JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oppdal-skifer skal pryde det nye Nasjonalmuseet

Da Oppdal Sten fikk beskjeden om at skifer fra bedriften skal dekke fasaden på det nye Nasjonalmuseet, sto jubelen i taket. – Men det skulle bare mangle at de ikke skulle bruke norsk stein, sier Ronny Røe.
Skifer til Oslo: Skiferen ligger klar på paller og skal sendes Oslo, der den skal pryde takterassen på det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen. Ronny Røe (til venstre) og Rasmus John Anti gleder seg over at skifer fra Oppdal skal pryde Nasjonalmuseet.

Skifer til Oslo: Skiferen ligger klar på paller og skal sendes Oslo, der den skal pryde takterassen på det nye Nasjonalmuseet på Vestbanen. Ronny Røe (til venstre) og Rasmus John Anti gleder seg over at skifer fra Oppdal skal pryde Nasjonalmuseet.

Tri Nguyen Dinh

ane.borrud@lomedia.no

– Jeg tror ikke at det nye Nasjonalmuseet blir fint. Jeg vet det blir fint! Det er tross alt norsk stein fra oss sjæl, utbryter Rasmus John Anti.

Anti og Ronny Røe jobber på Oppdal Sten. Ingen av dem jobber direkte med skiferen som skal til museet, men begge er stolte over at det er deres bedrift som skal levere norsk naturstein til museet.

– Jeg var ganske sikker på at det skulle bli norsk stein. De gikk på en bommert på Operaen. At de skal bruke norsk stein skulle bare mangle, sier Røe.

– Jubelen sto i taket da det ble klart at det var vi som fikk anbudet, supplerer Anti.

– Vi er ikke et så stort fimra, så dette er gull verdt. Dette er stort for hele bygda, mener Røe.

– Ja dette setter Oppdal Sten på kartet, slår Anti fast.

Stein fra Norge?

Det var ingen selvfølge at det skulle bli norsk stein på det nye Nasjonalmuseet.

– Det var ikke krav om stein fra Norge i anbudet. Det er ikke lov etter loven om offentlige anskaffelser. Men beskrivelsen av steinen som sto i anbudet passet godt til norsk kvartittskifer, forteller daglig leder i Oppdal Sten, Petter Bye.

I motsetning til leirskiferen som ligger sørover i Europa, er kvartittskifer en hard bergart.

– Kvartittskifer tåler å ligge i norsk klima, og er bestandig mot alle kjente syrer, forklarer Bye.

En av årsakene til at det kunne bli skifer fra Norge som vant i anbudsrunden, er at prisen ikke var det eneste som telte.

– Prisen telte 45 prosent, det estetiske 35 prosent og leveringsdyktighet og gjennomføringsevne resten.

Ifølge Bye er dette noe både Oppdal Sten og bransjen satte høyt.

– Det er mange anbud som går mest på pris. Å produsere stein i høykostnadsland og konkurrere mot billig utenlandsk stein er ikke lett.

Men når kvalitet, utseende, leveringsdyktighet og gjennomføringsevne også ble vektlagt, da ble det norsk skifer på seierspallen.

– Det største vi har vært med på

I norsk målestokk var anbudet på fasaden til Nasjonalmuseet enorm.

– 24.000 kvadratmeter med naturstein. Det er sannsynligvis større enn Operaen! For oss er det det aller største vi noen gang har vært med på. Målt i penger er det nok den største ordren som har vært her i landet. Hele kontrakten er på rundt 100 millioner korner. Vår del er på 30 millioner kroner. Det er nesten en årsomsetning for oss, forteller Bye.

For Oppdal Sten er ikke alene på dette anbudet. Bedriften hadde faktisk ikke tenkt å legge inn anbud, fordi jobben var for stor.

– Vi hadde levert inn steinprøver, men bestemt oss for ikke å levere inn anbud. Investeringene vi måtte ha gjort, blant annet i en ny fabrikk, hadde blitt for store.

Men så tok Hofman Naturstein kontakt i fjor.

– De skjønte at de burde ha norsk råstoff, og ønsket å komme i posisjon så de kunne levere anbud.

Dermed ble det et samarbeid mellom den tyske og den norske bedriften. Det er Hofman som sitter med anbudskontrakten, og Oppdal Sten er underleverandør av skiferen. 6.000 av de 24.000 kvadratmeterne med skifer leveres rett fra Oppdal til Oslo. De 6.000 kvadratmeterne er til takterrassen på museet. Skiferen til de resterende 18.000 kvadratmeterne sendes til Tyskland, der den bearbeides og sendes tilbake til hovedstaden, for å dekke fasaden.

Ringvirkninger

Det nye Nasjonalmuseet skal stå ferdig i 2020. Ifølge Bye er det det største kulturhuset under oppføring i Europa per i dag, og det blir det største kulturhuset i Norge. Den siste skiferen til praktbygget blir sendt fra Oppdal på tampen av neste år. Bye håper at det ikke er slutt med det, men at det prestisjeprosjektet vil gi ringvirkninger.

– Jeg tror norsk stein på Nasjonalmuseet kan ha mye å si for bruk av norsk naturstein i framtida. Både at byggherrer ser at det går an å velge norsk, og at bransjen evner å levere til så store prosjekter.

Bye mener det var viktig og riktig å velge norsk stein.

– Det hadde vært et nederlag hvis det ikke hadde blitt fasade av norsk stein. Det er ikke et hvilket som helst bankbygg, men et nasjonalmuseum!

Både Bye og de ansatte gleder seg til å se det ferdige resultatet.

– Jeg tror det blir et flott og staselig bygg, sier Bye.

– Vi må jo ned å se på resultater, istemmer Rasmus John Anti.

– Det ligger an til å bli en firmatur, avslutter steinarbeideren smilende.

Om Nasjonalmuseet

Bruker: Nasjonalmuseet for kunst,
arkitektur og design

Byggherre: Statsbygg

Arkitekt: Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Tekniske rådgivere: Rambøll

Oppdragsgiver: Kulturdepartementet

Samlet areal: 54.600 m2

Utstillingsareal: 13.000 m2

Planlagt ferdigstilt: 2020

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Om Nasjonalmuseet

Bruker: Nasjonalmuseet for kunst,
arkitektur og design

Byggherre: Statsbygg

Arkitekt: Kleihues + Schuwerk Gesellschaft von Architekten mbH

Tekniske rådgivere: Rambøll

Oppdragsgiver: Kulturdepartementet

Samlet areal: 54.600 m2

Utstillingsareal: 13.000 m2

Planlagt ferdigstilt: 2020