JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Med pasjon for ølbrygging

Stor entusiasme og høy kreativitet preger håndverksbryggeriet Austmann Bryggeri AS i Trondheim. Utvidelse og nybygging må til for å dekke den økende etterspørselen, og det betyr langt flere ansatte.
MIKROBRYGGERI: Austmann Bryggeri omsatte for 8,1 millioner kroner i fjor.

MIKROBRYGGERI: Austmann Bryggeri omsatte for 8,1 millioner kroner i fjor.

Tri Nguyen Dinh

jo.hestnes@lomedia.no

Krise. Det er full stopp på den lille kolonnen som tapper ølet på håndverksbryggeriet. Noe er feil innstilt, og Kim Roger Halvorsen og Vegard Knustad må ta i bruk all sin kunskap og praktiske sans for å få produksjonen i gang igjen.

Halvorsen har bare jobbet her siden juni og har tidligere bakgrunn fra mekaniske fag.

Les også: Brygger på gamlemåten

Ølentusiast

– Ølbrygging hadde jeg ikke peiling på før jeg begynte her, men du verden så interessant dette er. Nå tenker jeg brygging hele tida.

ÅPNE KAR: Til tross for kort ansiennitet har Kim Roger Halvorsen utviklet ekte entusiasme for ølbrygging. Og på Austmann er det kun åpne gjæringskar som gjelder.

ÅPNE KAR: Til tross for kort ansiennitet har Kim Roger Halvorsen utviklet ekte entusiasme for ølbrygging. Og på Austmann er det kun åpne gjæringskar som gjelder.

Tri Nguyen Dinh

Entusiasme er et stikkord som gjelder for alle på bryggeriet, enten de er ansatt eller tilhører ledelsen. At bryggeriet i det hele tatt eksisterer, må betegnes som et eventyr. Tre gründere, alle i 30-årene, jobbet tidligere på Trondheim Mikrobryggeri. Ideen om å starte sitt eget bryggeri hadde modnet etter hvert. Pågangsmotet hos de unge mennene i 30-årene var upåklagelig, men bankenes tro på forretningsideen var dessverre fraværende, forteller markedsansvarlig Thomas Sjue. Gründerne prøvde å selge seg inn hos samtlige banker, men interessen var laber.

– Det korteste møtet varte under ett minutt. Jeg rakk ikke engang å smake på kaffen før vi ble fortalt at dette dessverre ikke passet, forteller Sjue.

Hva gjør man da, når man er svanger med en baby som bare må ut? Jo, man ringer mor og spør ydmykt om midler. I første omgang var svaret negativt. Mødrene trodde nok det hadde rabla for avkommet. Men så snudde det hele, og to mødre og en tante stilte opp med nok penger til at guttene kunne komme i gang.

• Følg oss på Facebook og Twitter

Tre gamle damer

– Som takk måtte de få sitt eget ølmerke, og ølet «Tre gamle damer» var født, forteller Sjue.

Hva damene selv mener om det lite flatterende navnet, forteller ikke historien noe om.

«Håndverksbryggeri» betyr at det meste gjøres for hånd. Ølbrygger Beau Schimir kommer fra USA og har lang fartstid fra bryggeri, blant annet fra E.C. Dahls bryggeri.

– It’s a great job, forteller han på klingende amerikansk.

Han liker at det er små forhold og at alle er mer eller mindre like og at alle må ta i et tak, enten de er sjefer eller ansatte.

ERFAREN: Beau Schimir kar jobbet på flere bryggerier både i Norge og USA og har også vært innom E.C. Dahls i Trondheim

ERFAREN: Beau Schimir kar jobbet på flere bryggerier både i Norge og USA og har også vært innom E.C. Dahls i Trondheim

Tri Nguyen Dinh

Kim Roger Halvorsen trives også. Arbeidsdagen må betegnes som temmelig travel, og han fyker rundt i bryggeriet for a sjekke at alt går rett for seg. Plutselig høres et kraftig smell. En flaske har eksplodert, øl spruter, og det er full stopp igjen. Halvorsen og Knustad må demontere deler av båndet og plukke ut glasskår. Halvorsen liker det uforutsette og bedyrer at han er fornøyd med vilkårene.

Les også: Ølgründerne

Ordnede forhold

– Vi følger tariffen for bryggerier og vel så det, sier markedsansvarlig Thomas Sjue. Med to foreldre som begge er fagforeningsentusiaster, har han ingen problemer med at de ansatte organiserer seg og at det blir opprettet tariffavtale på bryggeriet.

Det liker forbundssekretær Stein Hagala, med ansvar for bryggeriene i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN).

– Vi har rett og slett hatt problemer med å komme inn på enkelte mikrobryggerier, så det er fint at Austmann i Trondheim er opptatt av å ha ryddige forhold for de ansatte.

Det er forbundssekretæren beredt til å hjelpe til med. Snart skal han ha et møte på Nøgne Ø i Grimstad, og han er naturligvis spent på hva som kommer ut av det.

– Det begynner etter hvert å bli såpass mange av disse mikro-og håndverksbryggeriene at noen helt sikkert vil gå dukken. Men enkelte gjør det godt og vil overleve. Når vanlig pils er på retrett i markedet, blir det rom for andre øltyper. Det er ingen tvil om at mange kunder setter pris på andre øltyper og gjerne lokalbrygget øl. Dette er en vekstnæring som det er viktig at forbundet også er inne i, sier Hagala.

Boblende kreativitet

Kreativitet er et annet stikkord for ølentusiastene. Det finnes knapt grenser for hva som kan blandes i øl for å få fram den rette smaken. Whisky og cognac er vanlige ingredienser, men hva med bær som blåbær og jordbær? Noe øl lukter og smaker av blomster. For en som er vant med at øl er en gul væske som smaker omtrent det samme enten bryggeiet heter Hansa eller Ringnes, føles denne smaksorgien en smule merkelig. Men det selger, og det selger godt. Austmann omsatte for 8,1 millioner kroner i fjor. Det ga et pent overskudd før skatt på 531 000 kroner.

Ny storeier

Øl- og brusgiganten Hansa Borg kjøpte nylig halvparten av Austmann. Den dagen vi besøkte Austmann, ble det første styremøtet med nye eiere avholdt. Begge parter har stor tro på samarbeidet.

For Hansa Borg, som er landets nest størst bryggerikonsern, er det strategisk viktig å være til stede i et voksende marked hvor betalingsviljen er stor. Det forteller Lars Andreas Midtgaard, administrerende direktør i Hansa Borg, til Aftenposten. Austmann er det andre håndverksbryggeriet Hans Borg kjøper seg inn i, etter at konsernet kjøpte 54, 44 prosent av aksjene i Grimstad-bryggeriet Nøgne Ø i 2013.

Bryggemåten hos Austmann minner om den engelske hvor bryggingen foregår i åpne kar og ikke i lukkede systemer og sylinderformede tanker. Selv om Hansa Borg nå er kommet inn på eiersiden og driver industrielt, skal Austmann fortsette på «gammelmåten».

– Vi skal fortsatt være Austmann, bedyrer Thomas Sjue.

Austmann Bryggeri

• Etablert i 2013.

• Holder til på Høvringen i Trondheim.

• Produserte i 2015 250 000 liter øl, hvorav 15 prosent gikk til eksport.

• Bryggeriet skiller seg fra flertallet av andre norske bryggerier ved å ha en særegen bryggeteknikk, som foregår i åpne gjæringskar fremfor lukkede tanker som er mer utbredt. Metoden er mer arbeidskrevende, men hevdes å gi bedre kontroll over gjæringsprosessen.

• Austmann Bryggeri har tatt navnet sitt etter det gammelnorske ordet «austmann», som ble brukt om nordmenn som dro østover på handels- og oppdagelsesreiser.

• Austmann Northumberland Brown Ale fikk gull på Meiningers International Craft Beer Award i Tyskland i 2014.

Kilde: Wikipedia

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Austmann Bryggeri

• Etablert i 2013.

• Holder til på Høvringen i Trondheim.

• Produserte i 2015 250 000 liter øl, hvorav 15 prosent gikk til eksport.

• Bryggeriet skiller seg fra flertallet av andre norske bryggerier ved å ha en særegen bryggeteknikk, som foregår i åpne gjæringskar fremfor lukkede tanker som er mer utbredt. Metoden er mer arbeidskrevende, men hevdes å gi bedre kontroll over gjæringsprosessen.

• Austmann Bryggeri har tatt navnet sitt etter det gammelnorske ordet «austmann», som ble brukt om nordmenn som dro østover på handels- og oppdagelsesreiser.

• Austmann Northumberland Brown Ale fikk gull på Meiningers International Craft Beer Award i Tyskland i 2014.

Kilde: Wikipedia