JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vi strakk oss langt, sier SAS. Tullball, svarer de streikende pilotene

Seks måneders forhandlinger, to fulle dager med mekling, og åtte timer overtid førte ikke fram: Nå streiker SAS-pilotene.
FORHANDLINGSLEDER: – Vi har stilt opp på dugnad for å redde SAS i dårlige tider. Da er det ikke urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre, sier forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad

FORHANDLINGSLEDER: – Vi har stilt opp på dugnad for å redde SAS i dårlige tider. Da er det ikke urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre, sier forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad

Helge Rønning Birkelund

helge@lomedia.no

To piloter tas ut i streik fra mandag. Fra torsdag kan det bli fullt kaos når alle norske SAS-piloter, rundt 550 i tallet, går ut i streik.

Nå skylder begge parter på hverandre.

– Kastet alle krav

– Det ble brudd fordi SAS valgte å si nei til vårt tilbud etter at vi til slutt hadde kastet nesten alle våre krav på båten, sier forhandlingsleder for Norsk Flygerforbund, Jens Lippestad til LO-Aktuelt.

– Vi gikk så langt ned at vi bare satt igjen med krav som i realiteten allerede er innfridd gjenom våre svenske og danske kollegaer, som vi flyr sammen med. Vi reduserte omtrent på alt vi hadde, men selv ikke det var nok, legger han til.

– SAS hevder at de strakk seg langt?

– Det er tullball. Jeg synes ikke SAS strakk seg i det hele tatt. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor de velger å kaste tusenvis av passasjerer ut i konflikt for det som framstår som helt rimelige krav etter vår mening.

Har stilt opp

Lippestad mener SAS kunne unngått streik dersom de hadde gitt pilotene de samme betingelsene som i Danmark og Sverige, med nasjonale tilpasninger.

– Dette er svært provoserende. Vi kan ikke akseptere denne splitt og hersk taktikken til SAS, mener Lippestad.

Han mener pilotene gang på gang har stilt opp for å redde SAS i dårlige tider, og mener det ikke er urimelig at SAS gir noe tilbake når det går bedre.

I forhandlingene har pilotenes krav vært fortsatt faste og hele stillinger, mer forutsigbarhet i forhold til arbeid og fritid, samt et moderat lønnstillegg.

– Det er SAS som nå fullt og helt må bære ansvaret for at passasjerene blir rammet. Vi beklager dette sterkt. Denne streiken kunne SAS unngått hvis de hadde vist reell vilje til løsning. I stedet møter vi et arrogant SAS som mener at deres ansatte skal godta dårligere arbeidsvilkår. Det kan vi rett og slett ikke akseptere, sier Lippestad.

– Uforståelig

Leder for SAS-pilotene i Parat, Jan Levi Skogvang, sier det er uforståelig at SAS ikke vil gi norske piloter det samme som er framforhandlet i Sverige og Danmark.

– Jeg undrer meg over hvorfor SAS velger en slik strategi. Det er nærmest som at man ikke tar oss på alvor, men i stedet bare ønsker å erstatte dårlige ordninger med enda dårlige løsninger. Vi føler vi blir holdt litt for narr, sier Skogvang.

Han sier medlemmene krever reelle forbedringer.

– Vi er villig til å streike lenge om nødvendig, men håper SAS tar til fornuft. Med et anstendig tilbud setter vi oss ved forhandlingsbordet igjen, sier Skogvang.

– Strakk oss langt

Motparten er av en helt annen oppfatning.

– Vi strakk oss svært langt hos Riksmekleren uten å nå fram. Det er vanskelig å innfri krav som gir betydelig høyere kostnader for SAS og går utover det andre grupper i årets oppgjør har fått, sier adm. direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe, som har forhandlet på vegne av SAS.

– Pilotene i SAS har svært gode lønns- og arbeidsvilkår, med en snitt årlig grunnlønn før tillegg på rundt en million kroner. Antall arbeidsdager i året er færre enn det de aller fleste andre yrkesgrupper har, og arbeidstiden må fortsatt tilpasses til når passasjerene ønsker å reise. SAS konkurrerer i et usedvanlig hardt globalt marked der alle typer konkurrenter omstiller seg hele tiden for å holde kostnadene nede. Derfor er en avtale med pilotene der de får en lønnsøkning på linje med alle andre yrkesgrupper en forutsetning for nye investeringer og en trygg drift. Det er beklagelig at vi ikke lykkes i denne omgang, sier Lothe.

Stans på torsdag

Hva som skjer videre, er det for tidlig å si noe om.

– Nå har vi så vidt rukket å gå fra hverandre. Vi har ikke tenkt på hva som skjer videre. Nå må dette få virke litt og så får partene tenke seg litt om. Så får vi ta det derfra, sier Jens Lippestad.

Norsk Flygerforbund og Parat har tatt ut alle de norske pilotene som flyr rutetrafikk ut i streik. Det er snakk om 358 i LO og rundt 200 fra Parat. Det er alle de norske SAS-flygerne.

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse