonse