JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Vi ber ikke om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene»

Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene, skriver Ove Solberg.

Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene, skriver Ove Solberg.

Privat

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Vi har ingen å miste – og vi vet hvordan vi kan nå målet.

«La oss slippe å miste flere kolleger. Gjør det skikkelig med en gang», skriver Ørjan Takle, nestleder i Norsk Transportarbeiderforening Vestland, i et innlegg på FriFagbevgelse. Jeg kunne ikke vær mer enig.

Ørjan Takle peker på en rekke viktige momenter i innlegget sitt. Momenter som Fagforbundet er helt enig i.

Les Ørjan Takles innlegg her: «I jakten på billig kollektivtransport, har bussen blitt en farlig arbeidsplass»

Det er helt riktig at det ikke finnes krav til sikkerhet i førermiljøet i bussene. Dermed sitter bussjåførene beskyttet av lakk og plast, som er marginalt mer solid enn plasten i et yoghurtbeger. Det finnes ikke kollisjonsputer som i andre kjøretøy.

Vi er enige med kollegene i Fellesforbundet om at dette går alt for treigt og med altfor svake virkemidler. Ørjan Takle peker på anbudssystemet som en viktig årsak til at bussjåførenes trygghet blir en salderingspost.

Hele LO-familien er enige om at noe må gjøres, og noe må gjøres nå. Takle skriver at det ikke spiller noen rolle om forbedringer gjøres med EU-bestemmelser, nasjonale krav eller krav fra de fylkeskommunale oppdragsgiverne.

Det skal være sikkert og visst at vi ikke ber om for mye når vi ber om sikre arbeidsplasser i bussene.

Heldigvis finnes det en løsning, en løsning som både vi i Fagforbundet og Fellesforbundet er enige om. Dette er en løsning som vi har pekt på før. Hele problemet blir løst hvis vi kvitter oss med anbudssystemet og tar kollektivtrafikken tilbake i offentlig regi.

Dersom fylkeskommunene eier og driver busstilbudene kan vi som samfunn bestemme selv. Vi trenger ikke verken velvilje fra EU eller andre.

Det er riktig som Ørjan Takle skriver: At en total utskifting av bussene i Norge vil ta tid, lang tid. Men vi trenger ikke gjøre ventetiden lenger enn den behøver.

«Det må skaffes i overkant av 1000 nye sjåfører i året for å få kollektivtrafikken til å gå rundt. Da må det være et poeng å ta godt vare på de vi allerede har», skriver Takle.

Så ansvarlige myndigheter på fylkeskommunalt, nasjonalt eller europeisk nivå, hør vår bønn.

Vi ber om sikrere arbeidsplasser.

Vi trenger ikke be pent. Vi kan i god faglig tradisjon stille krav, men da må vi ha en motpart som kan og vil høre. Det får vi hvis vi kvitter oss med prisjaget anbudssystemet skaper og tar busstrafikken tilbake i offentlig regi.  

Debatt: «Dette er ikke en «utfordring». Dette er KRISE», skriver sykepleier Rebekka.

Warning
Annonse
Annonse