Follobaneprosjektet får LO-koordinator
Norges største landbaserte samferdselsprosjekt skal følges tett av LO-representant.
ANLEGGSPLASS: Ved Åsland pukkverk er arbeidet med det nye dobbeltsporet i gang. Her skal det bores to parallelle jernbanetunneler på 19,5 km ved hjelp av tunnelboremaskiner.
Leif Martin Kirknes
knut.viggen@lomedia.no
Follobaneprosjektet har, som det første samferdselsprosjekt i Norge, inngått avtale med LO om å ha en egen LO-koordinator «på innsiden» av prosjektet. LO-koordinatorens arbeid kommer i tillegg til prosjektets egen oppføring av krav til blant annet lønns- og arbeidsforhold.
Følger prosjektene
Ordningen med LO-koordinatorer er tidligere benyttet på flere store byggeprosjekt i Norge, blant annet Mongstad, sykehuset i Østfold, Ahus på Lørenskog og St. Olav i Trondheim. Også på utvidelsen av Gardermoen (T2-prosjektet) har LO egne folk som følger prosjektet. I tillegg får Forsvarsbyggs utbygging av Kampflyplass Ørland en egen LO-koordinator fra 1. september.
LO-koordinatorens oppgave er å passe på at arbeidene skjer etter norske lønns- og arbeidsvilkår.
Norske vilkår
Jernbaneverket har lagt inn krav om norske lønns- og arbeidsvilkår i kontraktene med entrepenørene. Det er også krav om at det ikke skal være mer enn tre ledd med underleverandører.
LO-koordinatoren får kontorplass på Åsland, og lønna betales av Jernbaneverket.
– Follobaneprosjektet ønsker et godt og aktivt samarbeid med LO om disse temaene. sier prosjektdirektør Erik Smith.
Follobanen
Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.
Jernbanetunnelen skal bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.
Inkludert i prosjektet er innføring av både den nye Follobanen og omlagt Østfoldbane til Oslo S.
Det inkluderer også bygging av ny stasjon i Ski med seks spor til plattform, ny undergang, ny vegbro, bussterminal og utvidet parkeringsplass.
Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.
Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.
Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.

Flere saker
Follobanen
Follobaneprosjektet består av ca. 23 km nytt dobbelt jernbanespor fra Oslo S til Ski, inkludert landets lengste jernbanetunnel på 19,5 km.
Jernbanetunnelen skal bygges med to atskilte tunnelløp for effektiv trafikkavvikling, sikkerhet og vedlikehold.
Inkludert i prosjektet er innføring av både den nye Follobanen og omlagt Østfoldbane til Oslo S.
Det inkluderer også bygging av ny stasjon i Ski med seks spor til plattform, ny undergang, ny vegbro, bussterminal og utvidet parkeringsplass.
Follobanen bygges for en hastighet på opptil 250 km/t, noe som vil gi mulighet til å halvere reisetiden på strekningen mellom Oslo og Ski.
Follobanen dimensjoneres også for godstrafikk.
Banen er antatt ferdig 2021 med et prisanslag på 23,5 milliarder kroner.