JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Politiet vil beholde transporten av fanger

Justisdepartementet vil overføre fangetransporten til kriminalomsorgen, mens Norsk Tjenestemannslag Politiet ønsker å beholde den.
TRANSPORT: Kai Nygård (t.v.) og Terje Skaarud fra NTL Politiet mener egen etat er best egnet til å fortsette med transport av innsatte.

TRANSPORT: Kai Nygård (t.v.) og Terje Skaarud fra NTL Politiet mener egen etat er best egnet til å fortsette med transport av innsatte.

Ole Palmstrøm

anne.siri.rena@lomedia.no

Ansvaret for transport av varetektsfanger skal flyttes fra politiet til kriminalomsorgen. Dette ligger inne i forslaget til ny politireform som Justisdepartementet presenterte i februar.

Politiets arrestforvarere bruker mye tid på å kjøre fanger fra fengsel til psykolog, tannlege eller rettsmøter. Med en overføring av ansvaret til kriminalomsorgen vil politiet få frigitt ressurser, mener departementet.

NTL Politiet er tvers gjennom uenig, og jobber nå for å stanse forslaget.

"Bare" flytting av penger

En del av motstanden fra fagforeninga går på ressursbruk.

Kriminalomsorgen gjennomfører nå et prøveprosjekt i Vestfold, Buskerud og Telemark, på oppdrag fra departementet. 40 transportbetjenter er ansatt for de 40 millioner kronene de har fått i år. Forutsetningen er at prosjektet frigjør minst 45 politistillinger.

Det skjer ikke, mener NTL politiet.

– De kan ikke frigjøre flere årsverk enn de har ansatt. I politiet hadde bare rundt 20 polititjenestemenn disse oppgavene. Regnestykket går ikke opp, ifølge nestleder Kai Nygård i NTL Politiet.

Samtidig vil en overføring mellom to statlige etater bare være flytting av penger, ikke besparing, mener han.

– For 40 millioner kroner kunne en fått 60 arrestforvarere i politiet. Ettersom variasjonene i omfang og antall transportoppdrag er store, kunne de også bistått på andre områder i etaten, som betjening av operasjonssentraler og sentralbord. Da ville flere polititjenestemenn vært ute på gata og dermed gitt en styrket etat, sier Nygård.

Hvis transport og framstillingsoppgaver overføres, forsvinner budsjettmidlene som nå brukes på politifolk.

Politiet har mer myndighet

Politiet skal fortsatt frakte innsatte med høyest trusselvurdering. Men hva med fanger som har lavere, eller ingen, vurdering i det hele tatt? spør Terje Skaarud, arrestforvarer og leder av NTL Oslo politidistrikt.

Arrestforvarerne kan sjekke sånne fakta i politiets systemer, som kriminalomsorgen ikke har tilgang til.

– Når fangene får vite at det ikke er politiet som transporterer, er terskelen lavere for at de prøver å utnytte situasjonen, sier Skaarud.

Kriminalomsorgen har heller ikke mulighet til direkte kommunikasjon med politiets operasjonssentral via nødnettet.

– Det vil da ta betraktelig lengre tid å få bistand, fortsetter Terje Skaarud.

Han lurer nå på om arrestforvarerne er iferd med å bli overflødige.

Ikke gode nok analyser

– Signalet fra justisministeren om at prøveprosjektet er en suksess, sammen med politianalysens anbefaling om å overføre transporten, har skapt reaksjoner hos oss, sier nestleder Kai Nygård.

Politianalysen er en utredning fra et utvalg oppnevnt av Justisdepartementet.

– Allerede nå har de konkludert med at oppgaven skal ut. Data fra prosjektet er ikke analysert, og hvordan politiet ville brukt midlene har ikke blitt gjennomgått, sier Nygård.

NFF: – Bedre enn privatisering

– Overføringen av transportoppdrag er ikke noe vi har bedt om, sier leder Rita Bråten i Norsk Fengsels- og Friomsorgsforbund (NFF).

I likhet med NTL et LO Stat-forbund.

– Men at vi overtar oppgaven er bedre enn at den privatiseres, noe regjeringa også har foreslått.

Forbundet tar ikke stilling til hva de ønsker videre før prøveprosjektet er ferdig.

Fullført videregående skole og et førerkort i hånda er ifølge myndighetene det eneste som kreves av de som transporterer fanger. NTL Politiet mener kriminalomsorgens begrensede myndighetsnivå er problematisk, NFF har ikke registrert det som et problem.

– Dette er isåfall noe som må tas opp med departementet. Vi vil i det hele tatt ha svar på mye før ordningen kan bli permanent, sier Bråten.

– Krangler dere med NTL i denne saken?

– Nei, snarere tvert imot. De mister kanskje en arbeidsoppgave, medlemmene deres berøres. Jeg har full forståelse for deres standpunkt, sier Rita Bråten.

NTL Politiet og NFF sitter sammen i prosjektets arbeidsgruppe.

Hva gjør en arrestforvarer?

Oppgavene omfatter vakthold i politiets arrest og i rettssaler, samt fangetransport.

Flere tusen fangetransporter gjennomføres årlig, med bil og fly.

De har også ansvar for framstilling av varetektsfanger til lege og rettsmøter m.m.

Arrestforvarere har begrenset politimyndighet.

Kilde: Wikipedia

– Når fangene får vite at det ikke er politiet som transporterer, er terskelen lavere for at de prøver å utnytte situasjonen.

Terje Skaarud, arrestforvarer og leder i NTL Oslo Politidistrikt

Departementet: – En god idé

– Kriminalomsorgen er god på å behandle folk i fengsel. At de får ansvaret for transporten vil samtidig frigjøre operative politiressurser, sier statssekretær Vidar Brein-Karlsen i Justisdepartementet.

– NTL Politiet mener dere presenterer et regnestykke som ikke går opp?

– Dette regnestykket vil jeg i så fall veldig gjerne se, sier Brein-Karlsen.

Han sier departementet allerede har fått gode tilbakemeldinger på prøveprosjektet fra både politi og kriminalomsorg. Flere arrestforvarere skal ha søkt seg fra politiet til transportstillinger i kriminalomsorgen, ifølge statssekretæren.

Brein-Karlsen understreker at arrestforvarerne gjør en god jobb, og sier ingen skal bli overflødige, noe NTL Politiet har vært bekymret for.

– Hva med forskjellene i myndighet?

– Det er riktig at politiet har et større myndighetsområde, men samtidig er kriminalomsorgen spesialist på nettopp denne typen oppgaver, sier Vidar Brein-Karlsen.

Prøveprosjektet skal gå ut 2015. Underveisevalueringen skal være klar innen 15. mai, sluttevalueringen når prøveprosjektet er ferdig.

Annonse
Annonse

Hva gjør en arrestforvarer?

Oppgavene omfatter vakthold i politiets arrest og i rettssaler, samt fangetransport.

Flere tusen fangetransporter gjennomføres årlig, med bil og fly.

De har også ansvar for framstilling av varetektsfanger til lege og rettsmøter m.m.

Arrestforvarere har begrenset politimyndighet.

Kilde: Wikipedia