JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fortsatt behov for regionale verneombud

– Det hender at folk ikke engang vet om at de er verneombud, sier Eva Jenssen, som reiser rundt for å sjekke om bedriftene tar vare på sine ansatte med HMS-arbeid i renholdsbedrifter.
Streng prioritering: - Vi har ikke kapasitet til å rekke over alle, og må prioritere strengt, sier RVO i renhold, Eva Jenssen.

Streng prioritering: - Vi har ikke kapasitet til å rekke over alle, og må prioritere strengt, sier RVO i renhold, Eva Jenssen.

Mats Johannesen

merete.holtan.garte@lomedia.no

Før årsskiftet ble årsrapporten for de regionale verneombudene i hotell-, restaurant- og renholdsbransjen klar. Den viser tilstanden for 2014, og er klar i sin konklusjon: De regionale verneombudene (RVO-ene) trengs fortsatt for å påse at bedriftene i det ganske land sørger for å ha et systematisk HMS-og vernearbeid.

Allerede i forordet slås det fast: «Kapasiteten er langt mindre enn behovet og ressursene må prioriteres strengt».

Har ikke kapasitet

RVO-ordningen startet opp for fire år siden, og regjeringen varslet i høst en innenfor renhold. Ifølge bransjens egen årsrapport fra 2014 er en slik evaluering overflødig.

Rapporten slår fast at 12 regionale verneombud i 2014 hver dag reiste rundt og jobbet for å bedre HMS-tilstanden innenfor bransjene hotell-, restaurant- og renhold. Eva Jenssen er en av disse. Hun har ansvar for renholdsbedrifter i Møre og Romsdal, Sør- og Nord-Trøndelag, og har mer enn nok å gjøre.

– Vi har ikke kapasitet til å rekke over alle, og må prioritere strengt, sier hun.

For syns skyld

De 12 verneombudene besøkte i alt 1539 virksomheter i 2014, hvorav 733 innenfor renhold. Rapporten viser at halvparten av dem manglet vernetjeneste, et prosenttall Eva Jenssen synes stemmer godt.

– Jeg ser en bedring hos bedrifter som er blitt så store at de er nødt til å velge verneombud. Jo større bedriften er, jo flere krav stilles. Men jeg ser også hyller med HMS-permer som ikke er åpnet siden 2012, sier hun.

Årsrapporten fra 2014 viser at enkelte virksomheter peker ut verneombud nærmest for syns skyld, uten å gi vedkommende opplæring i HMS-arbeid.

– Bedriftsledelsen må oppgi et navn for å få offentlig godkjenning. Men det hender at folk ikke engang vet om at de er verneombud, forklarer Eva Jenssen.

Avslår hjelp

Innenfor renhold ble det i 2014 prioritert å sjekke små og mellomstore bedrifter, som ikke er registrert i den såkalte Godkjenningsordningen for renholdsvirksomheter. Også enkeltmannsforetak og virksomheter som enten er helt uten vernetjeneste eller i praksis har en tjeneste som ikke fungerer, ble besøkt.

I rapporten står det å lese at mange bedrifter ikke bare mangler verneombudsordning, men også avslår bistand fra RVO-ene, til tross for tilbud om veiledning og hjelp. Rapporten viser også at mange ansatte er ukjente med arbeidsgiverens HMS-arbeid, og hvem som er deres verneombud.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse