JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– NHO finner smutthull for å stoppe norsk lønn til sjåfører i Norge

NHO bruker et smutthull i EU-regelverket for å slippe å betale norsk lønn til godssjåfører i Norge. Sjåførene raser mot NHO.
NHO får kritikk fra arbeidstakerorganisasjonene for å forsøke å underminere allmenngjøringsforskriften for godsbilbransjen før den er trådd i kraft.

NHO får kritikk fra arbeidstakerorganisasjonene for å forsøke å underminere allmenngjøringsforskriften for godsbilbransjen før den er trådd i kraft.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

I mai vant norske transportarbeidere en stor seier: Tariffnemnda vedtok at det blir forbudt å gi luselønn til sjåfører som kjører gods i Norge.

NHO var mot vedtaket, og peker nå på et smutthull: NHO mener bedrifter som avtaler oppdraget med et transportselskapet i utlandet slipper å betale norsk lønn når sjåførene kjører i Norge.

Transportarbeiderforbundet er provosert:

– NHOs strategi er sosial dumping, mener Forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet.

Vedtaket i Tariffnemnda om norsk lønn til alle sjåfører i Norge bygger på lov om allmenngjøring av tariffavtaler.

NHO finner EU-smutthull

Transportarbeiderne fikk i mai gjennomslag for allmenngjøring av lønna innen godsbiler, men NHO var mot dette.

NHO peker på EUs regelverk og utsendingsdirektivet. Ifølge NHO åpner direktivet for at at all transport som avtaler med transportselskaper i utlandet, slipper å forholde seg til norske regler om norsk lønn i Norge.

– Når vi vet at åtti prosent av internasjonal lastebiltransport til og fra landet er avtalt i utlandet, betyr det at utenlandske transportører ikke er bundet av allmenngjøringen, mens norske transportselskaper hvor transporten er avtalt og betalt i Norge blir bundet, sier Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport.

Provokasjon

Både Yrkestransportforbundet, YTF, og Transportarbeiderforbundet, NTF, som organiserer godssjåfører i Norge, mener NHO sitt utspill er en ren provokasjon.

– Ennå før allmenngjøringen av tariffavtalen for godstransport har trådt i kraft, forsøker NHO logistikk og transport å underminere ordningen, sier Svein Furøy, forbundsleder i YTF.

Han leser utspillet fra NHO som at arbeidsgiverorganisasjonen åpenbart ser det som sin oppgave å fortelle norske bestillere at de kan omgå EUs utstasjoneringsdirektiv ved å bestille oppdrag fra utlandet.

– Det er ganske forstemmende, sier Furøy.

Forbundssekretær Morten Hagen i Transportarbeiderforbundet sparer heller ikke på kruttet.

– Det virker som NHO legger en strategi for fortsatt bruk av sosial dumping, og leter med lys og lykte etter muligheter for å omgå et regelverk som ikke trer i kraft før 1. juli, tordner Hagen.

Kabotasje omfattes

Hagen er krystallklar på at det kun er transport til og fra Norge som er bestilt i utlandet som ikke vil bli omfattet av allmenngjøringsforskriften. Transport som skjer fra et sted til et annet i Norge, enten det er med norske eller utenlandske sjåfører og biler, vil dekkes av ordningen.

– Kabotasjekjøring, det vil si transport internt i Norge av utenlandske transportører vil omfattes uansett. NHO forsøker å ha det til at kabotasjekjøring i Norge er nærmest ikke-eksisterende, basert på offisiell statistikk. Men tallene på kabotasje er veldig dårlige, og statistikken har alle andre enn NHO erkjent er for dårlig, sier han.

Hagen innrømmer at utspillet fra NHO LT ikke kommer som noen bombe.

– At en organisasjon som NHO forsøker å finne smutthull for å omgå regelverket er kanskje overraskende, men vi kjenner jo til hva NHO LT har sagt og gjort i andre sammenhenger og i andre bransjer, så vi er ikke overrasket, sier Hagen.

Tariffleksikonet: Hva er allmenngjøring av tariffavtaler?

Les mer: Tariffavtalen for turbussjåfører allmenngjort i dag (27.05.15)

Les mer: Tar knekken på luselønna i elektro (30.04.15)

Annonse
Annonse