JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva skjer med Statens vegvesen?

Tillitsvalgte frykter at Statens vegvesen vil miste kompetanse over til det nye veiselskapet.
Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Statens vegvesen og Petter Lyng, regiontillitsvalgt i Statens vegvesen region Sør, er bekymret for hva som vil skje med Statens vegvesen når et nye veiselskapet opprettes. Bildet er tatt på LO Stat-konferansen på Gol i november i fjor.

Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Statens vegvesen og Petter Lyng, regiontillitsvalgt i Statens vegvesen region Sør, er bekymret for hva som vil skje med Statens vegvesen når et nye veiselskapet opprettes. Bildet er tatt på LO Stat-konferansen på Gol i november i fjor.

Siri Hardeland

ane.borrud@lomedia.no

I dag kom nyheten om at det nye veiselskapet skal opp og stå 1. januar neste år. Tillitsvalgte i Statens vegvesen er bekymret.

– Hvordan skal dette veiselskapet organiseres? Blir et AS? Hvem skal over fra oss til det nye selskapet? spør Olav Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Statens vegvesen.

Han er bekymret for at Statens vegvesen skal tappes for kompetanse. For at det blir med ansatte fra Vegvesenet over til det nye veiselskapet når veiselskapet skal ta over syv store veiprosjekter, tar han som en selvfølge.

Annenrangs?

Tisjø synes ikke dagens pressekonferanse ga så mange svar.

– Mye av det samme har vært sagt tidligere. Men nå vet vi når det skal skje.

Tisjø mener det er en fare for at Statens vegvesen blir redusert til en organisasjon som tar «annenrangs» veiprosjekter.

– Og det kan føre til at det blir mindre attraktivt å jobbe for Statens vegvesen. Dermed kan vi gå glipp av nødvendig kompetanse. Det er ikke ubegrenset med kompetanse på veibygging her i landet, understreker han.

Må være med i prosessen videre

Nå blir det viktig for fagforeningene å bli inkludert i prosessene videre.

– Vi må sikre at de som blir med fra Statens vegvesen beholder lønns- og arbeidsvilkårene som de har i dag, og ikke minst pensjonsrettighetene. I tillegg å sikre at de som blir nyansatte i selskapet får bra arbeidsvilkår.

Derfor er blant annet spørsmålet om organisering av det nye selskapet viktig. For dersom det blir et AS, vil nok ikke de ansatte være med i Statens pensjonskasse lenger.

Derfor har Tisjø ett krav til politikerne.

– Nå må fagforeningene være med i prosessen videre!

Hva blir igjen til slutt?

Også Petter Lyng, regionstillitsvalgt i Statens vegvesen region Sør (Agder-fylkene, Telemark, Vestfold og Buskerud) er bekymret.

– I vår region vil E18 Langangen – Grimstad flyttes fra Statens vegvesen til det nye veiselskapet. Her forsvinner det mye jobb fra region Sør. Hvor mange medarbeidere kommer de til å ta med seg? Hva blir igjen i Statens vegvesen til slutt? Blir vi til slutt et B-lag som sitter igjen med småtteriene?

Han peker på at Statens vegvesen sitter på mye kompetanse i dag.

– Jeg er redd dette er starten på å ødelegge noe som er veldrevet. Statens vegvesen har veldig høy kompetanse i dag, er en flott bedrift å være ansatt i, og utfører pålagte arbeidsoppgaver veldig bra. Vi klarer ikke å se hvilke følger veiselskapet vil ha for Statens vegvesen enda. Men at det kommer til å ha store konsekvenser, er det ikke tvil om.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse