JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter at norske entreprenører ikke kan konkurrere med utenlandske storselskaper

En norsk bedrift med «bare» 230 ansatte kan i fremtiden være for liten til å vinne anbud i konkurranse med internasjonale giganter.
Bård Rognli er anleggsleder for M3 Anlegg i Ryfast-prosjektet. Han frykter for framtiden.

Bård Rognli er anleggsleder for M3 Anlegg i Ryfast-prosjektet. Han frykter for framtiden.

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

35 mann inklusive underleverandør fra M3 Anlegg ferdigstiller halvparten av den nye Ryfast-tunnelen, hvor AF er hovedentreprenør. Men om fem år kan tiden ha løpt fra Bodø-selskapet.

– Vi har en portefølje med jobber ut neste år. Oppdragene er der, sier anleggsleder Bård Rognli til LO-Aktuelt.

Men det er et faktum med en undertone.

Dette er snittlønna i over 300 yrker

Flere oppdrag

– Vi driver en bedrift med 230 ansatte. Da må jeg legge til «bare» 230 ansatte. Det er en stor utfordring for oss mellomstore bedrifter at prosjektene blir større og større. Dette ekskluderer små og mellomstore bedrifter til i det hele tatt å regne på anbud, sier Bård Rognli.

Han får støtte fra LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

– Både vi og Norsk Arbeidsmandsforbund er opptatt av dette, sier Gabrielsen.

Tidligere på dagen hadde LO-lederen besøkt Helse Sør og Stavanger sykehus, som skal bygge nytt for 8 milliarder kroner.

– De har bestemt seg for å dele opp hele prosjektet i mindre biter nettopp for å møte denne problemstillingen. Hvis du tar alt i en stor smell, er det ytterst få som kan legge inn anbud. Da blir det også få lokale bedrifter som får muligheten til å være med å konkurrere, sier Gabrielsen.

– Og til slutt blir det ingen, føyer Rognli til.

– Om tre til fire år er det ikke noen norske selskap en gang som kan være med å konkurrere, slik jeg ser det, mener Rognli.

Bekymret klubbleder: Stadig flere blir løsarbeidere i oljeindustrien

Ryfast-tunnelen

Hans-Christian Gabrielsen mener regjeringen har lagt seg på en linje hvor man flagger store prosjekter, og at de blir så store at selv ikke AF eller Veidekke til slutt kan være med.

Selskapet Nye Veier AS er et eksempel på det. Det er et selskap som er opprettet for å ta seg av de store prosjektene, og har en strategi å kunne ha store kontrakter. De fem kontraktene som hittil er gitt, har imidlertid gått til norske selskap: Hæhre (3 kontrakter), Veidekke og AF.

Å bygge ut Follobanen koster 25 milliarder kroner. Mange ville ha det som et sysselsettingsprosjekt, men da de store kontraktene ble delt ut, var det fire utenlandske entreprenører som vant. Utbyggingen har gitt norske entreprenører noe å tenke på.

– Det er vel og bra med store prosjekter. Men hvis det skal være med på å ekskludere en samlet norsk bransje, da skyter vi oss ikke bare i det ene beinet, men i begge. Det er et politisk spørsmål, helt klart, sier LO-lederen.

– Jeg tror det er tverrpolitisk enighet om de også, mener Rognli.

M3 Anlegg er totalentreprenør innen grunnarbeid, og har igjen 35 arbeidere som skal ferdigstille den ene halvdelen av landets lengste tunnel. Ryfast-tunnelen blir 13 kilometer lang. Arbeidere fra hele landet er knyttet til Bodø-firmaet, og de jobber med en rotasjon på 14 dager på og 14 dager av. I mai 2018 skal de være helt ferdig med oppdraget. Da venter nye jobber.

Steinar Førde Olsen er tillitsvalgt i M3 Anlegg, men for tiden arbeider han i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Han kjenner seg igjen i problemstillingen.

– Små og mellomstore bedrifter blir ofte underleverandører, og kommer dermed ofte i en skvis. Da vil man slite med å holde hodet over vannet med tanke på at man blir presset på pris og tid, mener han.

– Som i mange andre bransjer blir det slik at jo lenger ned i næringskjeden du kommer, jo tøffere blir det, hevder han.

Ser tendensen

Maskinentreprenørenes Forbund ser den samme tendensen som Rognli.

– Vi er opptatt at vi skal ha en differensiert strategi, slik at en rekke oppdrag også kan gis til små og mellomstore bedrifter. Det er en viktig sak for oss, sier Trond Johannesen, som er adm. dir i Maskinentreprenørenes Forbund (MEF).

– Statens vegvesen (SVV) har en rekke kontrakter i dag også for de små og mellomstore bedriftene. I MEF har vi en strategi som sier at minst 40 prosent av kontraktsverdien til SVV skal bestå av kontrakter under 100 mill kroner. For oss er dette et viktig mål og i 2016 nærmet man seg dette målet. Det er likevel en krevende utfordring at kontraktene stadig blir større. Vi men er Nye Veier AS kunne hatt en noe mer differensiert strategi enn det myndighetene har pålagt de, mener Johannessen.

• Følg oss på Facebook

REISENDE: Lars Ove Bredesen (t.v.)  fra Surnadal og Daniel Langsæther fra Narvik er reisende i anlegg, og trives med det. De er 14 dager på og 14 dager av.

REISENDE: Lars Ove Bredesen (t.v.) fra Surnadal og Daniel Langsæther fra Narvik er reisende i anlegg, og trives med det. De er 14 dager på og 14 dager av.

Helge Rønning Birkelund

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse