JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Opplaget øker i Fagpressen

Det samlede opplaget for Fagpressen øker i 2014 sammenligent med i fjor.

Fagpressen er en interesseorganisasjon for norske fagblader, blant annet bladene som produseres i LO Media på oppdrag fra LO og LOs forbund. Fagpressen omtaler seg selv som «kjerrringa mot strømmen», for i en tid med fallende opplag for aviser og ukepresse, så kan Fagpressen notere seg for opplagsøkning for tiende år på rad.

– Dette er positive og svært hyggelige tall å legge fram, kommenterte leder for Fagpressens opplagskomite, Liv Lysaker, da hun offentliggjorde opplagstallene under Fagpressedagen 26. november.

I 2014 øker opplaget med 0,9 prosent. LO-Aktuelt er blant opplagsvinnerne i år, og går nå ut til over 40.000 tillitsvalgte i LOs forbund. Det godkjente samlede opplaget for Fagpressen er på 3,4 millioner.

Samtidig som opplaget totalt sett øker, går antall utgivelser ned. I gjennomsnitt gir fagbladene ut 8,8 utgaver i året. Frekvensen har vært svakt synkende siden 2009.

– Flere fagmedier satser mer digitalt og på færre papirutgaver. Det er naturlig å anta at nedgangen i frekvens også kan skyldes kostnader til distribusjon, som har økt kraftig de siste årene. Samtidig er det ingen tvil om at papirutgivelsene fortsatt står veldig sterkt, sier administrerende direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.

Annonse
Annonse