JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tror ikke på Kristins resept

Elever og lærere i ungdomsskolen mener kunnskapsminister Kristin Halvorsen (SV) bommer med sine tiltak for å inspirere skoletrøtte tenåringer.

Gjeninnføring av valgfag. Større frihet til skolene i hvordan de skal disponere tiden sin. Mer praktisk og variert matteundervisning. Mulighet til å følge undervisning på videregående skole og ta avsluttende ungdomsskoleeksamen tidligere for de skoleflinke.

Dette er blant grepene kunnskapsminister Kristin Halvorsen vil ta i bruk for å bekjempe skoletrøttheten som er dokumentert utbredt i ungdomsskolen.

– Målet med meldingen er å øke elevenes motivasjon, slik at de blir mer motiverte til å lære. Vi er sikre på at vi treffer med disse tiltakene, sa Halvorsen da hun fredag la fram den første egne stortingsmeldingen for ungdomstrinnet siden ungdomsskolen ble opprettet for 40 år siden.

Vil ikke ha valgfag

At hun treffer, er imidlertid verken Elevorganisasjonen eller Utdanningsforbundet enig i. De mener tvert om at hun bommer med sitt hovedgrep om å gjeninnføre valgfagene. De klassiske valgfagene forsvant ut av skolen sammen med reform 97. Regjeringen vil nå bruke nær en halv milliard og opp mot 700 nye lærerårsverk for å gjeninnføre 10-15 nye tverrfaglige valgfag fra høsten 2012.

– Jeg har fått innspill fra rundt 3.000 elever, lærere og foreldre, og budskapet som fremføres er nesten enstemmig. De ønsker flere valgmuligheter. Det skal de nå få innfridd, sier Halvorsen.

Ifølge Elevorganisasjonen er det derimot ikke valgfag elevene ønsker eller vil ha.

– Egne valgfag vil ha lite å si for elever som er demotiverte i for eksempel matematikk eller norsk. Elevene må få valgfrihet og mer praksis i fagene de i dag er lite motiverte for, ikke atskilte fag som har lite med resten av skolehverdagen å gjøre, sier påtroppende leder Andreas Borud til NTB.

Heller ikke lærerne applauderer de nye valgfagene. Utdanningsforbundet mener innføringen av valgfagstimene vil gå på bekostning av de andre fagene.

– Det hjelper ikke å gjøre de to siste timene på fredag mer spennende for elevene hvis undervisningen i de 28 resterende timene svekkes, sier første nestleder Haldis Holst i Utdanningsforbundet til NTB.

Uenig i kritikk

Utdanningsminister Kristin Halvorsen sier hun er overrasket over kritikken.

– Hvis Elevorganisasjonen mener at elevene ikke ønsker seg valgfag, kan de ikke ha snakket nok med elevene i ungdomsskolen, sier hun til NTB.

Hun avviser også at valgfagene skal gå på bekostning av de andre fagene. Halvorsen vil få kabalen til å gå opp ved å fjerne faget elevrådsarbeid og ta 2 prosent av tiden til de andre fagene, i tillegg til varslede økte årsverkene. Utdanningsforbundet mener imidlertid dette bare vil dekke opp for en tredel av utgiftene knyttet til valgfagene.

Halvorsen lover også å gjøre undervisningen mer praktisk og variert. Spesielt matteundervisningen skal det tas tak i.

– Norske mattelærere jobber mindre variert enn i andre land. Dette må vi ta tak i, sier Halvorsen.

Utdanningsforbundet etterlyser pengene som skal gjøre det mulig for lærerne å gjøre undervisningen mer praktisk.

– Du kan ikke si til en lærer med 30 elever at hun skal dra ut i skog og mark, når det ikke finnes penger til bussbillettene en gang, sier Haldis Holst.

Halvorsen sier hun ikke er enig i kritikken.

– Vi forplikter oss med dette til en reform som vil koste en halv milliard kroner og nærmere 700 nye årsverk, og det er svært sjelden man gjør slike forpliktelser i en stortingsmelding, sier Halvorsen. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse