JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

D-dag for britisk stålindustri

I 1970 skapte britisk stålindustri 280.000 arbeidsplasser. Nå står hele industrien i fare for å forsvinne, akkurat som gruveindustrien.
TRUET: Den britiske regjeringen anklages for å prioritere handelsinteresser med Kina framfor arbeidsplasser i stålindustrien. Her fra Port Talbots i Wales.

TRUET: Den britiske regjeringen anklages for å prioritere handelsinteresser med Kina framfor arbeidsplasser i stålindustrien. Her fra Port Talbots i Wales.

Ben Salter, flickr.com

red.lo-aktuelt@lomedia.no

Statseide British Steel ble privatisert i 1988, og eies i dag av i dag det indiske flernasjonale selskapet Tata Steel. Det største fabrikkanlegget ligger i Port Talbot i Sør-Wales, og har 4.100 ansatte.

De enorme stålverkene har i all sin tid kastet sine skygger over den lille byen, men i dag er det andre og mer truende skygger enn de som kommer fra de store smelteovnene, som ligger over det tette industrisamfunnet.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Regjeringen får kritikk

Tata vil selge. Den kan ikke leve med et daglig underskudd på 1 million pund. 40.000 arbeidsplasser kan gå tapt – 15.000 direkte i selve stålindustrien, 25.000 til i leverandørindustrien om ikke nye kjøpere blir funnet, eller regjeringen velger å nasjonalisere.

Innbyggerne er forbanna. Det er også opposisjonen. Sinnet retter seg ikke så mye mot Tata, som mot David Cameron og hans regjering. For alle har sett hvilken vei det bar. Nå anklages regjeringen for kapitulasjon og hestehandel med Kina. For å sitte med hendene i fanget, og for at både stats- og næringsminister dro på ferie da beslutningen om Port Talbots framtid ble tatt i Mumbai 29. mars.

Og for ikke å ville nasjonalisere stålindustrien, ikke engang midlertidig. Det er ingen løsning, mener Cameron, som setter sin lit til et møte i G20 i Kina i september. Og til at markedskreftene skal ordne opp. Men sist helg, etter press fra grasrota og opposisjonen, utelukkes det ikke lenger. Om det ikke finnes kjøpere.

Et britisk nei til EU kan svekke europeisk fagbevegelse

Billig stål fra Kina

Kjøpernavn svirrer i lufta. Det antydes at regjeringen kan gi lånegarantier, og vedta strengere innkjøpsregler slik at større britiske byggeprosjekter blir tvunget til å kjøpe britisk stål i stedet for billig importstål. Den anklages imidlertid for å ha blokkert for EU-lovgivning som ville ha innført høyere tolltariffer for stålimport fra Kina. Da ville EU fulgt USA, som for å beskytte egen industri har innført 266 prosent toll på billig kinesisk stål.

Det er nemlig Kina som er det store problemet. Kina produserer halvparten av verdens stål. Men det er overproduksjon på verdensmarkedet. Prisene har falt med 40 prosent på to år. Etter at innenlandsk etterspørsel har bremset kraftig opp, oversvømmer Kina nå Europa med statssubsidiert stål til under kostpris.

Euro-Knut: David mopt Boris - heretter er det personlig

Straffetoll på britisk stål

Det skjer mens regjeringen gjør sine hoser grønne i Beijing. Næringsminister Sajid Javid har vært tydelig på at han foretrekker billig stål fordi det hjelper annen britisk industri. Finansminister George Osborne sier Kina og Storbritannia «bør holde sammen og skape et gyllent tiår». Og da kan britisk stålindustri ofres. Og britisk fagbevegelse ytterligere svekkes, i en fortsettelse av det verket Margaret Thatcher påbegynte.

Men gjør det Kina mer føyelig? Svaret fra Beijing kom i forrige uke. Da innførte Kina en straffetoll på 14 til 46 prosent på høyteknologisk stål som blant annet kommer fra Port Talbot. Straffetollen rammer hele EU, Japan og Sør-Korea. En handelskrig er i emning.

Fire myter om britisk jernbaneprivatisering

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse