Både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden innen drosjenæringa er samlet i Oslo på taxikonferanse i dag. Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil ha med seg både næringa, byråkrater og politikerne på å omorganisere næringen totalt.
Roy Ervin Solstad
Vil omorganisere drosjenæringa
– Verken eiere, sjåfører eller passasjerne er tjent med dagens situasjon, sier leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen.
res@lomedia.no
Taximarkedet i Norge er etter hvert blitt kjent for at det er for få drosjer når behovet er størst, og for mange når behovet er minst. Det siste året har også selskaper som Haxi og Uber spist seg inn på markedet gjennom det den eksisterende drosjenæringa karakteriserer som organisert piratvirksomhet.
Kritisk til deregulering
I vår kom Konkurransetilsynet med en anbefaling om å deregulere hele drosjemarkedet i Norge for å få en næring som var mer i takt med behovet. Norsk Transportarbeiderforbunds leder, Roger Hansen, erkjenner at bransjen har et problem, og at det ikke er noe alternativ å fortsette som nå. Deregulering advarer han derimot sterkt mot. Han vil i stedet ha mer statlig regulering.
– Vi må få en ny taxipolitikk i Norge som kommer passasjeren til gode i form av forutsigbare og fornuftige priser, og høyere standard på kjøretøyene. Sjåførene må også ha sikkerhet for inntekt og arbeidsforhold. Ikke minst må man sørge for at man har flere taxier i drift når etterspørselen er størst. I dag har vi en taxipolitikk som verken forbrukerne, sjåførene eller eierne er tjent med. Myndighetene må regulere næringa til beste for forbrukerne, samtidig som man sørger for at det blir gode og trygge arbeidsplasser for sjåførene, sier han.
Overetablering og prisøkning
Hansen peker på at erfaringene i Norge og ikke minst fra Sverige der næringa er blitt deregulert, viser at full liberalisering av markedet ikke gir bedre og billigere tjenester for kundene, tryggere jobber for sjåførene eller sunn inntjening for eierne.
– Myndighetene har pøst på med flere løyver og overlatt til "markedet" å bestemme prisene. Men det har bare ført til overetablering. Resultatet er at taxiene står mer stille enn de kjører, med takstøkning som resultat. I tillegg er det ikke nok taxier i drift når behovet er størst. Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk, uttaler Hansen.
Uavhengige taxisentraler
NTF-lederen mener det i stedet må åpnes for at et taxiselskap må kunne ha flere løyver, og med det etablere større bedrifter der det er grunnlag for det.
– Da vil en kunne drive mye mer effektivt. Prisene må være regulerte, slik at forbrukerne får forutsigbarhet, påpeker han.
En løsning for å bidra til at det er drosjer tilgjengelig når behovet er størst, mener Hansen er å gjøre drosjesentralene uavhengige av taxieierne.
– Det vil gi mulighet for en effektiv oppfølging og kontroll av de forpliktelsene en taxieier har. I dag kan det være like mange taxier ute på en mandags formiddag som på natt til søndag. Sentralene er nærmest ute av stand til å gjøre noe med dette, fordi sentralene styres av taxieierne, hevder Hansen.
Han mener det er myndighetene som skal ha ansvaret for å etablere disse uavhengige sentralene.
– Deretter må det inngås profesjonelle kontrakter med taxiselskapene om kjøring, både når de skal kjøre og om antall kjøretøy i trafikk til enhver tid. Da vil det være mulig å drive effektiv kontroll av den tjenesten som tilbys. Dessuten vil venting på neste passasjer reduseres, og inntjeningen for taxiselskapene øke, sier Roger Hansen som i dag står i spissen for en taxikonferanse i Oslo, der både tilhengere og motstandere av en deregulering av bransjen er til stede.
Tiden er overmoden for en ny taxipolitikk.
Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer