JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha simulator-opplæring av bussjåfører i Norge

I Singapore foregår mye av bussjåførutdanningen ved hjelp av en buss-simulator. Det skulle gjerne Transportarbeiderforbundet sett at Norge også adopterte.
- Ved hjelp av simulator kan man luke ut feil sjåførene gjør før sjåførene havner ute i trafikken. Det er god forebygging, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

- Ved hjelp av simulator kan man luke ut feil sjåførene gjør før sjåførene havner ute i trafikken. Det er god forebygging, sier Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

På Singapore Bus Academy utdannes det rundt 3000 bussjåfører hvert år. Utdanningen tar tre måneder, og det er et samarbeid mellom myndighetene og de mange buss-selskapene i bystaten i Sørøst-Asia som førte til etableringen av bussakademiet for nesten nøyaktig to år siden.

Slik ser simulatoren ut som brukes i opplæring av bussjåfører i Singapore.

Slik ser simulatoren ut som brukes i opplæring av bussjåfører i Singapore.

Dag-Einar Sivertsen/NTF

Imponert

Sjåførene som får utdannelse ved akademiet blir først ansatt i ett av de ulike selskapene. Deretter blir de sendt på utdanningen. Sentralt i den står en simulator, der studentene får kjøre en buss i virkelig størrelse i digitaliserte omgivelser fra Singapore.

Dag-Einar Sivertsen, 2. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, og tidligere bussjåfør, var imponert over det han fikk se på akademiet.

– Den største forskjellen fra slik vi kjenner utdanningen av bussjåfører hjemme i Norge, var at her hadde de veldig godt utstyr, blant annet en fantastisk flott simulator der de kunne drive med trening og testing av sjåfører, uten å ha dem ute i trafikken. Samtidig får de et objektivt bilde av å være i trafikken. Det var en fantastisk måte å drive med opplæring av sjåfører på, sier Sivertsen.

Det geniale med denne måten å drive opplæring på, var ifølge Sivertsen at man kunne gå tilbake å se på enkeltepisoder der sjåføren kunne handlet bedre.

– Det gjør at man kan drive med forebyggende arbeid før sjåførene havner ute i den virkelige trafikken, forteller han.

Mange likheter

Til tross for simulator-bruken, mener Sivertsen at selve opplæringen ikke skilte seg nevneverdig ut fra slik man lærer opp bussjåfører hjemme i Norge.

– Man kan jo tro at på andre siden av kloden så gjør man ting helt annerledes, men det som slo meg var hvor likt dette var. Her var det også et samarbeid mellom bedriftene, fagforeningen og utdanningsinstitusjonen. I samtale med representanter for fagforeningen her nede, så fikk jeg inntrykk av at de er opptatt av akkurat de samme problemstillingene som oss. Det er sikkerhet for sjåføren og sikkerhet for passasjerene, påpeker NTF-nestlederen.

Totalt har fagforeninga for bussjåfører omtrent 20.000 medlemmer i det 5,6 millioner mennesker store landet. Rundt ti prosent av sjåførene er kvinner.

Foreslår Oslo-området

Det som var ulikt, simulator-treningen, tar han imidlertid gjerne med seg hjem til norsk bussjåføropplæring.

– Jeg synes vi skal se på et slikt treningsinstitutt som de har her i Singapore, og det burde ikke være umulig å få satt opp en simulator for eksempel i Oslo-området som alle buss-selskapene kunne samarbeide om og drive trening i. Det var et virkelig bra tiltak, sier Sivertsen.

En simulator i Norge må imidlertid gjøres litt annerledes enn den i Singapore siden det er venstrekjøring her nede. Rattet må nemlig flyttes.

– Ja, det var vel den eneste forskjellen jeg merket meg, siden jeg slengte meg inn på gal side i bussen da jeg skulle inn i simulatoren, ler Dag-Einar Sivertsen.

Annonse

Flere saker

Annonse