Norsk Transportarbeiderforbund om drosjenæringen:
– For mange drosjeløyver er en større trussel enn Uber
Reduser antallet drosjeløyver og fjern kravet om taksameter, så kan taxinæringen konkurrere med Uber på pris, sier forbundsleder Roger Hansen.
ETABLERT: Uber er nå tilgjengelig i 67 land og 300 byer i hele verden, og utfordrer den tradisjonelle drosjenæringen.
ragnhild@lomedia.no
Ifølge forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, har inntoget av selskaper som Uber og Haxi ikke resultert i noen stor nedgang i taximarkedet foreløpig. Det er imidlertid liten tvil, mener han, om at Uber og Haxi spiser av det samme markedet som de tradisjonelle drosjene.
– Hva er deres strategi i møte med deleselskapene?
– I første omgang må vi få avklart lovligheten av denne virksomheten. Vi mener det Uber og Haxi driver med, er å betrakte som ulovlig pirattaxivirksomhet. Vi må vite hvor myndighetene står, så må vi jobbe med spørsmålet om hvordan vi kan møte dette.
• Vil omorganisere drosjenæringa
Kommet for å bli
Uber har opereret i Norge siden høsten 2014. Sjåførene bruker egne biler, og med unntak av tjenesten UberBlack, har de ikke løyve. Et tjuetalls sjåfører har siden oppstarten fått bilen sin avskiltet av politiet, opplyser Uber Norge til Dagens Næringsliv.
Hansen har liten tro på at Uber eller Haxi lar seg stoppe.
• Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre haxi?
– Vi kan ikke avinstallere verken ideen eller teknologien. Sannsynligvis har de kommet for å bli, og da må vi se på om det er mulig å drive denne virksomheten på en måte som ikke dreper taxinæringen i Norge.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Det viktigste for Norsk Transportarbeiderforbund er å sikre like konkurransevilkår. Dagens drosjenæring må ha både kjøreløyve, taksameter og vandelsattest. I tillegg skal det betales skatt og avgifter, noe Uber har fått kritikk for at sjåførene deres ikke gjør.
– Hvis Uber skal operere lovlig i Norge, må Taxiforbundet få samme rammevilkår, som fritak fra løyve og krav om taksameter.
For mange løyver
Den største trusselen mot drosjenæringa, er per dags dato ikke Uber, men for mange drosjeløyver, mener Hansen.
– I dag står drosjene stille 70 prosent av tiden. Når det er så mye ståtid, må drosjesjåførene ta mye betalt for turen for at regnskapet skal gå i null. Med færre løyver kunne drosjenæringa raskt satt ned prisen, sier Hansen.
– Jeg er sikker på at dersom man hadde redusert antallet drosjeløyver og fjernet kravet om å ha taksameter, kunne drosjenæringen vært konkurransedyktig med Uber på pris, sier han.
– Er det aktuelt for dere å organisere Uber-sjåførene, og prøve å påvirke Uber på den måten?
– Ja, det er absolutt en mulighet vi må se nærmere på når lovligheten er nærmere avklart.
Med færre løyver kunne drosjenæringa raskt satt ned prisen.
Roger Hansen, Norsk Transportarbeiderforbund