JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arendalsuka

– Vil du sitte på med en flyver som lander 22 timer etter at han sto opp?

Diskusjon om luftfart under Arendalsuka.
Norsk Flygerforbund og LO Luftfart hadde invitert til debatt om luftfartspolitikk, fra venstre Torbjørn Lothe, administrerende direktør, NHO Luftfart ;  Stein Nilsen, adm.dir, Widerøe; Ove Myrvold, direktør myndighetskontakt, SAS;  Yngve Carlsen, forbundsleder Norsk Flygerforbund; Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder LO;  Dag Terje Andersen, Arbeiderpartiet;  Kenneth Svenssen, Frpog debattleder Kaia Storvik fra Agenda.

Norsk Flygerforbund og LO Luftfart hadde invitert til debatt om luftfartspolitikk, fra venstre Torbjørn Lothe, administrerende direktør, NHO Luftfart ; Stein Nilsen, adm.dir, Widerøe; Ove Myrvold, direktør myndighetskontakt, SAS; Yngve Carlsen, forbundsleder Norsk Flygerforbund; Peggy Hessen Følsvik, 1. nestleder LO; Dag Terje Andersen, Arbeiderpartiet; Kenneth Svenssen, Frpog debattleder Kaia Storvik fra Agenda.

torgny@lomedia.no

Hva har skjedd i luftfarten og hvordan ser framtida ut. Et faglig sterkt panel møttes til debatt om temaet første dagen under Arendalsuka. Konklusjonen for de fleste var at de etterlyste en offentlig

Det var Norsk flygerforbund og LO Luftfart som arrangerte møtet. I panelet var toppfolk fra SAS, Widerøe, LO, NHO Luftfart og Norsk Flygerforbund sammen med politikerne Dag Terje Andersen (Ap) og Kenneth Sivertsen (Frp).

Få nyhetsbrevet vårt

Deregulering

Det var i hovedsak to temaer som ble diskutert. For det første hvordan den norske luftfartsindustrien møter den internasjonale konkurransen og for det andre rammevilkårene for luftfarten i Norge.

Etter at internasjonal luftfart ble deregulert på 90-tallet har det blitt en mye tøffere konkurranse internasjonalt. Et fenomen som har blitt viktigere og viktigere de siste årene har blitt konkurransen fra flyselskap fra Midt-Østen som mottar enorme subsidier fra sine oljerike hjemland. De er for eksempel på vei til å utkonkurrere Lufthansa på ruter mellom Europa og Afrika.

50 milliarder i året

– Disse selskapene blir subsidiert med 50 milliarder kroner i året, fortalte forbundsleder i Norsk Flygerforbund Yngve Carlsen. Han etterlyste at det tilsynsmyndighetene begynte å føre skikkelige tilsyn med flyselskapene. «Dommern må ut av garderoben» var bildet han brukte.

– Vil du sitte på med en flyver som lander 22 timer etter at han sto opp og som har en kontrakt som løper ut neste måned, spurte Carlsen retorisk.

Om situasjonen i Norge var det også diskusjon. Selvfølgelig kom mange innom flyseteavgiften som ble innført for et år siden.

Halvparten av pilotene er ikke fast ansatt

Norsk særskatt

– Det er en særskatt på tre norske selskap, mente Ove Myrvold direktør for myndighetskontakt i SAS.

Han forklarte at to tredeler av denne av avgiften må de norske flyselskapene ta på egen kappe.

Stein Nilsen fra Widerøe mente at det var altfor lite oppmerksomhet på luftfarten i Norge som en del av kollektivtransportsystemet.

– Den gjør det mulig å bo og leve i hele Norge, også han syntes det var ille at avgiftene hadde økt med 60 prosent på tre år.

LOs førstesekretær Peggy Hessen Følsvik hadde svaret klart. Vi trenger en stortingsmelding om luftfarten. Om ikke alle ropte på et dokument fra regjeringa var de fleste enige om at det var behov for en helhetlig luftfartspolitikk.

Arbeiderpartiets Dag Terje Andersen slo fast at det bør være et minimum at de som flyr i Norge har norske lønns- og arbeidsforhold.

Luftfarten er ute av kontroll

Lars Magnus måtte betale 3000 kroner for å komme på jobbintervju

 

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse