JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Uviss framtid for postansatte

– 14. september er jeg ferdig her, konstaterer Anne Lisbeth Nordhøy (46). Hun har ingen jobb å gå til når hun slutter på Trondheim sentrum postkontor, men planlegger å ta videreutdanning.

may.berg@lomedia.no

Anne Lisbeths 23 år i Posten er ikke nok til å sikre jobben hennes på postkontoret i fortsettelsen. 14. september går oppsigelsestida ut, uten at hun har en annen jobb å gå til.

Hun har vært aktiv jobbsøker siden hun fikk beskjeden i fjor vinter om at hun kom til å bli overtallig.

– Jeg har søkt masse jobber og vært på en del intervjuer, men ikke nådd fram. Etter mange år på postkontor har jeg masse kompetanse på kundebehandling, mens det skorter litt på datakunnskapene, sier Anne Lisbeth.

Nå planlegger hun å si ja til sluttpakke og ta et halvårs kurs i regnskap, som hun tror kan gi henne den kompetansen som skal til for å skaffe henne ny jobb.

– Men for å få sluttpakke, må jeg si opp jobben i Posten. Egentlig føler jeg vel at jeg ikke har noe valg, sier Anne Lisbeth.

Hun har regnet seg fram til at med hennes alder og ansiennitet, har hun rett på 10 måneder med full lønn. Anne Lisbeth håper dessuten at Posten og NAV vil bidra til å dekke det som skolegangen koster henne.

– Dette er ingen gunstig tid å bli ledig på. Det merker jeg. Fram til seinhøsten i fjor var jeg på en del jobbintervjuer. Siden har det vært helt dødt, sier Anne Lisbeth.

– Er du bekymret for framtida?

– Nei. Jeg sover godt om natta. Det ordner seg, sier Anne Lisbeth og smiler optimistisk.

– Den verste biten handler om å forlate alle arbeidskollegene jeg har delt arbeidsplass med i alle år. Dem vil jeg savne. Og så noen av kundene som har gått her i alle år, sier hun.

Kollega Inger Berge sier at savnet vil være gjensidig.

– Det er synd å miste en så ressurssterk person. Anne Lisbeth er ikke bare faglig sterk, hun er også utrolig hyggelig og velvillig, sier kollegaen.

Trondheim sentrum postkontor har 20 ansatte fordelt på ca 16 årsverk. Gjennomsnittsalderen nærmer seg 60 år.

Anne Lisbeth har sagt nei til å bli postbud eller sjåfør. Det er ikke jobber hun ser for seg at hun vil kunne stå i fram til pensjonsalder.

– Det betyr at jeg kom til å måtte bytte jobb igjen om noen år. Og da ville jeg være en enda eldre jobbsøker, påpeker hun.

Anne Lisbeth har ingenting å si på oppfølgingen fra Postens side. Hun har vært på kurs og lært å skrive cv og jobbsøknader og hvordan hun skal takle jobbintervjuer. Hun synes omstillingsrådgiverne til Posten gjør en god jobb. Bare NAV-kontoret har hun noe å utsette på.

– Det har vært enveiskommunikasjon. Min kontaktperson har aldri tatt kontakt med meg uten at jeg har tatt initiativ, sier hun.

Anne Lisbeth gir ikke inntrykk av å være bitter for at lang og trofast tjeneste lønnes med oppsigelse. Hun har sett kundestrømmen til postkontoret avta, og ser at denne utviklingen fortsetter. Hun beskriver Posten som en kjempefin arbeidsplass med ryddige forhold.

Eiermeldinga i fjor ga klarsignal for at 124 av 303 postkontor kunne legges ned og erstattes av Post i butikk.

Regjeringen lovet tid og penger til omstillingsprosessen. Ingen skulle gå fra jobb i Posten til ledighet, var intensjonen.

Per 1. mai 2009 hadde 338 ansatte vært gjennom omstilling. 228 gjenstår.

Omstillingen skal være gjennomført innen utgangen av 2010.

Annonse
Annonse

Eiermeldinga i fjor ga klarsignal for at 124 av 303 postkontor kunne legges ned og erstattes av Post i butikk.

Regjeringen lovet tid og penger til omstillingsprosessen. Ingen skulle gå fra jobb i Posten til ledighet, var intensjonen.

Per 1. mai 2009 hadde 338 ansatte vært gjennom omstilling. 228 gjenstår.

Omstillingen skal være gjennomført innen utgangen av 2010.