Samarbeid mot arbeidslivskriminalitet
Oslo kommune har stort fokus på å bekjempe arbeidslivskriminalitet. Nå inviteres Arbeidsmandsforbundet til samarbeid. Forbundsleder Erna Hagensen er positiv.
Innkjøper av rang: Med 50 etater som gjør egne innkjøp, og 17,5 milliarder kroner i driftsanskaffelser hvert år, er Oslo Kommune en stor innkjøper i mange bransjer.
Sissel M. Rasmussen
ane.borrud@lomedia.no
Oslo kommune har 50 etater som inngår egne avtaler med leverandører – det vil i praksis si 50 byggherrer. Med 17,5 milliarder kroner i driftsanskaffelser hvert år, blir det mye å ha kontroll over. Målet er null sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
– Vi bruker mye ressurser, og det er krevende. Oslo kommune har en tverrpolitisk enighet om å ta kampen mot arbeidslivskriminalitet, sier Gunnar Wedde avdelingsdirektør konserninnkjøp i kommunen.
I midten av oktober var han innleder på forbundsstyremøte i Arbeidsmandsforbundet, der han fortalte om hva kommunen gjorde for å unngå kjøp av tjenester fra useriøse aktører, med spesielt fokus på renholdsbransjen.
Krav til renholdsbedrifter
Et samarbeid mellom kommunen og Skatt Øst gir mulighet til å kreve utvidet fullmakt av alle leverandører.
– For alle innen renhold innhenter vi utvidet skatteattest. Det gir oss mulighet til å «vaske» mannskapslistene og sjekke at de ansatte er innmeldt på a-meldingen, som er en månedlig lønnsrapportering til AltInn.
Det forventes av alle enhetene i kommunen at dersom de leier inn renhold, skal de til enhver tid vite hvem det er som kommer på jobb, at de har synlig ID-kort og at dette stemmer overens med det som er avtalt. Det er også krav om at de ansatte skal kunne snakke norsk.
Og i kontraktene som inngås med renholdsselskaper, er det en klausul om at de ikke har lov til å bruke underentreprenører.
Stikkprøver
Men teori og praksis stemmer jo ikke alltid overens. Dersom det kommer inn tips om alvorlige mangler hos leverandører, gjennomføres utvidet stikkprøver via spørreskjema. De siste seks årene har det også vært utført omfattende dybdekontroller.
– Vi finner en del avvik. For oss er det ikke viktig å hive ut aktørene, men at de hele tiden er klar over hva vi krever og følger det. Men vi tar de fightene vi må, og har sagt opp avtaler med tre renholdsleverandører, forteller Wedde.
Lovverket
En ting er hva kommunen ønsker å gjøre. En annen ting er hva som kan gjøres innenfor lovens rammer.
– Under prekvalifisering av selskapene til et anbud, har vi ikke lov til å stille krav om utvidet skatteattest, kun skatteattest. Vi kan avvise leverandører som har utvist etiske eller faglige brudd, men det må kunne dokumenteres grundig. Og så er det lovpålagt å ta hensyn til såkalt selfcleaning. Har de skjerpa seg, eller sier de har skjerpa seg, så skal de tas i betraktning, forklarer avdelingsdirektøren.
En annen utfordring er bruk av innleie. For selv om det er begrensinger på kontraktene i bruk av underentreprenører, er det ikke begrensninger i bruk av innleie. Og det brer om seg.
– Det er en juridisk nøtt, innrømmer Wedde.
På spørsmål fra Inge Ramsdal om kommunen har krav til egenansatte i kontraktene, svarte Wedde
– Vi vil dit. Men vi må gjøre på en måte som gjør at vi ikke taper en eventuell sak om dette i rettssystemet i EU.
Samarbeid
På tampen av møtet kom tema samarbeid opp. Ungdomssekretær Tanita Kristiansen spurte om det kunne være aktuelt for kommunen å samarbeide med LOs sommerpatrulje.
– Det hadde vært spennende. Hvis dere er interessert, så stiller vi gjerne opp, repliserte Wedde.
Etter møtet utdypet han at et samarbeid med Arbeidsmandsforbundet som sådan kunne være interessant. Det synes forbundsleder Erna Hagensen høres ut som en god ide.
– Vi har noen som har veldig god oversikt i renholdsbransjen. Kjell Edvard Fixdal begynte å jobbe med dette på 1990-tallet, og Geir Gamborg-Nielsen i avdeling 2 Oslo/Akershus har en kjempekunnskap. Det er bra at kommunen vil ha et samarbeid. Jeg er sikker på at de kan få masse viktig informasjon, sier hun.
Hagensen er svært fornøyd med at Oslo kommune har så stort fokus på sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
– På 1990-tallet varslet vi gang på gang om svart arbeid, men ble tatt lite på alvor. Jeg er glad de nå setter såpass strenge krav, sier forbundslederen.
Tidligere artikler om temaet:
Byggenæringen: Regjeringen prioriterer ikke arbeidslivskriminalitet (07.10.2015)
Arbeidsmandsforbundet: 10 millioner ekstra til arbeidslivskriminalitet er for lite (07.10.2015)
Statsministeren og arbeidsministeren på tokt mot arbeidslivskriminalitet (30.06.2015)
Her åpnes arbeidskrim-bekjempernes siste våpen (12. februar 2015)
Det skal bli vanskeligere å være kjeltring (14.01.2015)
Ap-krav mot sosial dumping (18.desember 2014)
BNL mot arbeidsmarkedskriminaltet (25.november 2014)
Utfordrer statsministeren (21. november 2014)
Eriksson lover handlingsplan mot de useriøse (14. oktober 2014)
– Et økende samfunnsproblem (17. september 2014)
Skjerper tiltak mot kriminelt arbeidsliv (13. juni 2014)
Spår mer sosial dumping og kriminalitet (14. juni 2014)
Regjeringen vil bekjempe arbeidslivskriminalitet (05.05.2014)
LO vil arbeidslivskriminaliteten til livs (08.04.2014)
Avdeling for konserninnkjøp
Oslo kommunes kompetansesenter for anskaffelser. Ansvarlig for implementering av konsernovergripende anskaffelsesstrategi og sentrale tiltak.
Inngår og forvalter kommunens sentrale rammeavtaler.
65 avtaleområder, 120 leverandører, 2 mrd i omsetning, 1500 leveringssteder, 2000 bestillere, 138.000 fakturaer
Ansvarlig for satsing mot arbeidsmarkeds¿kriminalitet
Dette er en sak fra
Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.
Flere saker
Avdeling for konserninnkjøp
Oslo kommunes kompetansesenter for anskaffelser. Ansvarlig for implementering av konsernovergripende anskaffelsesstrategi og sentrale tiltak.
Inngår og forvalter kommunens sentrale rammeavtaler.
65 avtaleområder, 120 leverandører, 2 mrd i omsetning, 1500 leveringssteder, 2000 bestillere, 138.000 fakturaer
Ansvarlig for satsing mot arbeidsmarkeds¿kriminalitet