JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

«Nye Kristiansund» ble bygget med det beste fra hver kommune

God tid og bred deltakelse fra de tillitsvalgte var to av suksessfaktorene da Kristiansund og Frei ble én kommune i 2008.
FORSKJELL: Astrid Elisabeth Rønning, som i dag er leder for Fagforbundet Kristiansund, og Geir Ole Kanestrøm var begge med på kommunesammenslåingen mellom Frei og Kristiansund. De mener det er stor forskjell på en sammenslåing som er ønsket av kommunene selv og en reform som er styrt ovenfra.

FORSKJELL: Astrid Elisabeth Rønning, som i dag er leder for Fagforbundet Kristiansund, og Geir Ole Kanestrøm var begge med på kommunesammenslåingen mellom Frei og Kristiansund. De mener det er stor forskjell på en sammenslåing som er ønsket av kommunene selv og en reform som er styrt ovenfra.

Sissel M. Rasmussen

ragnhild@lomedia.no

– Ingen mistet jobben, men noen valgte å gå av med tidligpensjon.

Geir Ole Kanestrøm snakker om kommunesammenslåingen mellom Frei og Kristiansund for snart ti år siden. Den gang var han hovedtillitsvalgt for Fagforbundet i Kristiansund kommune, og tok del i hele prosessen – fra de første planene til den nye kommunen formelt ble født den 1. januar 2008.

Det tok fem år.

– Den tiden trengte vi, sier Kanestrøm bestemt.

Tre år på ny reform

I regjeringens kommunereform er det satt av atskillig kortere tid. Arbeidet med reformen startet i 2014. Innen 1. juli i år skal kommunene fatte vedtak om en eventuell sammenslåing, og våren 2017 vil regjeringen legge fram for Stortinget et forslag til ny kommunestruktur.

Geir Ole Kanestrøm har fått mange spørsmål fra tillitsvalgte som nå står med liknende utfordringer som det han gjorde for ti år siden. Det er ikke så mange å høste erfaringer fra. De siste ti årene er det kun gjennomført fem kommunesammenslåinger i Norge.

– Arbeidsgiver sa tidlig i prosessen at tillitsvalgte skulle være med. Vi var med i absolutt alle fora som angikk sammenslåingen, med unntak av Fellesnemda som var et rent politisk fora. Vi var til og med med og bestemte antallet representanter i det nye kommunestyret, forteller Kanestrøm.

Ingen ble sagt opp

Petter Ingeberg, som var prosjektleder for sammenslåingen sist, og som nå leder kommunereformarbeidet i Kristiansund, mener de tillitsvalgtes deltakelse var en viktig årsak til at sammenslutningen gikk så godt som den gjorde. Allerede i 2004 ble det gjort et vedtak om at ingen av de ansatte i de to kommunene skulle sies opp. Det bidro til å skape ro rundt arbeidet.

– Det var mye usikkerhet i befolkningen på forhånd, særlig blant innbyggerne på Frei. Men det at vi ga en jobbgaranti til alle kommunalt ansatte og sikret at tillitsvalgte var med hele veien, bidro til å dempe støyen. Vi opplevde liten uro etter at vedtaket var fattet, forklarer han.

PROSJEKTLEDER: Petter Ingeberg, som var prosjektleder for sammenslåingen mellom Kristiansund og Frei, mener det er viktig at tillitsvalgte får et eierskap til prosessen på et tidlig tidspunkt.

PROSJEKTLEDER: Petter Ingeberg, som var prosjektleder for sammenslåingen mellom Kristiansund og Frei, mener det er viktig at tillitsvalgte får et eierskap til prosessen på et tidlig tidspunkt.

Sissel M. Rasmussen

Likeverdige parter

Frei var lillebror med sine 5300 innbyggere. Kristiansund hadde over 17.000. I gamle Frei var det mange som fryktet at de ville bli slukt av byen. Petter Ingeberg mener en av suksessfaktorene for sammenslåingen var at bekymringene ble tatt på alvor og at kommunene gikk inn i samarbeidet som likeverdige parter.

Etter loven skal styrende komiteer i en kommunesammenslåing gjenspeile innbyggertallet i de to kommunene. Men Kristiansund og Frei søkte om dispensasjon. Dermed fikk alle styrende råd og utvalg like mange representanter fra Frei som fra Kristiansund. I tillegg ble ordføreren i Frei, som var klart imot sammenslåing, valgt til leder for utredningskomiteen.

– Det ga en slags garanti for at konklusjonene som ble presentert, var blitt grundig vurdert, forteller Ingeberg.

Det beste fra hver kommune

Også Geir Ole Kanestrøm beskriver prosessen som god. En av de store fordelene, mener han, var at ordførerne sa at de skulle danne nye Kristiansund kommune med det beste fra hver av kommunene.

– Da planene ble harmonisert, tok vi alltid utgangspunkt i det beste.

Det førte blant annet til at forsikringsordningene som de ansatte i Frei nøt godt av, ble gjeldende for alle ansatte i den nye kommunen. Økonomisk innsparing var heller ikke noe hovedfokus under arbeidet, forteller Kanestrøm.

Vanskelig samlokalisering

Det betyr imidlertid ikke at alt gikk knirkefritt. Den vanskeligste saken skulle vise seg å være samlokaliseringen av de to kommuneadministrasjonene. Til å begynne med ble det signalisert at det ikke var plass til hele administrasjonen ved Kristiansund rådhus, og en av anbefalingene var at personal- og økonomiavdelingen skulle få kontor ved gamle Frei rådhus. Det var ikke like populært blant alle ansatte.

– Hvilke funksjoner skulle være på rådhuset i Kristiansund, og hvilke skulle være på rådhuset i Frei? Det var en krevende prosess der vi tillitsvalgte virkelig fikk gjennomgå. Det var en periode jeg nesten kunne kjenne misnøyen på kroppen, forteller Kanestrøm.

Enden på visa ble imidlertid at man likevel fant plass til alle rådhusansatte ved Kristiansund rådhus, mens andre funksjoner, som barnevernstjenesten, ble flyttet til Frei.

– Hva slags reaksjoner fikk du fra de ansatte som måtte flytte?

– Vi satte ned egne arbeidsgrupper som hadde fokus på flytting av arbeidsplasser og hvordan en skulle ta imot nye medarbeidere. Det ble en veldig god prosess der de ansatte brukte tid på å møte hverandre, slik at de kom inn i et kjent miljø i god tid før 1. januar 2008. Jeg opplevde lite misnøye i hvert fall.

SAMARBEID: Foreningene i Frei og Kristiansund var godt samkjørte under hele sammenslåingsprosessen, og slo seg sammen så tidlig som i 2003, forteller tidligere hovedtillitsvalgt Geir Ole Kanestrøm.

SAMARBEID: Foreningene i Frei og Kristiansund var godt samkjørte under hele sammenslåingsprosessen, og slo seg sammen så tidlig som i 2003, forteller tidligere hovedtillitsvalgt Geir Ole Kanestrøm.

Sissel M. Rasmussen

Et kjempestort puslespill

Alt i alt var det 1600 kommunalt ansatte som skulle finne sin plass i en ny organisasjon. Det var et puslespill med enormt mange brikker.

– Bare det å harmonisere personalsystemet i Kristiansund og i Frei, og finne riktige ansettelsesdatoer, var en lang og tidkrevende prosess. Alle ansatte skulle ha en ny arbeidsavtale, og det var langt fra alt som var digitalisert. Jeg tror vi brukte over ett år bare på det arbeidet.

Kanestrøm, som var hovedtillitsvalgt, sluttet tidlig å telle timer.

– Hvor mye frikjøp hadde du?

– 180 prosent! ler Kanestrøm

Som hovedtillitsvalgt hadde han i utgangspunktet 100 prosent frikjøp, og fikk beskjed om at oppgavene måtte løses innenfor den rammen.

IKKE FØRSTE SAMMENSLÅING: I Kristiansund rådhus henger fotografier av alle de gamle ordførerne i Grip kommune. Grip ble slått sammen med Kristiansund i 1964, og hadde da drøyt 100 innbyggere.

IKKE FØRSTE SAMMENSLÅING: I Kristiansund rådhus henger fotografier av alle de gamle ordførerne i Grip kommune. Grip ble slått sammen med Kristiansund i 1964, og hadde da drøyt 100 innbyggere.

Sissel M. Rasmussen

– Krev mer frikjøp!

Så vel tillitsvalgte som politikere fikk møtegodtgjørelse for alle komitémøter som handlet om kommunesammenslåingen. Det ga en pen ekstrainntekt, men Geir Ole Kanestrøm ville heller ønsket seg mer tid.

– Mitt tips nummer 1 til andre tillitsvalgte er å velge økt frikjøp framfor andre ytelser, som møtegodtgjørelser. Det er viktig, så man ikke sliter seg helt ut, sier han.

I tillegg til alt reformarbeidet hadde Kanestrøm alle oppgavene som normalt tilfaller en hovedtillitsvalgt, som ansettelser og personalsaker. I ettertid er det lett å se at det ble for mye.

– Vi burde stått knallhardt på kravet om at jeg skulle fristilles fra hovedtillitsvalgt-funksjonen så lenge dette pågikk, sier han.

Han råder andre tillitsvalgte til å spille mest mulig på lag med hverandre.

– Ikke tro at du kan gjøre alt alene. Det er umulig.

Kommunereformen

• Arbeidet med en kommunereform ble satt i gang av den borgerlige regjeringen i 2014.

• Regjeringens mål er større og mer robuste kommuner.

• Regjeringen vil gi økonomiske gulrøtter til kommuner som vedtar sammenslåing, mens kommuner som velger å stå alene, vil få mindre inntekter.

• Landets kommuner har fått frist til 30. juni 2016 med å fatte vedtak om sammenslåinger.

• Forslag til ny kommunestruktur skal legges frem for Stortinget våren 2017.

Mitt tips nummer 1 til andre tillitsvalgte er å velge økt frikjøp framfor andre ytelser.

Geir Ole Kanestrøm

– Glemmer de ansatte

Erfaringene med dagens kommunereform viser at det ikke er noen selvfølge at tillitsvalgte blir tatt med på råd.

– Vi har jevnlige møter med fylkeskretsene, og mitt inntrykk er at fram til en intensjonsavtale er på plass, er de tillitsvalgte i mange kommuner lite involvert, sier nestleder i Fagforbundet, Odd-Haldgeir Larsen.

Han presiserer at det er stor variasjon, men at rapportene fra mange kommuner er at framtidig kommunestruktur drøftes i rene politiske utvalg der de ansatte ikke er representert. Det synes Larsen er underlig.

– Dersom tillitsvalgte først skal med når vedtaket er fattet, blir det ingen god prosess. Det er de ansatte i kommunen som har skoene på. Å involvere de tillitsvalgte er en forutsetning for å lykkes, mener han.

Kommunereform – en miniveileder for tillitsvalgte

Overordnet:

1. Bidra til en debatt basert på åpenhet og fakta, og til at de endelige avgjørelsene fattes lokalt gjennom folkeavstemning.

2. Utøve medbestemmelse og medinnflytelse i alle faser av prosessen.

3. Ivareta medlemmene og deres interesser.

4. Sørge for god samhandling i alle ledd i vårt organisatoriske arbeid.

1. Jobbgaranti

For å sikre medlemmene best mulig ved en kommunesammenslåing bør det framforhandles jobbgarantier, slik at alle ansatte er sikret jobb i den nye kommunen. En flyttegaranti kan også være aktuelt i nye kommuner med store avstander.

2. Politisk påvirkning

Ta i bruk det fagligpolitiske samarbeidet for å påvirke de lokale prosessene. Be om drøftinger med de lokale partiene.

3. Kunnskaps- og informasjonsspredning

Skriv leserinnlegg og delta i lokale debatter. Ta i bruk sosiale medier for å spre informasjon og kunnskap.

4. Alliansebygging

Lokale frivillige organisasjoner og interesseorganisasjoner kan bli viktige støttespillere i arbeidet med kommunereformen. Husk: Sammen står vi sterkere!

5. Medbestemmelse

For å sikre et godt resultat er det viktig at forbundet og de ansattes organisasjoner involveres på et tidlig tidspunkt. Er prosessen i gang, uten at arbeidsgiver har tatt initiativ til å inkludere forbundet, må du som tillitsvalgt raskt sørge for at drøftingsmøter avholdes.

6. Informasjon til medlemmer

Berørte medlemmer vil kunne føle utrygghet og informasjonsbehovet vil bli stort. Fagforeninga må derfor sørge for å informere og ha dialog med medlemmene gjennom hele prosessen.

7. Sikre faste ansettelser

Selve gjennomføringen av kommunereformen vil løpe over mange år. Det kan derfor tenkes at arbeidsgiver i enkelte tilfeller vil ønske å ansette midlertidig med begrunnelse i en framtidig omstilling. Vis til hovedregelen om at det skal ansettes fast, jf. arbeidsmiljøloven §14-9 (1).

8. LO Kommune

For å sikre ivaretakelse av alle LO Kommunes medlemmer er det viktig at LO Kommune etableres på fylkesnivå. Fagforbundet har påtatt seg ansvaret for å sørge for at dette skjer. Der det ligger til rette for det, etableres LO Kommune lokalt.

Kilde: Fagforbundet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Kommunereformen

• Arbeidet med en kommunereform ble satt i gang av den borgerlige regjeringen i 2014.

• Regjeringens mål er større og mer robuste kommuner.

• Regjeringen vil gi økonomiske gulrøtter til kommuner som vedtar sammenslåing, mens kommuner som velger å stå alene, vil få mindre inntekter.

• Landets kommuner har fått frist til 30. juni 2016 med å fatte vedtak om sammenslåinger.

• Forslag til ny kommunestruktur skal legges frem for Stortinget våren 2017.