JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Yrkessjåfør i Posten

Morten Olsen skal tale transportarbeidernes sak i Posten

Nestleder Morten Olsen i Fagforbundet Post og finans Oslo og omegn er frikjøpt i 50 prosent for å jobbe med transportsaker på forbundskontoret.
– Jeg vil oppfordre medlemmer som har meninger, råd og innspill i viktige transportsaker til å ta kontakt. Ring meg, eller send melding eller SMS, sier Morten Olsen - som fremover skal jobbe med transportsaker fra forbundskontoret i Oslo. Her på Youngstorget.

– Jeg vil oppfordre medlemmer som har meninger, råd og innspill i viktige transportsaker til å ta kontakt. Ring meg, eller send melding eller SMS, sier Morten Olsen - som fremover skal jobbe med transportsaker fra forbundskontoret i Oslo. Her på Youngstorget.

Alf Ragnar Olsen

alf@lomedia.no

– Fremover blir Posten i enda større grad en transportaktør, så dette er en klok satsing, sier han.

Transport krever og får økt oppmerksomhet fra ledelsen i Fagforbundet Post og finans.

Man har blant annet de omstridte planene til konsernet om å samle yrkessjåførene i Posten Bring Bildrift (PBB), behovet for fortsatt påtrykk for opprydding i varebilbransjen og arbeidet med å løfte statusen til varebilsjåførene ved å etablere et fagbrev.

Viktig og logisk satsing

Ettersom saksfeltet inneholder så mange tunge saker, vedtok bedriftsutvalget nylig å opprette en ny stilling viet transport.

I vedtaket ble det sagt at vedkommende skal ha Oslo som base, for å kunne jobbe effektivt inn mot konsernet, eierne, samarbeidspartnere og beslutningstakere.

Morten Olsen er mannen som via den nye stillingen skal bidra til økt påvirkning og innflytelse i de transportfaglige sakene, til det beste for Fagforbundet Post og finans sine medlemmer.

Det ser han fram til.

– Det skjer mye for tida, og det er mange saker som har stor betydning for medlemmene og sjåførene våre. Når Postvolumet dreies bort fra brev og over på pakker, er det logisk og smart å bruke mer ressurser på transport. Posten Norge må med fallende brevvolum bli en enda mer transport-rettet aktør enn konsernet har vært inntil nå, sier Olsen.

Videre føyer han til at saken om den fremtidige organiseringen av Posten Norges transportvirksomhet, opplagt er noe han vil bruke tid på.

Ber om innspill

Han sitter allerede som forbundets representant i Fagforbundets yrkesseksjon for samferdsel og teknikk og kjenner transportvirksomheten til Posten-konsernet i Oslo-området godt etter mange år som tillitsvalgt.

Men Olsen vil gjerne høre fra medlemmer i hele landet som har innspill til hva man bør ta fatt i.

– Ja, jeg vil gjerne at medlemmene tar kontakt om de har innspill til ting vi bør løfte opp, sier han.

Olsen bemerker at opprydding i varebil-sektoren fortsatt er en stor og viktig sak, selv om forbundet har fått gehør hos regjeringen på noen punkter og Posten endret forretningsmodell i Bring Courier og Express.

Arbeidet med å få et fagbrev-løp på plass for varebilsjåfører er også en viktig brikke i dette bildet. Det vil heve statusen til varebilsjåførene, mener han.

– Her er det viktig å få flere aktører i bransjen på banen. Vi jobber med en læreplan opp mot utdanningsmyndighetene, og håper vi kommer i mål innen rimelig tid. Vi er utålmodige, men den byråkratiske kverna skal ha sitt, sier Olsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i Posten, Bring og DNB.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse