MORTEN HANSEN" />

Trangt og dyrt på Solvik-Olsens drømmetog

Ketil Solvik-Olsen har vært i London og blitt begeistret over hvordan privatiseringen av britisk jernbane har fungert. Vi har også vært i London.
EN KATASTROFE: Alba Cortez fra Barcelona har bodd og jobbet i London i ti år. Nå er hun på vei til Gatwick og håper å rekke flyet sitt. Hun er sent ute, fordi toget hun egentlig skulle reise med ble kansellert. – For meg fungerer togsystemet ganske greit, men nå i rushtiden er det en katastrofe, sier hun.

EN KATASTROFE: Alba Cortez fra Barcelona har bodd og jobbet i London i ti år. Nå er hun på vei til Gatwick og håper å rekke flyet sitt. Hun er sent ute, fordi toget hun egentlig skulle reise med ble kansellert. – For meg fungerer togsystemet ganske greit, men nå i rushtiden er det en katastrofe, sier hun.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

Der er ikke alle enige med samferdselsministeren.

På sin blogg skriver samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at regjeringen blant annet har hentet inspirasjon fra England i arbeidet med ny jernbanereform.

I vår var han i London for selv å se hvordan privatiseringen har fungert. Til NRK sa han:

– Her har vi sett hvordan du kan få sunn, god konkurranse til å fungere.

Ikke alle i London mener konkurransen fungerer.

– Ikke gjør det

Klokken er halv fem på Kings Cross stasjon i London. Togene kjører inn på stasjonen, folk går på, togene kjører ut. Foreløpig er det god plass på både plattformen og togene.

Vi prøver å slå av en prat med vakten på plattformene. Han er ikke pratsom, men forteller at han både er fornøyd med jobben og lønna. Vi forteller ham at samferdselsministeren i Norge har foreslått en liknende privatisering. Vår mann i oransje vest ser på oss og sier:

– Fortell samferdselsministeren deres at det bør han ikke gjøre. Det fungerer ikke. Det er veldig få som er fornøyde med togtilbudet vi har.

En halv time har gått. Den halvtomme plattformen er nå full. Det samme er i ferd med å skje med toget som står og venter. «Alle» skal på toget som går sørover til Brighton. Det skal vi og.

Kunne vært verre

Det er trangt og varmt. Vi står som sild i tønner, og kan knapt nok bevege oss. Og trangere blir det, etterhvert som vi passerer stasjonene i London.

Først etter en times tid er det igjen mulig å bevege seg.

– Synes du det er trangt nå, burde du reist en halvtime senere.

Alba Cortez himler med øynene. Hun skal til Mallorca på jobb, og ser stresset på klokken. Nå synes hun den går litt for fort. Det er ikke lenge til flyet hennes tar av fra flystripa på Gatwick.

– Ja det var jo rette dagen å spørre om hva jeg synes om togtilbudet i London. Forrige tog, det jeg skulle ta, var innstilt, sier Cortez med et skjevt smil.

Dyrt og dårlig

Nå har hun dårlig tid. Det er ikke første gang.

– Jeg har ikke for mye å klage over. Stort sett er det bra. I alle fall hvis man er fleksibel og ikke trenger å reise i rushtiden. Men blir avgangen innstilt eller det er forsinkelser, er det litt kaos med en gang. I tillegg er det håpløst hvis man er avhengig av å reise i rushtiden. Klokken halv seks, på en av stasjonene i sentrum av London, det er det komplette kaos – med stappfulle tog og ingen lufting. Takk og lov for at jeg slipper det, sier Cortez.

Aller helst hadde hun sett at det var flere tog som tok unna rushtrafikken. Og så burde det vært billigere å ta tog. Også når det gjelder kostnadene, går det hardest ut over de som er avhengige av å reise i rushtiden.

– Det er dyrt med tog i England. Men må en reise i rushtiden koster det en formue. Det er dyrt andre steder og, men England må være et av verdens dyreste land å reise med tog i, sier Cortez.

Les også:

Engelsk forbundsleder: – Det er en katastrofe!

Kritikken mot jernbanereformen fortsetter

NSB splittes

All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.

NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.

NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.

Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.

Infrastrukturforetaket får ansvar
for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom
og ruteplanlegging.

Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.

Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.

Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.

Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.

Kilde: «På rett spor», Stortingsmelding 27 (2014-2015)

Synes du det er trangt nå, burde du reist en halvtime senere

Alba Cortez

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

NSB splittes

All persontrafikk anbudsutsettes fra 2016-17.

NSB mister alle sine tog, verksteder, eiendomsselskapet Rom (som får verkstedbygningene og stasjonene), og planlegging av togrutene.

NSB forblir et selskap som skal kunne håndtere tog, gods og buss.

Jernbaneverket nedlegges og erstattes av et jernbanedirektorat og et infrastrukturforetak.

Infrastrukturforetaket får ansvar
for både skinner og signalsystemer, utbygging, eiendomsselskapet Rom
og ruteplanlegging.

Selskaper innen drift og vedlikehold skilles ut.

Direktoratet har overordnet ansvar for jernbanen. Bestemmer togrutene.

Flytoget beholder sine tog og kan konkurrere om persontrafikken.

Gardermoen-ruten settes også ut på anbud.

Kilde: «På rett spor», Stortingsmelding 27 (2014-2015)