JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Follobaneprosjektet får LO-koordinator

Norges største landbaserte samferdselsprosjekt skal følges tett av LO-representant.
ANLEGGSPLASS: Ved Åsland pukkverk er arbeidet med det nye dobbeltsporet i gang. Her skal det bores to parallelle jernbanetunneler på 19,5 km ved hjelp av tunnelboremaskiner.

ANLEGGSPLASS: Ved Åsland pukkverk er arbeidet med det nye dobbeltsporet i gang. Her skal det bores to parallelle jernbanetunneler på 19,5 km ved hjelp av tunnelboremaskiner.

Leif Martin Kirknes

knut.viggen@lomedia.no

Follobaneprosjektet har, som det første samferdselsprosjekt i Norge, inngått avtale med LO om å ha en egen LO-koordinator «på innsiden» av prosjektet. LO-koordinatorens arbeid kommer i tillegg til prosjektets egen oppføring av krav til blant annet lønns- og arbeidsforhold.

Følger prosjektene

Ordningen med LO-koordinatorer er tidligere benyttet på flere store byggeprosjekt i Norge, blant annet Mongstad, sykehuset i Østfold, Ahus på Lørenskog og St. Olav i Trondheim. Også på utvidelsen av Gardermoen (T2-prosjektet) har LO egne folk som følger prosjektet. I tillegg får Forsvarsbyggs utbygging av Kampflyplass Ørland en egen LO-koordinator fra 1. september.

LO-koordinatorens oppgave er å passe på at arbeidene skjer etter norske lønns- og arbeidsvilkår.

Norske vilkår

Jernbaneverket har lagt inn krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i kontraktene med entrepenørene. Det er også krav om at det ikke skal være mer enn tre ledd med underleverandører.

LO-koordinatoren får kontorplass på Åsland, og lønna betales av Jernbaneverket.

– Follobaneprosjektet ønsker et godt og aktivt samarbeid med LO om disse temaene. sier prosjektdirektør Erik Smith.

Follobanen

Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.

Jernbanetunnelen skal bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.

Inkludert i prosjektet er innføring av både den nye Follobanen og omlagt Østfoldbane til Oslo S.

Det inkluderer også bygging av ny stasjon i Ski med seks spor til plattform, ny undergang, ny vegbro, bussterminal og utvidet parkeringsplass.

Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.

Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.

Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Follobanen

Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.

Jernbanetunnelen skal bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.

Inkludert i prosjektet er innføring av både den nye Follobanen og omlagt Østfoldbane til Oslo S.

Det inkluderer også bygging av ny stasjon i Ski med seks spor til plattform, ny undergang, ny vegbro, bussterminal og utvidet parkeringsplass.

Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.

Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.

Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.