JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ville ha konkurs i Hurtigruten

Frp-nestleder Per Sandberg ville la Hurtigruten gå konkurs for tre-fire år siden. Men han angrer ikke på standpunktet.

kjell.werner@anb.no

– Det er helt riktig. Da var Hurtigruten i realiteten konkurs, sier Per Sandberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han mener at det var galt av staten å gå inn med enda mer penger i Hurtigruten den gang.

– Men situasjonen i selskapet var en annen en den er i dag. På det tidspunktet trengtes det en stor omstilling, og det har nå skjedd en stor omstilling i selskapet, sier Frp-nestlederen.

Dyr romantikk

– Så du vil ikke innrømme at du tok feil når du nå ser suksessen rundt NRKs filming av Hurtigrutens reise mellom Bergen og Kirkenes?

– Nei, vi kan ikke bare pøse på med mange statlige millioner selv om det har gått romantikk i saken. Alle har blitt glade i Hurtigruten på grunn av TV-serien. Også jeg ble rørt, sier Sandberg.

– Selskapet kunne ikke holde det gående med store underskudd. Fortsatt bidrar staten med utrolige beløp, men også Fremskrittspartiet har de siste årene stilt opp økonomisk for Hurtigruten, hevder Sandberg.

– Problemet nå i år var at ingen konkurrenter var i stand til å by på konsesjon for hurtigrutevirksomhet siden det trengtes store investeringer i nye skip. Dermed har i realiteten Hurtigruten monopol på denne jobben. Dermed kommer heller ikke de reelle kostnadene fram, sier Sandberg.

Viste fleksibilitet

Statssekretær Erik Lahnstein (Sp) i Utenriksdepartementet mener det neppe hadde vært noen hurtigrutedrift dersom selskapet Hurtigruten hadde blitt tvunget til konkurs for tre-fire år siden.

– Fremskrittspartiet mente den gang at staten skulle holde seg til avtalens bokstav. Det ville ha betydd konkurs. Men den rødgrønne regjeringen viste fleksibilitet, og landsdelen stilte opp ved blant annet å godta noe redusert seilig vinterstid, sier Lahnstein og legger til at nye investorer og omlegging av driften også har virket positivt.

– Det nytter ikke bare å se rent bedriftsøkonomisk og formalistisk på saken. Også det samfunnsmessige måtte telle inn. Dersom Frp hadde vunnet fram med sin linje for tre-fire år siden, ville folket langs kysten ha mistet den forutsigbarheten som Hurtigrutens eksistens representerer. Hurtigruten kunne slett ikke ha vært en drivkraft for hele den nordlige landsdelen, sier Lahnstein. (ANB)

Annonse
Annonse