JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utdanning:

–Lærermangel en trussel mot den nordiske samfunnsmodellen, mener forbundsleder Åsa Fahlén i Sveriges Lärare

Lærermangelen er et felles problem i alle de nordiske landen. Det haster å finne løsninger, er konklusjonen i en ny rapport.
– Lærermangelen i Norden truer den nordiske samfunnsmodellen, mener forbundsleder  Åsa Fahlén i den svenske lærerorganisasjonen Sveriges Lärare.

– Lærermangelen i Norden truer den nordiske samfunnsmodellen, mener forbundsleder Åsa Fahlén i den svenske lærerorganisasjonen Sveriges Lärare.

Foto: Mikaela Landeström / TT

sidsel@lomedia.no

En ny rapport fra Nordiska Lærarorganisationers Samråd (NLS) konstaterer at det er stor lærermangel i alle de nordiske landene. Ifølge rapporten kan suksessen til samfunnsmodellen i Danmark, Island, Finland, Norge og Sverige i stor grad tilskrives et utdanningssystem som gir alle barn med ulik bakgrunn de samme mulighetene. Og nøkkelen til denne suksessen er lærerne, ifølge rapporten – som slår fast at lærermangel nå er et stort problem i alle de nordiske landene.

– Den nordiske samfunnsmodellen truet

– At alle elever får likeverdige forutsetninger er fundamentalt i den svenske og våre nabolands samfunnsmodell. Rapporten viser at den er truet, sier forbundsleder Åsa Fahlén i den svenske lærerorganisasjonen Sveriges Lärare til fagbladet Vi lärare.

– Når rundt en tredjedel av alle elever ikke klarer å bestå eksamen på videregående skole, har vi ikke lenger en likeverdig skole. Når man ikke har hatt samme sjanse til å lykkes i skolen, truer det hele vår samfunnsmodell som bygger på at alle deltar, sier forbundslederen til fagbladet.

Foreslår løsninger

I de nordiske landene er det ikke mange nok unge som ønsker eller som får mulighet til å bli lærere. Samtidig er det altfor mange kvalifiserte lærere som ønsker seg bort fra yrket, ifølge rapporten.

Konkurransedyktige lønninger er viktig for å øke statusen til læreryrket og å gjøre det mer attraktivt, ifølge rapporten. Den konstaterer at lærere i Norden har en stor arbeidsbyrde og en krevende arbeidssituasjon. Blant anbefalingene i rapporten er også å gi lærerne bedre arbeidsforhold og større autonomi, bedre muligheter for etter- og videreutdanning, å styrke lærerutdanningene og bedre oppfølging av nyutdannede lærere.

NLS er et samarbeidsorgan for 16 lærerorganisasjoner i Norden. Utdanningsforbundet og Skolenes landsforbund (SL) er norske medlemsorganisasjoner.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse