JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fun Light blir svensk, kanskje også Idun ketchup

Fagbevegelsen håper forbrukermakta skal få Orkla til å snu og ikke flytte produksjonen av Idun Ketchup til Sverige.
SVENSK? Produksjonen av Idun Ketchup kan bli flyttet fra Norge til Sverige.

SVENSK? Produksjonen av Idun Ketchup kan bli flyttet fra Norge til Sverige.

Tri Nguyen Dinh

line.scheistroen@lomedia.no

Orkla-konsernets forslag om endringer i fabrikkstrukturer brer om seg. Tirsdag kom nyheten om at Orkla Foods Norge vurderer å flytte store deler av produksjonen fra de to fabrikkene i Rygge til i Fågelmara i Sverige og Spilva Latvia.

Samtidig besluttet Orkla Foods Norge å legge ned produksjonen ved Gimsøy Kloster i Skien.

Mange arbeidsplasser

I dag produseres ketchup, sennep, eddik og dressing på en av Orklas fabrikker i Rygge og grønnsaker på den andre. Orkla vurderer pr i dag ikke å flytte Nora Rygge grønnsaksfabrikk.

De to fabrikken i Rygge har i dag 80 ansatte. Det er usikkert hvor mange som vil bli berørt av at en av fabrikkene eventuelt legges ned. 75 faste ansatte blir direkte berørt. Tillitsvalgte tror det vil forsvinne 40-50 arbeidsplasser.

Ansatte har tatt nyheten tungt.

– Folk er i sjokk. Mange har vært urolige en stund i frykt for at Orklas endringer i fabrikkstrukturen også skulle omfatte oss. Så selv om nyheten kom som et sjokk, så er det samtidig en bekreftelse på den følelse vi har gått rundt med. Mange er lei seg. Andre er sinte. Men alle har møtt opp og gjort jobben sin, forteller Janne Halvorsen, hovedtillitsvalgt i NNN-klubben på Idun og Nora Rygge.

Forbrukermakt

Nå har ansatte og tillitsmannsapparatet startet kampen om å bevare produksjonen i Norge. Parallelt med at de formelle møter og samtaler foregår med ledelsen, jobbes det for å vinne støtte i folket. Halvorsen har snakket seg varm i mange mediekanaler, samt at sosiale medier er tatt i bruk. Like etter at nyheten ble kjent opprettet de gruppen «STOP utflaggingen av varemerket Idun» på Facebook som fikk flere tusen «likere» i løpet av kort tid.

– Vi oppfordrer folk til å bruke forbrukermakta og få flest mulig til å fortelle Orkla Foods hva de mener om at Idun skal lages i Sverige, sier Halvorsen.

Hun stiller spørsmål ved om Orkla Foods egentlig har vurdert risikoen av å flytte produksjonen av et så kjent norsk varemerke som Idun Ketchup til et annet land.

– Har de vurdert risikoen av forbrukermakta, spør Halvorsen seg.

Håpet er at Orkla skal snu, men ansatte og tillitsvalgte er realistiske i sitt håp.

– Vi er kampklare. Vi kommer til å kjempe, selv om vi tror det er svært lite sannsynlig at Orkla snur. Vi ansatte har et håp, men vi har ikke et naivt håp. Det er veldig få tilfeller der Orkla har ombestemt seg, sier Halvorsen.

Færre fabrikker

Orkla Foods Norge begrunner forslaget med et ønske om å samle produksjonen av viktige produkter på færre fabrikker.

– Vi har behov for å samle produksjonen på færre produksjonssteder for å være konkurransedyktige for fremtiden. Det innebærer at vi anser det nødvendig å legge ned noen fabrikker, samtidig som vi øker investeringene ved andre, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, leder for forretningsområdet Orkla Foods i en uttalelse.

Ingen forståelse

De ansatte på Idun i Rygge reagerer på at Orkla vurderer å legge ned en fabrikk som gir 60-70 millioner kroner i årlig overskudd.

– Orkla sender ut med dette et tydelig signal på at Orkla ser det ikke som bærekraftig og lønnsomt å drive produksjon i Norge med mindre det er tollbeskyttet, eller får midler fra staten. De ansatte har ingen forståelse for denne beslutningen.

– En ting er å se på struktur og sammenflytting av underskuddsbedrifter internt i Norge, det kan vi ha en viss forståelse for, men å flytte overskuddsbedrifter ut av landet er det vanskeligere å forstå, skriver NNN-klubben i Idun og Norge på Rygge i en uttalelse.

Det endelige vedtaket er ventet å fattes i mai.

– Merkelig

Knut Berg, fylkeskoordinator for NNN i Østfold, har de siste dagene vært tett på saken.

– Det er veldig merkelig at Orkla vurderer å flagge ut en så stor merkevare som Idun. Jeg kan ha forståelse for at bedriftseiere ser på fabrikkstrukturer, men jeg syns likevel at denne saken er spesiell. Vi snakker om en fabrikk som gir overskudd år etter år. Ansatte har vært med på gjentatte effektiviseringsrunder og så er dette takken de får. Eieren tenker ikke noe annet enn på penger og profitt, sier Berg.

– Jeg har ingen forståelse for at et så stort konsern som Orkla legger ned lønnsomme arbeidsplasser. De skryter av at de viser samfunnsansvar, noe jeg overhode ikke kan se at de gjør.

Opp til forbrukerne

Berg karakteriserer det som «helt horribelt» at norske merkevarer skal produseres i Sverige, transporteres til Norge og selges her.

– Forbrukerne må begynne og reagere på hvor varene de kjøper blir produsert, sier han.

Han mener også at Orklas beslutninger om å legge ned flere fabrikker viser at regjeringens politikk for bedrifter er feilslått.

– Regjeringen gir bedrifter skattelette fordi de skal investere i norske arbeidsplasser, men det er jo det motsatte som skjer, sier Berg.

Flagges ut

Styret i Orkla Foods Norge vedtok også endelig å flytte produksjonen av blant annet Fun Light og Tomtegløgg fra Gimsøy Kloster i Skien til Kumla i Sverige.

Fabrikken i Skien har 24 ansatte. De ansatte og tillitsvalgte ble i februar varslet om en mulig nedleggelse. De har jobbet for å beholde arbeidsplassene i Skien.

Les LO-Aktuelts sak fra besøket på Gimsøy Kloster: No more fun?

– Vi har drøftet alternativer til nedleggelse, men står fast ved at det er nødvendig å flytte virksomheten for å kunne møte en stadig tøffere konkurranse, sier Atle Vidar Nagel-Johansen, leder for forretningsområdet Orkla Foods.

Skuffet

Jan Egil Pedersen, leder i NNN, er svært skuffet over det endelige vedtaket.

– Ved flytting av produksjonen er over 80 års industrihistorie borte. Dette er trist, uttaler Pedersen i en pressemelding.

Han mener at Orkla som en viktig samfunnsaktør burde ta et større samfunnsansvar.

– Eiere som ikke ser viktigheten av norsk verdiskaping og norske arbeidsplasser, men er mest opptatt av den siste kronen i utbyttet, er vi ikke imponert over, sier Pedersen.

Gimsøy Kloster

Er én av 14 fabrikker i Orkla Foods Norge AS

Produserer saft-, leskedrikk, husholdnings- og bakeartiker i tillegg til drinkmikser og essenser

Har 24 ansatte

Kilde: Orkla Foods Norge

Idun Rygge og Nora Rygge

To fabrikker, Idun og Nora

På Idun produseres tomatketchup, sennep og dressinger

På Nora produseres tradisjonsrike grønnsaksproduksjonen av surkål og syltede agurker

Har til sammen 80 ansatte

Kilde: Orkla Foods Norge

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Gimsøy Kloster

Er én av 14 fabrikker i Orkla Foods Norge AS

Produserer saft-, leskedrikk, husholdnings- og bakeartiker i tillegg til drinkmikser og essenser

Har 24 ansatte

Kilde: Orkla Foods Norge

Idun Rygge og Nora Rygge

To fabrikker, Idun og Nora

På Idun produseres tomatketchup, sennep og dressinger

På Nora produseres tradisjonsrike grønnsaksproduksjonen av surkål og syltede agurker

Har til sammen 80 ansatte

Kilde: Orkla Foods Norge