Opplaget øker i Fagpressen
Det samlede opplaget for Fagpressen øker i 2014 sammenligent med i fjor.
Fagpressen er en interesseorganisasjon for norske fagblader, blant annet bladene som produseres i LO Media på oppdrag fra LO og LOs forbund. Fagpressen omtaler seg selv som «kjerrringa mot strømmen», for i en tid med fallende opplag for aviser og ukepresse, så kan Fagpressen notere seg for opplagsøkning for tiende år på rad.
– Dette er positive og svært hyggelige tall å legge fram, kommenterte leder for Fagpressens opplagskomite, Liv Lysaker, da hun offentliggjorde opplagstallene under Fagpressedagen 26. november.
I 2014 øker opplaget med 0,9 prosent. LO-Aktuelt er blant opplagsvinnerne i år, og går nå ut til over 40.000 tillitsvalgte i LOs forbund. Det godkjente samlede opplaget for Fagpressen er på 3,4 millioner.
Samtidig som opplaget totalt sett øker, går antall utgivelser ned. I gjennomsnitt gir fagbladene ut 8,8 utgaver i året. Frekvensen har vært svakt synkende siden 2009.
– Flere fagmedier satser mer digitalt og på færre papirutgaver. Det er naturlig å anta at nedgangen i frekvens også kan skyldes kostnader til distribusjon, som har økt kraftig de siste årene. Samtidig er det ingen tvil om at papirutgivelsene fortsatt står veldig sterkt, sier administrerende direktør i Fagpressen, Elin Floberghagen.