JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yngve Carlsen skal lede Norsk Cockpitforbund

Han er nyvalgt leder i det ferske LO-forbundets kamp for anstendige arbeidsvilkår i en bransje han beskriver som «ute av kontroll».
NY LEDER: SAS-piloten Yngve Carlsen leder Norsk Cockpitforbund som har rundt 500 medlemmer.

NY LEDER: SAS-piloten Yngve Carlsen leder Norsk Cockpitforbund som har rundt 500 medlemmer.

Yngvil Mortensen

Yngve Carlsen ble i dag valgt til leder av Norsk Cockpitforbund åpå forbundets første ordinære årsmøte etter at det ble grunnlagt i fjor.

Forbundets medlemmer, og alle som jobber i flybransjen, står overfor enorme utfordringer, ifølge forbundet.

Slik beskriver Norsk Cockpitforbund noen av problemene i luftfarten:

• EUs regler for arbeidstid og hviletid, som også gjelder i Norge, mangler vitenskapelig forankring, og er drevet fram av økonomisk motivert lobbyvirksomhet.

• Kabinansatte og piloter settes til å håndtere kritiske situasjoner etter å ha vært våkne i nær ett døgn – innenfor regelverket.

• Lover, regler og tilsyn omgås som følge av bekvemmelighetsflagging, og flyselskapsstrukturer som hovedsakelig baserer virksomheten på innleide piloter og besetning på midlertidige kontrakter uten relevant beskyttelse som arbeidstagere.

• Sikkerhetskultur som er bygd opp gjennom årtier blir erstattet av fryktkultur, grov utnyttelse og rene løsarbeiderordninger.

– Avregulering og konkurranse har ført til billige billetter. Men myten om lavprisaktørenes spesielle omsorg for kundene kan avlives. Kundene føres nemlig bak lyset av disse selskapene, fordi konkurransens mangel på regler og definert formål ikke vil føre til enda billigere billetter, men derimot sette kundenes sikkerhet og besetningens arbeidsmiljø i fare, mener Yngve Carlsen i forbundet.

Et blindt race mot bunnen

Han forteller videre om triste lønns- og arbeidsvilkår i mange lavprisselskaper.

– I luftfartens blinde race mot bunnen har nå lavprisselskapene dessverre utviklet en ny modell for å kryste ut de siste 20 kroner per billett fra kostnadene, sier han og lister opp hva det innebærer for mange piloter og kabinansatte som:

• Ikke får sykepenger ved sykdom.

• Blir oppsagt ved graviditet.

• Ikke får offentlig pensjon ved oppnådd pensjonsalder.

• Ikke får arbeidsledighetstrygd hvis de blir arbeidsløse.

• Nyutdannede piloter får ikke lønn, men må betale for å jobbe.

Les også: Fire av fem er ikke fagorganisert i serviceyrkene

Les også: LO Luftfart vs. markedskreftene

Les også: Ryanair vil ha EU til å oppheve streikeretten

Dette er Norsk Cockpitforbund

• Norske SAS Flygeres Forening ble tatt opp som LO-forbund i august 2014. Dermed ble også Norsk Cockpitforbund grunnlagt.

• Cockpit består av fem flygerforeninger med til sammen 500 medlemmer.

• Norsk Cockpitforbund har sitt første ordinære årsmøte i dag.

Årtier med raffinert sikkerhetskultur erstattes av fryktkultur, grov utnyttelse og rene løsarbeiderordninger.

Yngve Carlsen i Norsk Cockpitforbund

Annonse

Flere saker

Annonse

Dette er Norsk Cockpitforbund

• Norske SAS Flygeres Forening ble tatt opp som LO-forbund i august 2014. Dermed ble også Norsk Cockpitforbund grunnlagt.

• Cockpit består av fem flygerforeninger med til sammen 500 medlemmer.

• Norsk Cockpitforbund har sitt første ordinære årsmøte i dag.