JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kommentar

«Statoil var et lokomotiv. Nå må Equinor hjelpes til å få en tilsvarende rolle»

Johan Sverdrup-feltet blir drevet med elektrisitet fra land.

Johan Sverdrup-feltet blir drevet med elektrisitet fra land.

Kjell Werner

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Staten må bidra mer til det grønne skiftet.

kjell.werner@anb.no

Gass, hydrogen og havvind. Dette er tre elementer i Equinors store plan for en grønn industri-revolusjon. Planen vil kreve at det investeres svimlende 350 milliarder kroner over ti år. Equinor vil selv bruke 100 milliarder på aktuelle prosjekter. Staten blir bedt om å spytte inn 50 milliarder. Planen innebærer at det skal investeres 220 milliarder kroner i havvind, 80 milliarder i prosjekter for karbonfangst og lagring av CO2 pluss 50 milliarder til å utvikle hydrogenprosjekter.

Equinors ambisjon er å komme ned i netto utslipp i 2050, og å bli et ledende energiselskap i det grønne skiftet. Men det klarer ikke selskapet alene, hevder konsernsjef Anders Opedal. Solberg-regjeringen har klokelig lagt opp til å øke CO2-avgiften betydelig i de neste årene. Fram til 2035 vil oljeselskapene dermed måtte betale 100 milliarder kroner i CO2-avgift. Opedal mener at staten bør investere halvparten av dette beløpet i de grønne industriprosjektene.

Debatt: «Equinor driver med sosial dumping. Nå må selskapet rydde opp»

Equinor har som mål å kutte utslipp med fem millioner tonn CO2 innen 2030. Elektrifisering av olje- og gassanleggene på sokkelen er det viktigste grepet. Samtidig skisseres det en storsatsing på elektrisk kraft fra havvindmøller. Equinor mener det er potensial til å produsere fire ganger så mye havvind som behovet på sokkelen. Dette er elektrisk kraft som kan forsyne fastlandet og/eller eksporteres.

Ambisjonene økes også betydelig for fangst og lagring av CO2. Equinor-sjefen vil ha en tidobling i forhold til Solberg-regjeringens Langskip-planer. Norge har et stort klimamessig fortrinn i å lage hydrogen fra naturgass siden CO2-utslippene fra denne prosessen kan lagres under Nordsjøen. I tillegg vil hydrogen være et columbi-egg. Hydrogen er nemlig en ren gass i et klimaperspektiv. Når den forbrennes kommer, kommer det bare vanndamp ut av «eksosrøret».

Kommentar: «Mange strømkunder føler avmakt»

Opedal forteller at Norge er i dialog med gasskunder i Storbritannia som ønsker å utforske om hydrogen er et godt alternativ. Også stålindustrien etterspør utslippsfri hydrogen. Men det haster med å komme i gang, for Norge er ikke alene om å rette øynene mot hydrogen som energikilde.

I så måte er det positive signaler fra påtroppende statsminister Jonas Gahr Støre. Ap-lederen har sammen med Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum lovet at den nye regjeringen vil ha en mye mer aktiv stat i industri- og næringspolitikken. Det varsles et taktskifte, og Støre peker spesielt på batteri og hydrogen som satsingsområder. Equinor-planen passer som hånd i hanske for Støre & co. Den er også i tråd med initiativet fra LO og NHO om en grønn industriomstilling.

Statoil var et lokomotiv for det norske oljeeventyret. Nå må Equinor hjelpes til å få en tilsvarende rolle i den nye, og etter hvert mer grønne, energialderen. Staten har et ansvar, både politisk og som majoritetseier.

Warning
Annonse
Annonse