EL og IT krever el-ferger mot arbeidsledighet
LO-forbundet mener regjeringens tiltakspakke er en bløff.
FØRSTE: Elfergen Ampere trafikkerer strekningen Oppedal - Lavik på E39 over Sognefjorden som den første i landet. Nå vil EL og IT Forbundet ha elektriske ferger på flere strekninger.
Knut Viggen
Leder i EL og IT Forbundet, Jan Olav Andersen, vil bytte landets dieselferger med elferger.
– Arbeidsplasser kan skapes umiddelbart. Klimautslippene kan gå ned og fergeflåten blir bedre. Tre fluer i én smekk, sier Andersen, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).
BYGD I NORGE: Ampere ble bygget i 2014 av Fjellstrand verft for rederiet Norled og går i ordinær trafikk over Sognefjorden.
Leif Martin Kirknes
Revidert budsjett
Om en drøy måned, 11. mai, legger regjeringen fram Revidert Nasjonalbudsjett (RNB). En gyllen mulighet for å gjøre noe med ledigheten, mener LO-forbundet som nå ber regjeringen investere i nye elferjer for å bekjempe ledigheten på Vestlandet.
Tall fra Statistisk sentralbyrå viser en arbeidsledighet på 4,8 prosent av arbeidsstyrken. Antallet uten jobb har dermed økt med 47.000 siden 1. mai i 2014.
– Ledigheten har økt i lang tid og må møtes med en mer aktiv sysselsettingspolitikk enn hittil. Regjeringen kom med en tiltakspakke i statsbudsjettet i fjor som viste seg å være en bløff. Pengene gikk ikke dit de skulle. Nå bør det rettes opp med nye og treffsikre tiltak, mener Jan Olav Andersen, og peker blant annet på landets fergeflåte.
Deadline
Arbeiderpartiet har satt 2030 som deadline for å elektrifisering av fergestrekningene.
Av de totalt 180 fergene som krysser norske fjorder, vil det lønne seg å skifte ut 84 til batteridrift og 43 til hybrid drift, ifølge en studie som Siemens har utført i samarbeid med Bellona.
Tiltaket vil redusere CO2-utslippene med 300.000 tonn i året. (ANB)