Etter helikopterulykken
LO-tillitsvalgt advarte mot helikoptertype måneder før ulykken
Nils Gunnar Knutsen argumenterte mot bruk av Super Puma i debatt i bystyret i Bergen før jul. Reiser ut på Gullfaks B mandag.
HELIKOPTER: Sikkerhet og trygghet står i høysetet i forbindelse med helikoptertransport på norsk sokkel. Her fra et besøk på Troll A-plattformen LO Ingeniør gjorde i august 2015.
Sissel M. Rasmussen
knut.viggen@lomedia.no
Mandag reiser LO-tillitsvalgt Nils Gunnar Knutsen ut fra Flesland til Gullfaks B, plattformen ulykkeshelikopteret kom fra fredag 29. april. Han innrømmer at det blir et spesielt møte.
– Det blir spesielt, men sånn er det. Det kan være godt både for meg og dem der ute, sier Knutsen.
Ventet på transport
Da helikopterulykken som kostet 13 mennesker livet skjedde 29. april, satt EL og IT-tillitsvalgt Nils Gunnar Knutsen og ventet på helikoptertransport inn fra en annen offshoreinnstallasjon i Nordsjøen.
For tre år siden ble Knutsen valgt inn som LO-tillitsvalgt eller LO-koordinerende på Statoils anlegg på sokkelen sammen med fem andre. Det dreier seg om til sammen rundt 30 plattformer.
Jobben består i å reise rundt og besøke LO-organiserte som er på jobb, informere og snakke med medlemmer og andre om blant annet lønns- og arbeidsvilkår.
TRANSPORT: Nils Gunnar Knutsen reiser et sted mellom 60 og 70 turer til og fra plattformer i Nordsjøen hvert år.
Knut Viggen
60-70 turer i året
De tillitsvalgte reiser ut fra alle heliporter fra Stavanger i sør til Kristiansund i nord, benytter begge helikoptertyper og er i luften et sted mellom 60 og 70 ganger i året.
Han kjente en av de omkomne, Lyder Martin Telle, elektriker i Aker Solutions og kjente også godt til en av de andre omkomne.
– Mine tanker går til pårørende som har mistet sine i denne tragiske ulykken, sier han.
I tillegg til jobben som tillitsvalgt er Nils Gunnar Knutsen også engasjert i politikken. Og det var som bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet i Bergen han før jul deltok i en debatt rundt helikopterstøy og utflygingstraseene mellom sokkelen og Bergen lufthavn. Han skrev også et leserinnlegg om saken som ble trykket i Nettverk, medlemsbladet til EL og IT Forbundet (2-2016).
Ville forby S-92
Noen av partiene i bystyret ønsket å forby flyging med S-92 i et tidspunkt på døgnet og på helg og helligdager. Istedet skulle det benyttes støysvake helikoptre, var forslaget.
– For oss som reiser i Nordsjøen er støysvake helikoptre ensbetydende med Super Puma EC225, det som styrtet på Sotra. Det finnes ikke noe alternativ, forklarer Knutsen.
I debatten og i innlegget pekte han både på at helikoptertypen hadde hatt tekniske problemer og at folk sitter som sild i tønne i alle retninger, flettet sammen uten de samme mulighetene til å komme seg ut ved en eventuell nødlanding.
– Fornuftig valg
Innstillingen fra byrådet ble istedet et forslag som skulle ivareta både hensynet til sikkkerhet og støyplage fra naboene, noe Knutsen syntes var et fornuftig valg. Det ble ikke noe forbud mot S-92, som Knutsen betegner som selve arbeidshesten i Nordsjøen.
– Det er de maskinen vi oljearbeidere er mest komfortable med. Vi sitter godt, omtrent som i en buss. Vi har relativt god plass, mindre støy inne i kabinen og ved en eventuell kontrollert nødlanding kan vi på en grei måte komme oss ut av kabinen, sier Knutsen.
PLATTFORMBESØK: Nils Gunnar Knutsen på et besøk på Snorre A-plattformen i oktober for tre år siden. Knutsen er en av seks LO-koordinerende i Statoil.
Knut Viggen
Støtter opprop
– Sikkerheten til offshorearbeiderne må alltid være det viktigste i diskusjonen om hvilke type helikoptre vi skal bruke på sokkelen, sier EL og ITeren.
Han støtter beslutningen om å sette Super Puma-helikoptrene på bakken. Og han håper de aldri kommer i luften igjen. Knutsen støtter også oppropet som 20.000 har underskrevet mot Super Puma.
– Samtidig er jeg imponert over hvordan Statoil har håndtert denne saken, understreker han.
Skeptisk til kutt
Men han er også skeptisk til alle kuttene som Statoil har gjort i forbindelse med oljekrisen.
– De kutter på velikeholdt og presser alle leverandører. Jeg er veldig skeptisk og i møte med medlemmene utrykker de også stor skepsis til dette, sier Knutsen.
– Oljearbeiderne føler et kjempepress om å gjøre jobben så raskt som mulig, selv om Statoil sier at sikkerheten kommer aller først.
Vil fly igjen
Han ser ingen grunn til å tvile på Statoils ord, men mener det er grunn til å være spesielt oppmerksom, i forbindelse med foreslåtte kutt og innsparinger i tiden fremover.
Selv er han ikke redd for å fly, heller ikke etter denne ulykken. Det var han heller ikke den dagen ulykken skjedde.
– Nei, jeg gruer meg ikke til mandag eller fremtidige flyturer, men hadde jeg blitt tilbudt transport i en Super Puma hadde jeg nok sagt nei, sier Knutsen.