JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil ha gradert bomavgift

Høyre og Ap vil gradere bomavgiften i Oslo slik at det vil koste mer jo mer bilen forurenser.

De mest miljøvennlige bilene skal slippe billigere unna, mens biler med større utslipp vil måtte betale langt mer enn dagens 26 kroner, skriver VG.

– Det vil bli dyrere for dem som forurenser mest, sier nestleder Nikolai Astrup i Oslo Høyre.

Overfor NTB presiserer Astrup at mer miljøvennlige biler ikke bare vil bidra til bedre luftkvalitet i hovedstaden, men også føre til mindre globale utslipp.

– Akkurat hvor grensen skal gå, må vi finregne på. Men det bør for eksempel bli billigere å kjøre en hybridbil, og dyrere å kjøre en tung, større bil, sier han.

Men Astrup legger til at førere av vanlige moderne familiebiler ikke bør betale mer enn i dag.

Endre atferd

Lederen i Oslo Ap, Jan Bøhler, er enig i at det bør innføres gradert avgift i hovedstaden.

– Høyeste avgift må bli så høy at den får folk til å endre atferd, sier han.

Høyre har tidligere avvist forslag om å gjøre det dyrere å passere bomringen i rushtida, mens Ap har kommet fram til at gradert avgift i forhold til bilstørrelsen er et bedre tiltak.

Ingen av partiene har ennå vedtatt programforslaget om gradert bomavgift, og i Høyre gikk fire av medlemmene i programkomiteen imot forslaget. I Aps programkomité var det enstemmig.

Oslo Høyre bestemmer seg i slutten av januar, mens Oslo Ap vedtar sitt program i mars, ifølge VG.

Rammer folk flest

Norges Automobil-Forbund (NAF) er svært kritisk til forslaget om gradert bompengeavgift. NAF vil i stedet at det kollektive tilbudet skal bygges ut, med store innfartsparkeringer.

– Dette forslaget rammer folk flest, vanlige mennesker som ikke har råd til moderne miljøbiler, sier informasjonsrådgiver Nils Sødal.

Motorførernes Avholdsforbund (MA) er også skeptiske.

– Det er en svakhet at helt ordinære personbiler som folk flest bruker, vil rammes så hardt, sier direktør Terje Tørring. (ANB–NTB)

Annonse
Annonse