Svensk LO satser på digital «hjelpetelefon»
LO i Sverige vil være tilgjengelig for alle arbeidstakere hele døgnet.
NETTSIDEN: På Facket Direkt kan svenske arbeidstakere ta kontakt med LO for å få svar på spørsmål om sine rettigheter. Skjermdump fra nettsidene.
LO i Sverige
ragnhild@lomedia.no
I november lanserte svensk LO «Facket Direkt». Tanken har vært å bygge en svartjeneste som skal være tilgjengelig for alle tjuefire timer i døgnet.
– Vi ser at stadig flere anvender sine mobiltelefoner for å finne informasjon. Fra før har vi «Fackets hjälptelefon», men å ha en telefontjeneste er ikke lenger tilstrekkelig. Vi fant ut at vi også måtte være tilstede i de digitale kanalene, forklarer webredaktør Jonas Wall.
• Følg oss på Facebook og Twitter
Mangler grunnleggende kunnskaper
«Må jeg prøvejobbe uten betaling?» «Jeg får ingen ansettelseskontrakt, hva skal jeg gjøre?» Tanken er at man skal kunne gå inn på Facket Direkt og få svar på disse, og andre vanlige spørsmål om rettigheter i arbeidslivet. Hvis man ikke finner svar, kan man sende sitt spørsmål til LOs eksperter og få svar på mail eller telefon.
• Noe du lurer på? Prøv vårt tariffleksikon!
Tjenesten tar sikte på å nå ut til både medlemmer og ikke-medlemmer, og skal i prinsippet være til hjelp for alle som vil ha svar på grunnleggende spørsmål om arbeidslivet.
– Det som er nytt i dag, er at mange, selv godt voksne mennesker, har veldig dårlige kunnskaper om sine rettigheter i arbeidslivet, påpeker webredaktør Jonas Wall.
Ikke-organiserte arbeidstakere vet ikke nødvendigvis hvilket forbund de hører hjemme i, eller hvor de kan få hjelp. Derfor er det naturlig at LO har en tjeneste som fanger opp denne gruppen, mener Wall. Også arbeidsgivere tar kontakt, for å spørre om det de gjør, er riktig.
Arbeidslivet er dessuten annerledes i dag enn det var for noen tiår siden.
– Før i tiden hadde de fleste en fast arbeidsplass der man diskuterte med kolleger i lunsj- og kaffepauser, men slik der det ikke alltid ut lenger. En del drar rett ut til den plassen der de skal utføre jobben, og siden hjem. Det her er en måte vi kan nå dem på, forklarer LO-nestleder Ingela Englund til LO-avisa Arbetet.
• Dette må du vite om arbeidstidsutvalget
NY SVARTJENESTE: Svensk LO går nye veier for å yte service til svenske arbeidstakere.
Håvard Sæbø
Mer kompliserte spørsmål
Etter at svensk LO har bygget ut hjemmesidene med svar på alminnelige spørsmål, ser de at flere leter seg fram til svarene på egenhånd. Antallet telefonhenvendelser har blitt færre, samtidig som spørsmålene de nå får per telefon, er mer kompliserte enn før.
– Om ikke vi hadde hatt denne kanalen, hadde folk søkt svar hos andre aktører. Det er ikke sikkert de ville fått akkurat de samme svarene, påpeker Wall.
• Se lønnsutviklingen i din bransje
Kun i sommermånedene
Norsk LO har ingen helårs svartjeneste som svensk LO, verken på nettsidene eller per telefon. Det åpnes imidlertid en hjelpetelefon hver sommer i forbindelse med sommerpatruljen, og denne er rettet mot ungdom.
• LOs sommerpatrulje på veien i 30 år
Bård Nylund, nestleder i LOs organisasjonsavdeling, har ikke noe godt svar på hvorfor LO ikke har en tilsvarende svartjeneste, men utelukker ikke at det kan komme i framtiden.
Han påpeker at LO holder på med en stor organisasjonsgjennomgang. Hvilken service LO yter til medlemmene er en del av den gjennomgangen.
– Vi er opptatt av å finne en god modell for kontakt med medlemmene, men det er for tidlig å konkludere om konkrete løsninger, sier Nylund.
• «Karin» holder medlemskapet skjult for sjefen
Vil lytte til svenske erfaringer
Flere av LOs forbund har allerede svartjenester som kan ligne den svenske modellen, forteller han, deriblant Fagforbundet.
– Svensk LO påpeker at mange har dårlige kunnskaper om sine rettigheter i arbeidslivet, og at ikke-organiserte ikke nødvendigvis har kjennskap til de enkelte forbundene. De har kanskje bare hørt om LO, og søker seg derfor dit for informasjon. Hvordan skal man nå ut til denne gruppen?
– Jeg tror ikke svensker og nordmenn er så forskjellige i så måte. Vi jobber også med en løsning som skal gjøre det enklere for folk å finne sitt forbund. Dette henger sammen.
Nylund mener det er naturlig å høre erfaringene til forbundene som allerede har en form for svartjeneste. I tillegg er han interessert i å få vite mer om den svenske ordningen.
– Jeg skal besøke svensk LO i slutten av mars, og i den forbindelse vil jeg be om å få en liten innføring i Facket Direkt, sier Nylund.
Om ikke vi hadde hatt denne kanalen, hadde folk søkt svar hos andre aktører.
Jonas Wall