JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mister jobben på Narvik-terminalen

Skiftekonduktør Jørn Eivind Aronsen og en kollega er oppsagt fra terminalen i Narvik. Han mener dette er et eksempel på sosial dumping.
INGEN RETTSSAK: Et annet firma overtar én av to kontrakter, men Jørn Eivind Aronsen og kollegaen har ikke krav på virksomhetsoverdragelse.

INGEN RETTSSAK: Et annet firma overtar én av to kontrakter, men Jørn Eivind Aronsen og kollegaen har ikke krav på virksomhetsoverdragelse.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

oystein.braathen@lomedia.no

LOs juridiske konkluderer med at det ikke er grunnlag for rettssak fordi arbeidsmiljølovens krav til virksomhetsoverdragelse ikke er oppfylt.

– I fire år har jeg gledet meg til å gå på jobben. Det er vi som kjenner terminalen godt og har lang erfaring med dette arbeidet, sier Aronsen, som ikke vet hva fremtiden vil bringe.

Norske Cargolink avvikler sin virksomhet i Narvik. Fire andre i tilsvarende jobb ble permittert da gruveselskapet Northland gikk konkurs i desember 2014. De skulle sende malm via Kiruna til Narvik.

Mistet en kontrakt

Green Cargo, svensk, statseid selskap, sa i tillegg opp en av to kontrakter med Cargolink. To norske terminalarbeidere, Aronsen og en kollega, sto uten jobb.

Green Cargo kjører North Rail Express, kalt NRE-tog, mellom Oslo og Narvik. Arbeidet under denne kontrakten fortsetter. Den overtas av RailCombi AS, et datterselskap av CargoNet. De overfører en av sine egne skiftemaskiner til terminalen. De ansetter også to tidligere ansatte fra Cargolink, men dette skjer i stillinger som har stått ubesatt.

Vanskelig situasjon

NJF sendte saken til LOs juridiske avdeling.

– Jeg er fortsatt kraftig forbanna, men er glad for støtten vi har fått fra Norsk Jernbaneforbunds nestleder Jane Sæthre i denne striden. Hun har stilt opp og vært oppe her flere ganger, sier Aronsen, som mener oppsigelsen er usaklig.

– Jeg mener dette er et eksempel på sosial dumping på jernbanen. Hvis de lykkes med å si opp oss, så kan dette bety at mange flere arbeidsplasser i Norge forsvinner. Det er en prinsipiell sak. Når dette skjer i Narvik, ja så kan tilsvarende også skje ved andre terminaler, for eksempel på Alnabru, sier Jørn Eivind Aronsen.

Vurdering

Spørsmålet om arbeidsmiljølovens regler for virksomhetsoverdragelse gjelder her, endte med et nei fra LOs juridiske avdeling.

– EU-domstolen har stilt kriterier for hva som er en virksomhetsoverdragelse som vi må forholde oss til, sier advokat Lornts Nagelhus, som har vurdert saken.

– Når en virksomhet overføres må dette gjelde både arbeidskraft og produksjonsutstyr, og i denne saken gjelder det i all hovedsak en skiftemaskin. Den overføres ikke, fordi selskapet som overtar kontrakten flytter en maskin til Narvik og bruker egne ansatte i driften.

To stillinger sto tidligere ledige, og det er disse som nå er lyst ut. Derfor omfatter ikke arbeidsmiljølovens regler de to som mistet jobben, heter det i vurderingen fra LOs juridiske avdeling.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse