JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Risavika-konflikten

Siden 1. november 2013 har Transportarbeiderforbundet boikottet Risavika Terminal AS i kampen for tariffavtale. Nå tyder mye på at boikotten snart kan avsluttes.

Kristin Margrethe Johansen

res@lomedia.no

Det nærmer seg halvannet år siden Transportarbeiderforbundet startet boikott av Risavika Terminal AS utenfor Stavanger. Arbeidsgiverne nektet å inngå en tariffavtale med NTF som inneholdt fortrinnsrett til losse- og lastearbeid. En drøy måned etter boikottstarten 1. november 2013 ble havnene i Mosjøen og Tromsø tatt ut i sympatistreik med tariffkampen i Risavika. Siden har tiden gått uten at partene har kommet noe videre. Før nå.

Den enigheten som NHO Logistikk og Transport og Transportarbeiderforbundet har kommet fram til for hvilket arbeid som NTF sine medlemmer ansatt i Risvika Terminal AS skal utføre, den såkalte omfangsbestemmelsen, kan vanskelig sees på som noe annet enn en vinn-vinn-situasjon for begge parter. For det første slås det fast at NTF skal ha organisasjonsretten for de ansatte på terminalen, samt at det er de på NTF sin avtale som skal losse- og laste skip i tillegg til alt annet terminalarbeid. Det vil bety at potensialet for flere medlemmer i NTF på terminalen vil øke, siden det ikke kun er lossing og lasting som skal gjøres. I tillegg har NHO LT gått med på at skipsmannskap ikke skal benyttes til dette arbeidet om det er i konflikt med sjøfolkenes tariffavtaler. For havnearbeiderne tilknyttet losse- og lastekontoret i Stavanger, er det også viktig at de skal kontaktes om det er behov for innleid arbeidskraft.

På arbeidsgiversiden vil man trolig være fornøyd med at omfangsbestemmelsen gir en større fleksibilitet ved at de som gjør terminalarbeid også kan laste og losse skip.

Før partene kan skrive under på en ny Havneterminalavtale må en løsning for Mosjøen og Tromsø også på plass. Kan partene bli enige om den vanskelige omfangsbestemmelsen, bør resten også være mulig å få til.

Det handler kun om vilje, og nå virker det som om den er til stede.

Fra begge sider.

Kan partene bli enige om den vanskelige omfangsbestemmelsen, bør resten også være mulig å få til.

Annonse
Annonse