Behovet for en kursendring på jernbanen er stort, mener forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
KONKURRANSEUTSATT: Dag-Arne Johansen sier de som rengjør og vedlikeholder togene er glemt i debatten om konkurranseutsettingen. – Vi er like mye konkurranseutsatt som før, sier han.
Morten Hansen
Statssekretær Johan Vasara (bildet) er i besittelse av frekkhetens nådegave, skriver lederen i Lokomotivpersonalets Forening Oslo.
Morten Hansen
VERKSTED OG GODSTERMINAL: Sånn er planlagt at togterminalen på Kopstad utenfor Horten skal se ut.
Oslofjord Logistikk
KJØTTSKJÆRER: Leder i Norsk Jernbaneforbund, Jane B. Sæthre, hadde sin første sommerjobb i kjøttdisken på Ligo Shopping i Drammen.
Ole Palmstrøm/Innfelt foto: privat
PÅ JOBB 01:15 Det er mange lyspærer på jernbanelinjene. Og de må byttes ut. Even Mo Sandvik holder kontakten med trafikksentralen i Oslo, mens Vegard Solemdal klatrer opp i signalanlegget.
Morten Hansen
Vi får ikke lønn som fortjent. Vi ødelegger helsen vår på skiftende og usunne arbeidstider. Kompetansen vår blir ikke tilstrekkelig verdsatt eller benyttet, skriver Ørjan Takle.
Tormod Ytrehus
Det hjelper fint lite å slippe private aktører til når jernbanesporet er det samme og togsettene må leies av et statlig selskap, skriver Kjell Werner.
Gorm Kallestad / NTB
FARLIG HJØRNE: Dette hjørnet på bussen gir veldig lite beskyttelse for bussjåfør Johnny Johnsen og hans kollegaer. Fra neste sommer skal han kjøre bussene til selskapet som hadde dårligst skår på sikkerhet i anbudskonkurransen i Nedre Glomma.
Morten Hansen
Norsk Jernbaneforbund var samlet på Hamar sammen med flere direktører og aktører i jernbanen for å diskutere framtidens jernbane.
Guro Gulstuen Nordhagen
Næringsminister Jan Christian Vestre må gjøre ord til handling. Nå må han klemme til, skriver Kjell Werner.
Beate Oma Dahle / NTB
Lederlønningene i jernbaneselskapene Vygruppen, Mantena og Baneservice er mer enn doblet de siste ti årene. De er dermed blant de hel- eller delstatlige selskapene som har raskest lederlønnsvekst.
Gorm Kallestad / NTB
NASJONALSKATT: Mick Lynch, generalsekretær i transportarbeidarforbundet RMT, er utropt som ny nasjonalskatt av britiske fans.
NTB
Arbeidsutvalget: (Fra venstre) Lars Borgen, Kari Karlsson, Michael Tung og Roald Nyheim.
Jernbanepensjonistenes Forbund
De ansatt i Spordrift går på jobb i dag som vanlig. Uenigheten om arbeidstid blir løst i en rettstvist.senere i år . Arkivfoto: Morten Hansen.
Morten Hansen
TOGRØVERI: Ina Brustuen og de togansatte i Norsk Jernbaneforbund og Norsk Lokomotivmannsforbund kaller det togrøveri, når Regjeringen Støre deler opp togtrafikken på Østlandet i to pakker.
Morten Hansen
Nå er det Spordrift, og ikke Bane Nor, som utfører drift og vedlikehold på jernbanen. Arkivfoto: Morten Hansen.
Morten Hansen
Kompetansen og de store fagmiljøene vi hadde forvitrer, skriver Dag-Arne Johansen.
Tri Nguyen Dinh
Leif Martin Kirknes
STORT JA-FLERTALL: 71,64 prosent stemte ja til oppgjøret i bussbransjen viser tallene fra uravstemningen som er nettopp er gjennomført.
Roy Ervin Solstad
FASTLÅST: Lønnsoppgjøret i Spordrift kom ikke lengre enn til forhandlinger om arbeidstid. Nå må Riksmekleren se om det partene kan bli enige. (Illustrasjonsfoto)
Morten Hansen
KONSUM: Tusener på hjemmekontor har økt sitt alkoholkonsum. Mest økning er blant godt utdannede og barneforeldre.
Eirik Dahl Viggen
POLITISK STREIK: Lokomotivmannsforbundets Rolf Ringdal lover politisk streik og togstans, som svar på regjeringens oppsplitting av togtrafikken på Østlandet. Med seg i den politiske markeringen vil han få Jernbaneforbundet, her ved forbundsleder Jane B. Sæthre.
Morten Hansen
Ole Palmstrøm
Det blir varslet politisk streik på jernbanen.
Leif Martin Kirknes
Christel Borge, administrerende direktør Entur, påpeker at 90 prosent av det selskapet utvikler er fellesløsninger til alle togselskapene. – Oppgavene som Entur gjør kan ikke legges ned, sier Borge.
Morten Hansen
Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er tidligere anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.
Vy
BLE IKKE SOM TENKT: Entur skulle bli det selskapet som tok seg av alt billettsalg på jernbanen. Snart åtte år etter opprettelsen må en konstatere at sånn har det ikke blitt.
Morten Hansen
Hele Finnmark ville blitt rammet av busstreik dersom partene ikke hadde blitt enige i mekling, men nå kan bussene som her i Hammerfest fortsette å kjøre som før.
Roy Ervin Solstad
Lørdag kan det bli busstreik hvis partene ikke blir enige. Sjekk oversikten for å se hvilke bussruter som blir påvirket.
Ola Tømmerås
– ET REALT TILLEGG: Bjørn Davidsen forventer et tillegg som monner. Hvis ikke kommer bussene til å bli stående på oppstillingsplassen.
Morten Hansen
RASER MOT MINISTEREN: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener de to avtalene om persontogtrafikken på Østlandet ikke er oppsplitting. Jo, mener de jernbaneansatte.
Eirik Dahl Viggen
Tormod Ytrehus
BUSSTREIKEN 2020: Streikeviljen var stor for to år siden. De signalene bussjåførene selv gir denne våren, tyder på at den er minst like stor nå, skriver journalist Roy Ervin Solstad i denne kommentaren
Ola Tømmerås
De fleste trodde regjeringsskiftet i fjor høst ville føre til at togtrafikken på Østlandet forble samlet. Nå viser det seg at også sittende regjering vil dele området i to pakker.
Leif Martin Kirknes
Emmie Olivia Kristiansen
Morten Hansen
FORHANDLINGER: LO Stats forhandlingsdelegasjon, anført av forhandlingsleder Lise Olsen, skal prøve å få Spekter med på et lavlønnstillegg.
Alf Ragnar Olsen
AVVISER PENSJONSKRAV: Audun Sør-Reime, forbundssekretær i Norsk Jernbaneforbund (NJF), mener pensjon ikke har noe å gjøre i årets lønnsoppgjør for bussjåførene.
Roy Ervin Solstad
VIL HA SLUTT PÅ URETTFERDIGHETEN: Mens de ansatte om bord i togene som passerer bussene til VY Buss på Eidsvoll får forskuttert sykepengene, må bussjåførene se til at de får det de har krav på selv. – Vi har samme logo på klærne og samme konsernsjef. Da synes jeg det er rett og rimelig at vi har de samme ordningene og, sier Kay Børresen.
Morten Hansen
Tormod Ytrehus
FORTSATT KONDUKTØRER I TOGET: I Sverige har Storstockholms Lokaltrafik bestemt at de vil bytte ut konduktørene med kameraer. Det blir ikke mulig med det nye regelverket som Jernbaneforbundet og togselskapene har blitt enige om.
Morten Hansen
TROR PÅ LYSERE TIDER: Gorm Frimannslund innrømmer at det har vært for mange konflikter og til tider høy temperatur i Bane Nor. Koronapandemien har ikke gjort situasjonen enklere. Nå ser han fram til lysere tider og mulighet til å møte ansatte og tillitsvalgte oftere.
Morten Hansen
NJF-tillitsvalgt Rune Dahlen mener de nye skattereglene skaper problemer, økte utgifter og økt byråkrati. – Både de ansatte og selskapene blir skadelidende, fastslår Dahlen.
Morten Hansen
TOMME TOG: De siste to årene har det vært få reisende på togene. – Å snakke med passasjerene, er en viktig del av jobben. Det har jeg savnet, sier Ingri Ruud.
Morten Hansen
KONDUKTØRER TRAKASSERES: Eli Ingeborg Baadstøe-Ostrø har selv opplevd å bli spytta på på jobb. For å være på den sikre siden, har hun for egen regning tatt hepatitt-vaksine.
Den 375 kilometer lange togstrekningen fra Fauske til Tromsø er fra før anslått å koste mellom 107 og 120 milliarder kroner.
Vy