Stian Lysberg Solum / NTB
I snitt ligger konsulentutgiftene på Follobanen-prosjektet på litt under 165 millioner årlig fra 2015 til 2022.
Morten Hansen
Togene på østre linje skal fra 1. februar gå helt inn til Oslo S slik at passasjerene skal slippe å måtte bytte tog på Ski.
Emmie Olivia Kristiansen
Green Cargo legger ned i Norge, for å konsentrere seg om det svenske markedet. Lite inntjening er en av årsakene.
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
Christian Eriksen og Linda Kjeldaas har vært nødt til å tåle litt kjeft den siste månedene. De forstår at togpassasjerene er frustrerte over fulle tog og innstilte avganger.
Morten Hansen
Gjenåpningen av Follobanen ble onsdag nok en gang utsatt, foreløpig på ubestemt tid.
Bane NOR
Trikkesjåfør Sebastian Haugland i Sporveien Trikken måtte gripe inn da en passasjer gikk berserk. Etter hendelsen i 2022 ble han selv hovedverneombud for å hjelpe andre.
Mats Johannesen. Innfelt: Nina Hanssen
Statistikken fra 2022 gjør et hopp på 5,3 prosentpoeng sammenlignet med 2021.
Gorm Kallestad/NTB
En sikker arbeidsplass kan vel ikke være for mye å be om i 2023, skriver bussjåfør Ørjan Takle.
Håvard Sæbø
For noen gjelder etterbetalingen av lønnstillegget fra 1. april, mens andre tariffavtaler har fastsatt 1. mai som virkningsdato.
Brian Cliff Olguin
Marit Sauge, leder av Bussklubben i Oslo Sporveiers Arbeiderforening, sier sikkerheten til sjåførene må være noe alle har interesse av å gjøre noe med.
Morten Hansen
Regjeringen har ikke konkludert, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker nå et tilbud fra Vy på hele togtilbudet på Østlandet.
Emmie Olivia Kristiansen
Bane Nor har den siste tiden jobbet med undersøkelser av Follobanen. Jording og strøm har vært problematikken i innkjøringsfasen.
Bane NOR
Konsernsjef Gorm Frimannslund i Bane Nor orienterte mandag pressen om status for arbeidet med Follobanen.
Ole Palmstrøm
Regjeringen har ikke konkludert, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ønsker nå et tilbud fra Vy på hele togtilbudet på Østlandet.
Emmie Olivia Kristiansen
Jon-Ivar Nygård har blitt anklaget av flere partier for å holde tilbake informasjon om Follobanen.
Leif Martin Kirknes
I høst skulle Nordlandsbanen vært i gang med det digitale signalsystem,et ERTMS. Sånn blir det ikke. Også de neste to årene må trafikkekspeditørene ta seg av togframføringen lokalt.
Morten Hansen
Follobanen måtte stenges kort tid etter åpning.
Bane NOR
Bussjåfør Johnny Johnsen slår fast at en forsterket A-stolpe, som han lener seg på, er nøkkelen til et sikrere førermiljø for bussjåførene.
Morten Hansen
Storbritannia har vært preget av en rekke streiker den siste tiden, blant annet på jernbanen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
Reisetida fra Ski til Oslo blir redusert med 12 minutter så snart Follobanen blir i drift igjen. Foreløpig er det ingen trafikk på grunn av feil på det elektriske anlegget.
Bane NOR
En bussjåfør omkom, og en annen ble hardt skadet i kollisjonen mellom to bybusser i Fredrikstad i romjula.
Christoffer Andersen / NTB
Jane Sæthre, leder i Norsk Jernbaneforbund.
Ole Palmstrøm
Inngangene til Blixtunnelen og Roåstunnelen fra Ski i retning Oslo S. Follobanen ble åpnet 12. desember, men ble stengt åtte dager senere. Prestisjeprosjektet holdes stengt inntil videre.
Stian Lysberg Solum / NTB
Morten Hansen
Selv med dårlige målinger og kritikk fra egne, har Jonas Gahr Støre fortsatt tro på planen som er lagt.
Ole Palmstrøm
– Jeg vil ikke sitte stille å se på lønnsnedgang, sier Tore Pettersen (t.v.). Her sammen med Dag-Arne Johansen og Are Holen. Alle tre er verkstedarbeidere i Mantena.
Morten Hansen
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har fått mye kritikk fra jernbaneansattes fagforeninger for å ikke følge opp Hurdalsplattformen. Nå følger han opp lovnaden om færre selskaper ved å slå sammen Bane Nor og Spordrift.
Leif Martin Kirknes
Togtrafikken på Østlandet hadde vært en politisk seier som hadde vært lett å innkassere, mener Ola Rune Kleiven.
Morten Hansen
Mandag 12. desember blir Follobanen offisielt åpnet når kong Harald klipper snoren under åpningsarrangementet på Oslo S.
Lise Åserud / NTB
ALLTID BEREDT: Håkon Johnsen jobber til daglig på jernbanen i Bodø og er tillitsvalgt i Norsk Jernbaneforbund. På øvelse i Heimevernet får han et avbrekk fra hverdagen, og er alltid klar for å rykke ut ved behov.
Alf Ragnar Olsen
Et godslokomotiv kobles til vogner i byen Selkirk nord for New York.
Hans Pennink / AP / NTB
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Regjeringen vil hindre videre konkurranseutsetting av jernbanen etter utgangen av 2023 når dagens unntaksregime går ut.
Emmie Olivia Kristiansen
Det er ikke nok for Ap og Støre å servere «menigheten» det de ber om, skriver Kjell Werner.
Ole Palmstrøm
STATSMINISTEREN MOT STRØMMEN: Omtrent alle som har heiet på regjeringen Støre mener oppsplittingen av togtrafikken på Østlandet er et brudd på Hurdalsplattformen. Statsminister Jonas Gahr Støre står på sitt. Han sier nei.
Ole Palmstrøm
NJF-leder Jane B. Sæthre advarer mot større avstand mellom folk og parti.
Ole Palmstrøm
KLOVNESTREKER: Forbundsledelsen i NJF delte ut en tullesjekk – men pengene Sykehusklovnene får er ekte. – Sykehusklovnene gjør noe som er viktig. Jeg er oppriktig glad for at vi kan gi en støtte til et så spennende prosjekt, sier forbundsleder Jane B. Sæthre.
Morten Hansen
De ulike togaktørene bør samarbeide tettere for å redusere forsinkelser og innstillinger i togtrafikken. (Illustrasjonsfoto)
Anna Granqvist
Regjeringens forslag om å splitte opp togtrafikken på Østlandet har møtt mye motstand.
Morten Hansen
Konsernsjef i Vy, Gro Bakstad, mener det ikke er nødvendig å splitte opp jernbanen for å få bedre utnyttelse i Oslo-tunnelen.
Morten Hansen
Green Cargo har transportert gods på strekningene Oslo-Bergen, Oslo-Trondheim og Oslo-Stavanger siden 2016.
Peter Lydén/Green Cargo
ALENE: Stadig færre er enige med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i at oppsplitting av togtrafikken på Østlandet er i tråd med Hurdalsplattformen. Nå krever regjeringspartiet Sp at forhandlingene om togkjøring på Østlandet stanses.
Eirik Dahl Viggen
Geir Jørgensen (R) utfordret samferdselsministeren om oppsplittingen av jernbanen på Østlandet.
Håkon Mosvold Larsen / NTB
Senterpartiets landsstyre har vært samlet denne uken. Her fra åpningen mandag. Partileder Trygve Slagsvold Vedum får applaus av 1. nestleder Ola Borten Moe, 2. nestleder Anne Beathe Tvinnereim, parlamentarisk leder Marit Arnstad og generalsekretær Knut M. Olsen.
Heiko Junge / NTB
I dag drifter de forskjellige godsselskapene terminalene, som for eksempel på Alnabru. Nå vurderer Bane Nor å opprette et eget driftsselskap.
Erlend Dalhaug Daae
FOR LITE VEDLIKEHOLD: Behovet for vedlikehold på jernbanen i Norge blir større etter bevilgningene på neste års statsbudsjett.
Ole Palmstrøm
Oppsplitting er ikke en retning vi ønsker for norsk jernbane, mener SV. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus