JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fellesforbundet med kraftig kritikk av Statoil:

Utlover dusør for dumpingbevis

Inntil 5.000 kroner til den som kan dokumentere at det foregår sosial dumping på Mongstad.
dUSØR

dUSØR

Erlend Angelo

hanne@lomedia.no

Avdeling 5 i Fellesforbundet har sett seg lei på det som foregår under nesen på Statoil på Mongstad, som de kaller leverandørindustriens verste fiende. De mener at statsselskapet utraderer lokal arbeidskraft og lokale bedrifter gjennom systematisk bruk av sosial dumping.

Nå vil de friste varslere til å komme med dokumentasjon – under løfte om streng konfidensialitet.

Systematisk undergraving

Arbeidskraften importeres gjennom bemanningsbyrå på minimumslønn, trekkes for innkvartering i Statoils brakkerigger for til sammen 4.500 kroner i måneden. I tillegg må arbeidstakerne selv dekke reisekostnadene pluss kost, og de får heller ikke 20 prosent utenbystillegg, hevder avdeling 5 i Bergen. De mener dette er systematisk og har en enorm smitteeffekt, at det undergraver tariffavtaler, lokalt samarbeid og frontfag som modell for lønnsdannelsen i Norge.

• Må flytte eller betale pendlingen selv

Vil premiere

– Vi har hatt problemer med å få ut dokumentasjon og vil gjerne premiere den som tar belastningen med å komme til oss med det. Og vi lover selvsagt full anonymitet, sier Rune Alne, organisasjonssekretær i avdeling 5.

Dokumentasjonen de trenger er lønnsslipper og arbeidskontrakter.

– Mange, særlig utenlandske, arbeidstakere er redde for å fortelle hva de har i lønn, sier Alne til Magasinet for fagorganiserte.

Han framholder at fast ansatte fagarbeidere erstattes med billige såkalt «frivillige» pendlere uten dekning av utgifter til reise, kost og losji. Utenlandske fagarbeidere får hjelpearbeiderlønn selv om Statoil har høynet vanskelighetsgraden på de såkalte «site-testene» for å få arbeid på anlegget. Nå har også polske arbeidstakere begynt å takke nei til å komme oppover for å jobbe fordi det ikke lenger er lønnsomt for dem når de må betale reise, kost, og losji selv og heller ikke får det 20 prosents utenbystillegget som er tariffestet, ifølge Alne.

Les mer: Fellesforbundet og Norsk industri uenige om likebehandling av innleide

Gir seg ikke

– Nå må Statoil våkne! Vi har prøvd å få Statoil ved Mongstad i tale i denne saken, men de vil ikke treffe oss, sier Alne, men forteller at de har begynt å legge press på underleverandører.

Etter at de gikk ut med dusøren, har de fått inn mange tips, og Alne lover at de ikke vil gi seg før det blir ordnet opp i forholdene.

Magasinet ba Statoil kommentere påstandene som er framkommet i uttalelsen til avdeling 5. Ola Anders Skauby, mediekontakt for forskning og teknologi, prosjekter, boring og brønn samt innkjøp svarer:

«Vi kjenner oss ikke igjen i den beskrivelsen Fellesforbundets lokallag gir. Statoil har de siste månedene tildelt kontrakter innen vedlikehold, modifikasjoner, isolering, stillas og overflatebehandling til en samlet verdi av opptil 35 milliarder. Disse kontraktene skaper mange arbeidsplasser lokalt og gir ringvirkninger over hele landet.

I prosessen med å tildele kontraktene har vi vært opptatt av bærekraftige avtaler som gir langsiktighet og forutsigbarhet for leverandørene og deres ansatte. I tildelingen av kontraktene er det lagt vekt på konkurransedyktige leveranser, økt effektivitet og kvalitet, riktig fokus på HMS, samt å sikre bærekraft og lønnsomhet hos leverandørene.

Vi forventer selvsagt at de avtalte tjenestene leveres i tråd med gjeldende lover, regler og avtaleverk.»

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse