JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Utlendingsforskriften opp i retten

LO i rettssak mot staten for piloter og kabinansatte

LO saksøkte staten for å innføre utlendingsforskriften, som åpner opp for personell fra land utenfor EØS på norskregistrerte fly. Saken har nå vært oppe i Oslo Tingrett.
LO varslet i juni søksmål mot staten for å ha åpnet opp for at personell fra land utenfor EØS kan erstatte dagens besetning på norskregistrerte fly (illustrasjonsfoto)

LO varslet i juni søksmål mot staten for å ha åpnet opp for at personell fra land utenfor EØS kan erstatte dagens besetning på norskregistrerte fly (illustrasjonsfoto)

Sissel M. Rasmussen

anne.siri.rena@lomedia.no

Siden søksmålet ble varslet i juni, har LO sammen med Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening samlet inn omfattende dokumentasjon på at utlendingsforskriften ble utredet og innført på det de mener er feilaktig grunnlag – og at den derfor må oppheves.

– Vi hadde en solid vitneførsel i retten. Dommeren bør derfor ha et godt grunnlag for å vurdere påstanden vår, sier forbundsleder Yngve Carlsen i Norsk Flygerforbund.

Utlendingsforskriften i luftfarten ble endret sommer 2016.

Det er første gang i historien LO går rettens vei for å prøve gyldigheten av en forskrift. Landsorganisasjonen gir med dette et kraftig signal til regjeringa, ifølge Carlsen.

Norwegian får bruke utenlandsk besetning på norskregistrerte fly

Dette er politikk, ikke juss

Titusenvis av europeiske arbeidsplasser kan forsvinne når det åpnes opp for å ansette flygende personell fra land med langt dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn i Europa, såkalte tredjeland, frykter fagforeningene.

– Regjeringa har hevdet at den var nødt til å innføre forskriften for at Norge skal opprettholde internasjonale forpliktelser. Vitneførselen vår viser tydelig at de ikke var forpliktet til dette, sier Carlsen.

Han er selv pilot, som flyr interkontinentalt. Carlsen var partsrepresentant for forbundets piloter i Tingretten i de tre dagene saken varte.

Leder Atle Sønsteli Johansen i LOs juridiske avdeling, forklarer dette sånn:

– Hovedspørsmålet er om EØS-direktivet – altså grenseforordningen – pålegger Norge å gi tredjelandsborgere på fly arbeidstillatelse i Norge, som regjeringa hevder. Hvis retten er enig med LO om at direktivet ikke har en sånn plikt, kan forskriften endres. Det blir da et politisk og ikke rettslig spørsmål om hva regjeringa vil gjøre.

Yngve Carlsen mener fagforeningene blir avskåret fra den politiske debatten fordi regjeringa sier dette handler om juss. De har også sett bort fra tunge høringssvar fra arbeidstakersiden, hevder Carlsen.

Vil gå utover sikkerheten

Regjeringa har nå har gått i bresjen for å åpne for asiatiske lønns- og arbeidsvilkår i europeisk luftfart, mener Yngve Carlsen. Han frykter endringen kan gi smitteeffekter til resten av Europa, og i ytterste konsekvens berøre 135 000 arbeidsplasser.

I tillegg til å ramme arbeidsplasser, tror Norsk Flygerforbund at åpningen i lovverket også kan gå utover sikkerheten.

Norske eller europeiske ansatte må legge fram politiattest som dokumenterer fem års plettfri vandel. Luftfartstilsynet bekreftet i fjor at det er «svært utfordrende» å vurdere politiattester for personer fra ikke-europeiske land, ifølge NTB.

Fortsetter å jobbe politisk

I tillegg til å gå rettens vei, jobber forbundene politisk for å få til en endring. Trolig har de Arbeiderpartiet på sin side.

Aps programkomité har nemlig foreslått å reversere utlendingsforskriften dersom de kommer i regjering til høsten. Komitéleder Hadia Tajik sa til Dagens Næringsliv i fjor høst at de ønsker et regelverk som skjermer utbytting av norske og europeiske ansatte. Hun sa også at arbeidslivspolitikken innen luftfart er et forsømt felt.

Ap ut mot Norwegians arbeidsvilkår

Solvik-Olsen kommenterer

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir følgende kommentar via e-post fra pressevakten i departementet:

– Vi kommenterer ikke saken som går i retten nå. Jeg synes likevel den mistenkeliggjøringen fagbevegelsen uttrykker i sine uttalelser ikke er med å bygge opp om den tilliten som er nødvendig, og som regjeringen streber etter å oppnå mellom partene i arbeidslivet.

Dom i saken er ventet innen 14 dager.

Les også:

Bjørn Kjos kan dumpa lønna for kabinansatte, frykter LO
• (08.01.2016:) Piloter og kabinpersonale til sak mot Norwegian

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse